روش های فراوری محتوا برای دانش آموزان استثنایی

به گزارش بانه مارکت، تهران (پانا) - معاون برنامه ریزی و توانبخشی سازمان استثنایی با شرح روش های مختلف فراوری محتوا برای دانش آموزان با نیازهای ویژه، از بارگذاری 1100 محتوای آموزشی در شبکه شاد اطلاع داد.

روش های فراوری محتوا برای دانش آموزان استثنایی

بحران همه گیری کرونا و تعطیل شدن مدارس در جهان بسکمک از نظام های آموزشی را ناچار به استفاده از روش های آموزش مجازی برای تداوم بخشیدن به جریان تعلیم و تربیت کرد و طبیعتا، مثل همه آغازها، این آغاز با مسائل بسکمک توام بود.

در آموزش و پرورش ایران هم آغاز آموزش های آنلاین با مسائل نرم افزاری و سخت افزاری بسکمک همراه بود اما به مرور و بعد از کسب تجاربی چند در این جهت، مسائل یکی پس از دیگری از سر راه برداشته شد و درصد بالایی از دانش آموزان و معلمان را وارد شبکه مخصوص آموزش و پرورش کشور به نام شبکه شاد کرد.

دانش آموزان با نیازهای ویژه که تحت مدیریت سازمان آموزش و پرورش استثنایی تحصیل می نمایند یکی از گروه هایی هستند که مسائل بیشتری در راه پیوستن به آموزش های الکترونیکی و شبکه شاد داشتند که به دلیل شرایط ویژه جسمی و ذهنی این دانش آموزان، لزوم تدوین برنامه ها و فراهم کردن امکاناتی برای آموزش و تربیت آنها، به خصوص در شرایط بحرانی حاضر، احساس می گردد.

علاوه بر امکانات مختلف در حوزه آموزش و توانبخشی دانش آموزان استثنایی، موضوع فراوری محتوای متناسب با شرایط حاضر یکی از مسئولیت های مهم سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.

مجید هداوند معاون برنامه ریزی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی در گفت وگو با پانا درباره روش های فراوری محتواهای آموزشی در شرایط همه گیری کرونا برای دانش آموزان بانیازهای ویژه اظهار کرد: کانال محتوای مدارس استثنایی در شبکه شاد راه اندازی شده است که بیش از 821 زیرشاخه دارد که شامل گروه های مختلف استثنایی به تفکیک دوره ها، پایه ها و عناوین دروس است. بیش از 4946 عنوان درس و 294 عنوان کتاب در این کانال پیش بینی شده است و کار فراوری محتوا که بیشتر فراوری فیلم های اموزشی است، به 32 استان واگذار شده است. این محتواها شامل 160 عنوان موضوع توانبخشی و 60 عنوان محتوای مشاوره ای می گردد که مراحل فراوری آن در استان ها آغاز شده است.

بارگذاری 1100 محتوای آموزشی ویژه دانش آموزان استثنایی

وی ادامه داد: تا امروز بیش از 30 درصد محتوای استان ها فراوری و دریافت شده است. در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کارگروهی برای آنالیز و استانداردسازی این محتواهای فراوریشده تشکیل شده است که این محتواها، پس از استانداردسازی، در شبکه شاد بارگذاری خواهد شد. تا امروز قریب به 1100 محتوا در شبکه شاد بارگذاری شده که شامل فیلم های کمک آموزشی، راهنماهای معلمان، راهنماهای اولیا، پی دی اف کتاب ها و فایل صوتی کتاب ها برای نابینایان است.

هیچ دانش آموزی از چرخه آموزش و پرورش استثنایی جا نمانده است

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شرایط پوشش آموزش های آنلاین در نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته اظهار کرد: قریب 40 درصد دانش آموزان ما سال گذشته به علل مختلف به شبکه شاد دسترسی نداشتند. بعضی از این دانش آموزان به علت عدم دسترسی به دستگاه هوشمند و اینترنت و بعضی به علت ضعف سواد رسانه ای اولیا از آموزش های آنلاین محروم بودند. همچنین بعضی دانش آموزان به دلیل مسائل جسمی و ذهنی پیروز به پیوستن به آموزش های مجازی نشدند. ما برای این دانش آموزان درس نامه ها، فایل های ویدئویی یا صوتی از دروس آماده کردیم و به آنها رساندیم. برگزاری کلاس های حضوری با رعایت پروتکل های بهداشتی و حضور داوطلبانه معلمان و همکاران توانبخشی در منازلِ این دانش آموزان هم جزو راهکارهایی بود که برای استمرار آموزش در دوره کرونا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیگیری شده است. یعنی هیچ دانش آموزی از چرخه آموزش و پرورش استثنایی جا نمانده است و ما به طرق مختلف سعی کردیم همه دانش آموزان را متناسب با ویژگی ها و شرایط خاصی که دارد تحت پوشش قرار دهیم.

هداوند در ادامه درباره اجرای طرح همیار معلم یا دستیار معلم در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شرح داد که بر اساس آن با همکاری خانواده های دانش آموزان، یکی از اولیا در منزل آموزش می بیند و سپس به عنوان حلقه رابط خانه و مدرسه به ارائه آموزش ها به دانش آموز استثنایی می پردازد.

راه اندازی مجلس مشورتی اولیا

وی ادامه داد: علاوه بر اینها بسته توسعه مشارکت خانواده ویژه دوره کرونا تدوین شده است که اساس آن بر آموزش های والدمحور است. همچنین مجلس مشورتی اولیا به صورت مجازی راه اندازی شده است که اعضای آن منتخب انجمن های اولیا و مربیان هستند که در ادامه در سطوح استانی و کشوری مشغول فعالیت هستند.

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سرانجام اعلام کرد: استفاده از اولیای فن یار و هنریار در ادامه طرح مدرسه کمک با هدف فعال سازی میز اولیا در مدارس انجام می گردد و هدف ما این است که همه دروس را در پایگاه جامع آموزش مجازی سازمان بارگذاری کنیم تا در دسترس همه گروه ها اعم از دانش آموزان، معلمان و اولیا قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "روش های فراوری محتوا برای دانش آموزان استثنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های فراوری محتوا برای دانش آموزان استثنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید