اهمیت ترمیم یا کشیدن دندان های بچه ها

به گزارش بانه مارکت، متخصص دندانپزشکی بچه ها گفت: پوسیدگی دندان های شیری در بچه ها سبب پوسیدگی دندان های دائمی تازه رویش یافته می شود.

اهمیت ترمیم یا کشیدن دندان های بچه ها

حمیدرضا پور اسلامی متخصص دندان پزشکی بچه ها در گفت و گو با خبرنگار از ،گفت: در گذشته بیشتر والدین بر این گمان بودند که دندان های بچه ها، چون پس از چند سال ریزش می کنند و به جای آن ها دندان های دائمی رویش می یابد لذا در صورت پوسیده شدن نیاز به درمان ندارند و بهتر است کشیده شوند.

او افزود: اما علم امروز ثابت کرده که به دلایل چندی باید از دندان های بچه ها مراقبت کرد و آن ها را سالم نگه داشت تا در موعد معین و بطور طبیعی لق شده و ریزش کنند؛ برخی از این دلایل عبارتند از:

-دندان های بچه ها در زیبایی چهره و لبخند آن ها نقش مهمی دارند و زود از دست دادن آن ها سبب عوارض روحی روانی شدید برای کودک و خانواده او می شود.

-دندان های کودک در تغذیه صحیح و مناسب بچه ها نقش اصلی را دارند و خراب شدن و از دست دادن آن ها سبب تاثیر منفی بر تغذیه کودک و رشد جسمانی او می شود، بسیاری از بچه ها زیر سن 6 سال که خوب رشد نمی کنند و وزن نمی گیرند دندان های پوسیده در دهان دارند.

-دندان های بچه ها 3-2 ساله در تکلم آن ها نقش اساسی دارند و پوسیده شدن و از دست دادن آن ها سبب اشکال در تکلم صحیح می شود.

-دندان های شیری بچه ها، نگهدارنده جا و فضا برای رویش مرتب دندان های دائمی است و از دست دادن زود هنگام آن ها سبب از دست رفتن فضا برای رویش مرتب دندان های دائمی شده و کودک را بعدا نیازمند درمان های ارتودنسی می کنند.

پور اسلامی بیان داشت: چون در سنین 6 تا 13 سالگی بچه ها هم دندان شیری و هم دندان دائمی در دهان دارند پوسیدگی دندان های شیری سبب پوسیدگی دندان های دائمی تازه رویش یافته می شود، زیرا پوسیدگی دندان یک بیماری عفونی قابل انتقال است.

او شرح داد: پوسیدگی دندان های شیری همانند دندان های دائمی درد های شدیدی ایجاد می کند که سبب تاثیر منفی بر آموزش کودک در مهد کودک یا دبستان می شود و همچنین این درد ها سبب می شوند کودک ناخودآگاه یا بر اساس صحبت اطرافیان از دندان پزشکی بترسد در حالی که بچه ها تا زمانی که درد را تجربه نکرده اند به خوبی از حضور در کلنیک دندان پزشکی استقبال کرده و پذیرای توصیه های بهداشتی و تغذیه ای می شوند.

پور اسلامی اظهارکرد: برای حفظ سلامت دندان ها و جلوگیری از پوسیده شدن آن ها راه چاره هایی وجود دارد که مهمترین آن ها عبارتند از: استفاده از ترکیبات فلوراید، کاربرد سیلانت ها و تغییر در تغذیه و کاربرد شیرین کننده هایی که پوسیدگی زا نیستند و کاربرد پروبیوتیک ها؛ فلوراید عنصری است که دندانپزشکان استفاده از آن را در پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان ها بسیار موثر می دانند؛ به عبارت دیگر فلوراید در حال حاضر در حکم واکسن ضد پوسیدگی دندان ها است، اما فلوراید این اثر را چگونه اعمال می کند؟ این ماده در غلظت های معین و در استفاده موضعی سبب چند اثر بر دندان های کودک می شود، باعث افزایش استحکام و مقاومت مینای دندان ها، سبب کاهش چسبندگی و تجمع باکتری ها بر سطح آن ها و توقف فعالیت باکتری و تولید اسید و پوسیدگی زایی از سوی باکتری ها می شود.

متخصص دندانپزشکی بچه ها گفت: تاثیر فلوراید برای حفظ سلامت دندان ها بیشتر بر سطوح صاف آن ها (سطوح طرفی و جانبی دندان ها) و افزایش استحکام این سطوح است، اما سطح جونده دندان های آسیابی که دارای شیار ها و فرو رفتگی های متعددی هستند کمتر توسط فلوراید محافظت می شوند و لذا برای جلوگیری از شروع پوسیدگی دندان ها از همین فرو رفتگی های سطوح جونده (که به محل مناسبی برای تجمع باکتری ها و مواد غذایی ریزند) از روش درمانی به نام سیلانت درمانی یا کاربرد شیار پوش ها استفاده می شود.

او افزود: آدامس های بدون قند یا اصطلاحا شوگر فری نوعی از تنقلات رایج هستند که در ترکیب آن ها به جای استفاده از ساکارز و گلوکز (شکر معمولی) از ماده ای شیرین کننده به نام زایلتول استفاده شده است که این بر عکس ساکارز و کلوگز توسط باکتری ها برای تولید اسید مورد استفاده قرار نمی گیرد و لذا باکتری اسید مخرب تولید نمی کند و دندان تخریب نمی شود

ی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اهمیت ترمیم یا کشیدن دندان های بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت ترمیم یا کشیدن دندان های بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید