فروش صندوق های دولتی در بورس تا سه هفته دیگر

به گزارش بانه مارکت، وزیر اقتصاد از شروع عرضه سهام دولت به وسیله صندوق های سرمایه گذاری تا 3 هفته آینده، یعنی حداکثر نیمه اردیبهشت ماه خبر می دهد

فروش صندوق های دولتی در بورس تا سه هفته دیگر

بانه مارکت - بهزاد رنجبر: سیر تحولات در برنامه خصوصی سازی و عرضه سهام شرکت ها در بورس روی دور تند قرار گرفته؛ چنان که وزیر اقتصاد از آغاز عرضه سهام دولت به وسیله صندوق های سرمایه گذاری تا 3 هفته آینده، یعنی حداکثر نیمه اردیبهشت ماه خبر می دهد، در عین حال خبرهای غیر رسمی حاکی است چهارشنبه همین هفته سهام دو شرکت عظیم آریا ساسول و شستا به طور همزمان با هدف کاهش عطش فعالان بورس، در بازار سهام عرضه می گردد. شواهد نشان می دهد پس از تغییر رئیس سازمان بورس، اعمال سیاست هایی برای افزایش عمق بازار، مدنظر گرفته است.

به گزارش بانه مارکت، هجوم نقدینگی به بورس تحت تاثیر شاخص های کلان اقتصادی، از جمله تورم، به رشد شدید شاخص های بورس منجر شده است. رشد شاخص های بورس از اواخر پارسال، مقامات پیشین سازمان بورس را نگران کرد و موجب شد این سازمان در ابلاغیه های ناگهانی سیاست هایی را برای مهار بازار تصویب کند اما هر بار این مصوبات خشم سهامداران را برانگیخت و تحت تاثیر فشار فعالان بازار سرمایه این مصوبات شبانه لغو شد و به مرحله اجرا نرسید.

حالا اما در تازه ترین رویداد قرار است سیاست های کنترل بازار به وسیله افزایش عرضه سهام در بورس دنبال گردد، این موضوعی است که از 10 سال پیش رسانه ها مدام بر آن تاکید نموده بودند. به باور فعالان خبره بازار سرمایه، بهترین راه برای افزایش ایجاد تعادل در شاخص های بورس افزایش تعداد شرکت های پذیرفته شده و سهام شناور شرکت هاست. با این حال در دو دهه گذشته سرعت ورود شرکت های جدید به بورس، بسیار کند بوده و سهام شناور شرکت ها هم به نحو مطلوبی افزایش نیافته به طوری که اکنون فقط سهام 370 شرکت در بورس تهران دادوستد می گردد در حالی که، تعداد شرکت های پذیرفته شده در اغلب بورس های معتبر جهان ا گاه به چندین هزار شرکت می رسد.

به نظر می رسد دولت و مقام های بازار سرمایه به فکر افتاده اند حجم عرضه سهام شرکت ها را به وسیله عرضه سهام شرکت های دولتی و ورود شرکت های جدید افزایش دهند تا قدری از عطش بازار به دلیل هجوم سیل نقدینگی کاهش پیدا کند، سیاستی که مورد توافق فعالان بازار سرمایه است و همگی از آن استقبال می نمایند.

بر همین اساس به نظر می رسد قرار است ضمن آن که انجام عرضه های اولیه سرعت بیشتری می گیرد، سرعت واگذاری سهام دولتی هم، از جهت مطمئن صندوق های سرمایه گذاری، افزایش یابد، به این ترتیب در چهارشنبه هفته جاری سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی(شستا) و هم چنین سهام شرکت پتروشیمی آریا ساسول به طور همزمان در بازار سهام عرضه می شوند تا از این طریق به ایجاد تعادل در شاخص های بورس یاری گردد. اما بی گمان مهم ترین اتفاق پس از این رویداد، عرضه گسترده سهام شرکت های دولتی به وسیله صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس است. به گفته وزیر اقتصاد اجرای این طرح قرار است از نیمه اردیبهشت آغاز گردد.

  • جزئیات عرضه

آن طور که هیات دولت تصویب نموده قرار است در آغاز کار 3 صندوق سرمایه گذاری قابل معامله با نام ها واسطه گری اقتصادی، خودروسازی و صنایع فلزی وپالایش نفت و پتروشیمی تشکیل گردد. مطابق تصمیم هیات دولت، یکی از این صندوق ها به سهام شرکت های خودروسازی و فلزی، یک صندوق به سهام بانک ها و بیمه ها و یک صندوق هم به سهام شرکت های پتروشیمی و پالایشگاه ها اختصاص خواهد یافت. قرار است در نخستین صندوق که نام آن صندوق واسطه گری های اقتصادی است سهام شرکت های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین و بانک های صادرات، ملت و تجارت به صورت تجمیعی و در قالب یک صندوق با تخفیف 20 درصد به عموم مردم واگذار گردد.

دولت همچنین تصمیم گرفته سهام شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس را هم در کنار یک دیگر، به صورت تجمیعی و در قالب واحد های یک صندوق سرمایه گذاری، با نام صندوق سرمایه گذاری خودروسازی و صنایع فلزی با تخفیف 25 درصدی واگذار کند. در سومین صندوق هم که نامش صندوق سرمایه گذاری نفت و پتروشیمی است سهام دولت در شرکت ها صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با تخفیف 20 درصدی به مردم واگذار خواهد شد

  • آغاز عرضه از اردیبهشت

فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای بورس دیروز از تعلیق تصمیمات هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، از عرضه واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله درآینده نزدیک خبرداد و تاکیدکرد: ما دراین ارتباط به یکسری مصوبات در دولت احتیاج داشتیم که دراولین فرصت ممکن انجام شد و هم اکنون نیز، اولین گروه اموال دولت درقالب صندوق های قابل معامله در بازار سرمایه (ETF) تا 3 هفته آینده عرضه خواهد شد.

دژ پسند یک روز پیش درباره میزان دارایی های دولت گفته بود حجم دارایی های دولت 7 میلیون میلیارد تومان(450 میلیارد دلار) است، موضوعی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری هم آن راتایید و تکمیل نموده بود: از مجموع کل دارایی های دولت 2700 هزار میلیارد تومان(180 میلیارد دلار)، مربوط به سهام شرکت های دولتی است. این ارقام نشان می دهد پتانسیل نهفته ای از جنبه عرضه سهام شرکت های دولتی وجود دارد که می توان به وسیله عرضه آن در بورس نقدینگی را کنترل کرد.

  • تکلیف قانونی

حسن امیری عضو هیات مدیره سازمان بورس هم، در خصوص واگذاری صندوق های سرمایه گذاری دولتی گفت: براساس تکلیف قانون بودجه سال 99 کل کشور بحث واگذاری سهام دولت در شرکت های عظیم به وسیله واحدهای صندوق قابل معامله بورسی انجام می گردد.

حسن امیری در خصوص ارزش دارایی های قابل واگذاری دولت گفت:حجم واگذاری ها بستگی به قیمت دارد. البته این موضوع از سال 97 پس از تصویب در جلسه سران قوا تکلیف شده و قرار بوده به جامانده سهام دولت در 18 شرکت عظیم به وسیله بورس و فرا بورس عرضه گردد.

او اضافه کرد: این طرح از سال 97 تاکنن به دلایل مختلفی عملیات نشد، تا این که در قانون بودجه امسال تکلیف شدسهام دولت باید سهام شرکت هایش را به وسیله صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به عموم عرضه کند.

  • تغییر سیاست در بازار سرمایه

صبح روز یک شنبه مراسم معارفه حسن قالیباف اصل به عنوان رئیس جدید سازمان بورس برگزار گردید. به نظر می رسد همزمان با آغاز فعالیت حسن قالیباف اصل، که پیش از این یک دهه مدیر عامل بورس تهران بود، سیاست های تازه ای برای افزایش عرضه های اولیه آغاز شده است. سهامداران امیدوارند با آغاز فعالیت او در سازمان بورس سیاست افزایش عمق بازار با جدیت بیشتری دنبال گردد.

منبع: همشهری آنلاین

به "فروش صندوق های دولتی در بورس تا سه هفته دیگر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش صندوق های دولتی در بورس تا سه هفته دیگر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید