لوح گیلگمش از واشنگتن به عراق بارگشت

به گزارش بانه مارکت، فواد حسین، وزیر خارجه عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حسن ناظم، وزیر فرهنگ و آثار باستانی این کشور گفت که آثار باستانی دریافت شده از آمریکا به وزارت فرهنگ تحویل داده شده اند.

لوح گیلگمش از واشنگتن به عراق بارگشت

به گزارش میدل ایست نیوز، فواد حسین ضمن اشاره به این که برای فعال سازی پفراینده بازپس گیری آثار باستانی قاچاق شده، اقداماتی انجام شده است، گفت: پنج دسته اسناد و مدارک و آثار باستانی به وزارت فرهنگ تحویل دادیم و در سال 2021 هم 17 هزار و 321 اثر باستانی از آمریکا، 9 قطعه باستانی از ژاپن، 7 اثر باستانی از هلند و یک قطعه از ایتالیا تسلیم خواهیم کرد.

وزیر خارجه عراق اضافه نمود که مجموع آثار باستانی تحویل گرفته شده از شروع امسال 2021 تا کنون به 17هزار و 338 قطعه رسیده است.

فواد حسین در این کنفرانس گفت: سفارت عراق در واشنگتن مالکیت آثار باستانی قاچاق شده و اثبات عراقی بودن این آثار را دریافت کرد و ما هم لوح باستانی گیلگمش را از واشنگتن دریافت کردیم.

حسن ناظم، وزیر فرهنگ و آثار باستانی عراق هم در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: با هماهنگی و همکاری بیشتر با وزارت خارجه برای بازپس گیری آثار باستانی قاچاق و غارت شده به خارج از کشور، اقدام خواهیم کرد.

ناظم با اشاره به این که کوشش های بسیاری برای بازپس گیری آثار باستانی از واشنگتن انجام شده، گفت که فرایند بازپس گیری آثار باستانی از آمریکا، بزرگترین فرایند در این حوزه در تاریخ عراق است.

دویچه وله نوشت، در پی سقوط رژیم صدام حسین در سال 2003 تعداد زیادی آثار باستانی به غارت رفتند و از کشور خارج شدند. بسیاری منطقه ها باستانی عراق هنوز از حفاظت لازم برخوردار نیست، زیرا این کشور فاقد منابع اقتصادی ضرور برای هزینه در این حوزه است.

منبع: گردشبان

به "لوح گیلگمش از واشنگتن به عراق بارگشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لوح گیلگمش از واشنگتن به عراق بارگشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید