ارزانترین خودروهای هیبریدی؛ سبزهای 400 تا 800 میلیون تومانی
به گزارش بانه مارکت، خودروهای هیبریدی که به خودروهای سبز مشهور هستند در سال های اخیر به دلیل افزایش قیمت بنزین، قوانین سخت آلایندگی خودروها و مالیات سنگینی که خودروهای پرمصرف دارند در دل بسیاری از ماشین بازها چه خارجی ها و چه ایرانی ها حسابی جا باز نموده اند. محبوبیت این مدل خودروها اما چندی پیش و پس از افزایش قیمت بنزین در کشور تحت تاثیر نهاده شد.
از یکسو مشتریان تمایل زیادی برای سوار شدن خودروهای هیبریدی دارند و از سوی دیگر افزایش قیمت این نوع خودروها به دلیل گران شدن بنزین، کورس رقابت این مدل خودروها با سایر خودروهای موجود در بازار را کند نموده است. اما با این حال هنوز افرادی هستند که سواری با خودروهای هیبریدی را به داشتن سایر خودروها ترجیح می دهند.
یکی از مزیت های هیبریدی ها این است که برخلاف خودروهای متداول در شهرها، کم مصرف تر هستند و هر چه ترافیک بیشتر باشد مزیت آنها به نسبت خودروهای غیرهیبریدی بیشتر نمایان می گردد. هیبریدی ها همچنین در سرعت های پایین عموما کمتر از 45 کیلومتر در ساعت کاملا بی صدا هستند، به نحوی که حتی تصور می کنید خودرو خاموش است. از دیگر مزایای هیبریدی ها این است که گشتاور موتور الکتریکی آنها از همان دور صفر به بیشینه خود می رسد که این موضوع باعث کشش خوب موتور در هنگام حرکت است. هیبریدی ها همچنین در صورت رانندگی مالی مشخصا آلایندگی کمتری فراوری می نمایند و عموما به عنوان خودروی سبز شناخته می شوند که میزان فراوری دی اکسید کربن آنها در هر کیلومتر کمتر از صد گرم است.
در حال حاضر خودروهای هیبریدی محدودی در بازار ایران وجود دارند که تویوتا، لکسوس و هیوندای بخش مهمی از این بازار را تشکیل می دهند. به طور کلی می توان گفت این محصولات با قیمتی بالاتر از 400 میلیون تومان به فروش می رسند و بعضی مدل ها هم تا یک میلیارد و پانصد میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شوند. در ادامه این گزارش دو مدل از ارزان ترین خودروهای هیبریدی بازار ایران مورد آنالیز قرار گرفته اند.
ارزان ترین هیبریدی
تویوتا پریوس یکی از ارزان ترین خودروهای هیبریدی است که در خیابان های تهران نیز بیش از سایر محصولات رویت می گردد. تویوتا پریوس تیپ c محصول سال 2017 با کارکرد 40 هزار کیلومتر اکنون در بازار قیمتی حدود 400 میلیون تومان دارد. این خودرو دارای پیشرانه 4 سیلندر با موتور الکتریکی است و حجم 1.8 لیتری دارد. این خودرو با گیربکس E-CVT در اختیار خریداران قرار می گیرد. پیشرانه این محصول قدرتی در حدود 121 اسب بخار را فراوری می نماید و شتاب جالب توجه 10.6 ثانیه دارد. این خودروی سدان هیبریدی، مصرف سوخت 3.3 لیتر در صد کیلومتر را دارد.
طراحی آیرودینامیک و المان های عجیب تویوتا در ترسیم خط و خطوط ظاهری این مدل باعث شده بعضی ها چهره پردازی پریوس را دلنشین ندانند. کمبود امکانات در نسخه های پایه و هم قیمتی نسخه های فولش با سدان هایی که یک سگمنت عظیم تر از آن هستند، سبب شده تا پریوس دیگر لقب جهانی مالی بودنش را در بازار ایران، یدک نکشد. پریوس در پنج تیپ مختلف وارد بازار کشورمان شده و به همین دلیل نیز تفاوت آپشن هایش زیاد است.
در این زمینه بخوانید:
گرانی بنزین با قیمت خودروهای هیبریدی چه کرد؟ آخرین مظنه هیبریدی ها
تیپ فول این خودرو در ابتدا به تیپ C معروف بود، اما اندکی بعد، مدل های تیپ C سفارش اروپا نیز راهی بازار ایران شد؛ مدل هایی که آپشن های گران قیمت تر داشتند. مانند: رینگ 17 اینچ دو رنگ، سانروف، دو گرمکن جلو. این نسخه های فول پریوس مجهز به 5 کلید (کروز کنترل+کنترل پایداری+نوربالا اتومات+اتوپارک+هدآپ) بودند و تعداد رادارهای شان نیز به 7 عدد (رادار تصادف جلو با کروز هوشمند+رادار تصادف عقب+رادار تشخیص عابر+رادار تغییرلاین+رادار نقطه کور+رادار تابلوخوان) می رسید. در حال حاضر مدل های 2016 و 2017 این خودرو هیبریدی در بازار ایران وجود دارند.
فیس لیفت محبوب
هیوندای سوناتا هیبریدی سدانی پر هوادار بین ایرانیان است. این خودرو در سه تیپ مختلف عرضه شده که تفاوت تجهیزاتی آن ها تقریبا مشابه مدل 2017 است. کامل بودن لیست آپشن، سواری نرم لذت بخش، شتاب و راندمان خوب پیشرانه و هماهنگی کامل با گیربکس ماشین، چهره ای جذاب و لوکس، مصرف سوخت کم با توجه به ابعاد ماشین، ضریب آیرودینامیک بسیار عالی و قیمت به نسبت مناسب از جمله نکات مثبت این سدان محسوب می گردد.
شرکت پاکرو، اولین فیس لیفت سوناتا LF را در مدل 2018 و تنها در نسخه هیبریدی به ایران آورد. این خودرو نیز همچون گذشته، در سه تیپ مختلف عرضه شده که تفاوت تجهیزاتی آن ها تقریبا مشابه مدل 2017 است. تیپ پایه این خودرو، GL است که مانیتور کوچک و رینگ 16 اینچی دارد و تجهیزات مهمی مانند پانوراما، سنسور جلو و نقطه کور، در آن وجود ندارد. دو تیپ دیگر این خودرو نیز تنها در تریم چرم و چوب کابین، شارژر وایرلس و تهویه جایگاه های جلو با یکدیگر متفاوت هستند که هرسه ویژگی آن فقط در تیپ جی ال اس پلاس موجود است. این هیبریدی در کنار پیشرانه بنزینی اش، یک موتور الکتریکی 51 اسبی هم دارد که با باتری های لیتیوم یونی 270 ولت، تغذیه می گردد.
در حال حاضر سونوتا ال اف 2017 فول کامل جی ال اس پلاس بدون ساب بیمه لاستیک کامل بدون رنگ و بدون خط و خش با قیمتی حدود 650 میلیون تومان به فروش می رسد. هیوندای صفر، سوناتا هیبرید تیپ 3 محصول سال 2018 قیمتی حدود 870 میلیون تومان دارد.
منبع: ایرنا زندگی