حرکت دانشگاه شهید باهنر کرمان از محیطی آموزشی به فضایی کارآفرین خبرنگاران

به گزارش بانه مارکت، معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: سعی کردیم دانشگاه شهید باهنر کرمان را از محیط آموزشی، پژوهشی صرف به کارآفرینی سوق بدهیم.

حرکت دانشگاه شهید باهنر کرمان از محیطی آموزشی به فضایی کارآفرین خبرنگاران

نظام آبادی، معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه بانه مارکت، در مورد بودجه پژوهشی دانشگاه ها گفت: بودجه پژوهشی دانشگاه را اگر علمی آنالیز کنیم، باید ببینیم چقدر از میزان درآمد ناخالص ملی صرف بودجه می گردد. در کشور هایی مثل ژاپن و کره که به صورت جدی کار پژوهشی انجام می دهند این میزان بالای 3 درصد است.

نظام آبادی اضافه کرد: در چین و آمریکا هم این درصد بالاست. در شرایط کنونی ما در نظر داریم که آمار کشورمان را به 1 یا 5/1 درصد برسانیم. با این وجود هنوز حدود نیم درصد هستیم. این در مقایسه با ژاپن که 5/3 درصد از درآمد خود را صرف امور پژوهشی می نماید به شدت ناچیز است.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر اعلام کرد: در دولت تدبیر و امید بنا را بر این گذاشتند که 15 درصد از بودجه های دانشگاهی، صرف امور پژوهشی بگردد. مثلا این عدد 8 سال پیش در دانشگاه شهید باهنر حدود 5/2 درصد بود و الان به 10 درصد رسیده است. با این حال دانشگاه ما 6000 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و 600 عضو هیات علمی دارد؛ بنابراین این مقدار کفاف فعالیت هایمان را نمی دهد.

وی گفت: همچنین در چند سال اخیر مسئله تحریم باعث بالا رفتن هزینه ها شده؛ به عنوان مثال کیتی که قیمت آن قبلا 400 هزار تومن بوده الان بالای دو میلیون تومان است. تجهیزات هم به همین صورت گران شده که این اتفاق آسیب زا است.

نظام آبادی با توجه به کوشش دانشگاه در حوزه کارآفرینی گفت: در دانشگاه باهنر مرکز نوآوری و رشد تاسیس شده که می تواند زمینه ساز کارآفرینی بگردد. همچنین دوره های کارآفرینی نیز برای اساتید برگزار شده است. در واقع سعی کردیم دانشگاه را از محیط آموزشی، پژوهشی صرف به کارآفرینی سوق بدهیم.

معاون پژوهشی دانشگاه شهید باهنر در انتها گفت: ما از نظر تعداد دانشجو به اعضای هیئت علمی در شرایطی مطلوب قرار داریم. اگر بخواهیم تمام دانشجویان روزانه و شبانه را در نظر بگیرم این تناسب به 23 دانشجو و 1 استاد می رسد و اگر تنها دانشجویان روزانه را حساب کنیم به ازای هر 16 دانشجو یک عضو هیئت علمی داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "حرکت دانشگاه شهید باهنر کرمان از محیطی آموزشی به فضایی کارآفرین خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت دانشگاه شهید باهنر کرمان از محیطی آموزشی به فضایی کارآفرین خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید