اعلام آتش بس در لیبی با استقبال بین المللی روبرو شد

به گزارش بانه مارکت، در پی اعلام آتش بس سراسری در لیبی، کشورهای عربی وطرف های بین المللی متعددی از این مساله استقبال کردند.

اعلام آتش بس در لیبی با استقبال بین المللی روبرو شد

به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس با اعلام توقف تمامی عملیات های نظامی در سراسر این کشور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلسی را در مارس آینده خواهان شد.

عقیله صالح، رئیس مجلس طبرق در شرق لیبی نیز برقراری آتش بس را خواهان شده و با تاکید بر کوشش برای برقراری یک آشتی ملی جامع، این امر را اساس ساخت کشور و ضامن ثبات آن دانست.

این اعلام آتش بس با استقبال کشورهای عربی و طرف های بین المللی روبرو شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز در بیانیه ای به نقل از گوترش، همه طرف های درگیر در لیبی را به شروع یک فرایند سیاسی جامع با اتکا به نتایج کنفرانس برلین و قطعنامه 2510 شورای امنیت دعوت کرد.

دوجاریک اظهار کرد: شخص دبیرکل امیدوار است نیروهای مسلح هر دو طرف به درخواست های آتش بس احترام بگذارند و کمیته نظامی مشترک با یاری سازمان ملل فورا اجرای آن را آنالیز کند.

طبق این بیانیه، دبیرکل سازمان ملل از درخواست برای انتها دادن به مانع تراشی ها در فراوری نفت استقبال کرد.

جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز توییت کرد: در ایجا اهمیت دارد طرف ها به آنچه گفتند، پایبند باشند، همه مردم لیبی شایسته راه چارهی سیاسی و بازگشت صلح و آرامش هستند.

وزارت خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای اظهارات رئیس مجلس لیبی و رئیس شورای ریاستی در این کشور را که خواهان آتش بس فوری و توقف عملیاتهای نظامیدر لیبی و ازسرگیری فراوری نفت شدند،گامی مثبت خوانده و تاکید نمود: اما این تعهدها باید در عمل محقق شوند.

سفارت آمریکا در لیبی نیز روز آدینه با استقبال از بیانیه های آتش بس، گفت: این اقدام برای همه مردم لیبی اهمیت دارد.

سفارت کانادا در لیبی نیز با انتشار توییتی ضمن استقبال از این بیانیه ها، همه طرف های درگیر در لیبی را به اجرای آتش بس و ازسرگیری فرایند سیاسی دعوت کرد.

ایتالیا نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه اظهارات مربوط به ازسرگیری فراوری نفت اجرا گردد، گفت: این اقدام گامی شجاعانه برای بازگشت ثبات به لیبی خواهد بود.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از بعضی منابع در وزارت خارجه روسیه گفت: مسکو از اعلام آتش بس در لیبی استقبال می نماید.

اتحادیه عرب نیز با استقبال از اعلام آتش بس در لیبی ابراز امیدواری کرد که این اقدام مثبت به تسریع در اتمام مذاکرات جاری میان دولت وفاق ملی و ارتش لیبی (تحت فرماندهی خلیفه حفتر) برای رسیدن به توافقی رسمی، پایدار و جامع درباره آتش بس منجر گردد.

یک منبع مسؤول در دبیرخانه اتحادیه عرب بار دیگر بر پایبندی این اتحادیه به حمایت و پشتیبانی از هرگونه کوشش برای تثبیت آرامش در لیبی، ازسرگیری یک مصاحبهی سیاسی جامع و کاملا ملی تاکید نمود.

وزارت خارجه عربستان نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از این مساله بر لزوم شروع یک مصاحبهی سیاسی داخلی که در آن منافع ملی لیبی در صدر اولویت ها قرار داشته، راه چارهی دائمی و ضامن امنیت و ثبات مردم لیبی را ایجاد نموده و مانع از دخالت های خارجی گردد، تاکید نمود.

وزارت خارجه تونس نیز در بیانیه ای ضمن استقبال از آتش بس در لیبی، آن را گامی مثبت در جهت تحقق راه چارهی لیبیایی-لیبیایی دانست و بر موضعگیری ثابت خود در حمایت از مردم این کشور تاکید نمود.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) نیز با انتشار بیانیه ای، ضمن اشاره به استقبال ابوظبی از طرح آتش بس در لیبی، به نقل از وزارت خارجه این کشور تاکید نمود، راه چاره سیاسی با نظارت سازمان ملل، تنها راه برای انتها دادن به درگیری ها در لیبی است.

انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه هم در توییتی با تاکید بر اینکه راه چاره در لیبی سیاسی و از راه مصاحبهی جامع است، اظهار کرد: زمان آن رسیده که سلاح ها در لیبی زمین گذاشته شوند.

وزارت خارجه الجزایر هم در بیانیه ای از توافق لیبی با هدف دستیابی به راه چارهی مسالمت آمیز که حافظ منافع کشور و ملت لیبی باشد، استقبال نموده و هماهنگی کشورهای همسایه با نظارت سازمان ملل را برای انجام یک مصاحبهی جامع و با حضور تمامی گروه های لیبیایی را خواهان شد.

طبق گزارش خبرگزار رسمی قطر (قنا)، وزارت خارجه این کشور در بیانیه ای ضمن استقبال از توافق دو طرف لیبیایی برای آتش بس، توقف تمامی عملیات های نظامی در سراسر لیبی و اجرای فرایند سیاسی، ابراز امیدواری کرد که همه طرف ها در لیبی به آتش بس پایبند باشند.

این وزارتخانه با تاکید بر لزوم تسریع در اجرای فرایند سیاسی در لیبی، لغو محاصره میدان های نفتی را برای ازسرگیری فراوری و صادرات نفت خواهان شد.

همچنین دوحه بار دیگر بر حمایت خود از توافقنامه صخیرات تاکید نموده و از همه مردم این کشور خواست منافع ملی را در اولویت قرار دهند و به مصاحبه با حضور تمامی گروه ها برای رسیدن به سازشی سیاسی پایبند باشند.

عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر در توییتی ضمن استقبال از این مساله تاکید نمود: بیانیه های توقف عملیات های نظامی گام مهمی در جهت تحقق سازش سیاسی و خواسته مردم لیبی برای بازگشت ثبات محسوب می شوند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "اعلام آتش بس در لیبی با استقبال بین المللی روبرو شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آتش بس در لیبی با استقبال بین المللی روبرو شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید