موزه گتی گروهی از مجسمه های سفالین باستانی مسروقه را به ایتالیا باز میگرداند

به گزارش بانه مارکت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، موزه گتی گروهی از مجسمه های سفالین باستانی مسروقه را به ایتالیا باز میگرداند.

موزه گتی گروهی از مجسمه های سفالین باستانی مسروقه را به ایتالیا باز میگرداند

موزه گتی در لس آنجلس چند مجسمه سفالین که به حوالی 350 تا 300 پیش از میلاد تعلق دارند را به همراه چهار اثر تاریخی دیگر به عنوان آثار مسروقه و ربوده شده به ایتالیا باز میگرداند.

مسئولان موزه گتی نمایش این سه مجسمه که تصویرگر اورفئوس و سیرن اساطیر یونان باستان هستند را متوقف کردند و قصد دارند آنها را در ماه سپتامبر به ایتالیا منتقل نمایند.

این مجموعه مجسمه ها که به شکل یک مرد نشسته و دو سیرن افسانه ای ساخته شده اند، در سال 1976 به وسیله جی. پال گتی از یک بانک خصوصی سوئیسی خریداری شدند.

گمان می رود منشأ اصلی این مجسمه ها به تارانتو واقع در منطقه آپولیا بازگردد. این مجسمه ها از سال 2006 در لیست آثار تاریخی مسروقه ای قرار گرفته بودند که مقام های ایتالیا قصد دارند مالکیت آنها را پس بگیرند.

مسئولان موزه گتی با انتشار بیانیه ای اعلام کردند: مقام های مربوطه در ایالات متحده آمریکا این آثار را به عنوان اشیایی شناسایی کردند که از ایتالیا ربوده یا غارت شده اند.

مسئولان این موزره بعلاوه برای استرداد چهار اثر دیگر از جمله سه اثر تاریخی که در دهه 70 میلادی خریداری شده اند و یک تابلو نقاشی رنگ روغن اثر کامیلو میولا با وزارت فرهنگ ایتالیا همکاری می نمایند.

نتایج تحقیقات نشان داد این چهار اثر بطور غیرقانونی از ایتالیا خارج شده اند.

موزه گتی در یک دهه گذشته بارها آثاری سرقت شده از ایتالیا که با خرید از حراجی های مختلف تملک نموده و به نمایش گذاشته بود را پس از اثبات سرقتی بودن آن آثار برگردانده است، هرچند در مواردی از بازگرداندن برخی آثار خودداری نموده است.

گتی همان موزه ای است که اوایل سال جاری نمایشگاهی از آثار ایران باستان را با عنوان ایران باستان، دنیا کلاسیک با نمایش حدود 200 شی تاریخی از هخامنشیان تا ساسانیان و تمدن های هم دوره با آنها در یونان و روم باستان به مدت پنج ماه برپا کرد، در حالیکه برخی باستان شناسان ایرانی به اصالت برخی از آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه از جمله یک خنجر طلایی منسوب به اردشیر هخامنشی شبهه وارد نموده اند. آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه از مجموعه های شخصی و بعلاوه موزه های ایالات متحده آمریکا، اروپا و خاورمیانه بود.

منبع: همگردی

به "موزه گتی گروهی از مجسمه های سفالین باستانی مسروقه را به ایتالیا باز میگرداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه گتی گروهی از مجسمه های سفالین باستانی مسروقه را به ایتالیا باز میگرداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید