پرداخت بخشی از اقساط وام مسکن دهک های پایین به وسیله دولت

به گزارش بانه مارکت، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: بخشی از اقساط وام نهضت ملی مسکن برای دهک های پایین به وسیله دولت پرداخت خواهد شد که بسته به قانون بودجه 1401 و مقدار منابعی که به صندوق ملی مسکن می آید، رقم آن به زودی اعلام خواهد شد.

پرداخت بخشی از اقساط وام مسکن دهک های پایین به وسیله دولت

به گزارش گروه اقتصادی بانه مارکت، محمود محمودزاده با تکذیب اقساط هفت میلیون تومانی طرح حمایتی نهضت ملی مسکن که در بعضی رسانه ها به آن اشاره شده، اضافه نمود: رقم اعلام شده بر مبنای سود 18 درصد است که شیوه پرداخت نظام بانکی است، دولت در مسکن حمایتی به ویژه برای دهک های یک تا پنج نیمی از تسهیلات را پرداخت خواهد نمود. بر این اساس رقم اقساط نهایی به کمتر از نصف این مبلغ خواهد رسید.

وی شرح داد: در طرح نهضت ملی مسکن دولت با اتکا به منابع صندوق ملی مسکن بخشی از سود تسهیلات خانوار ها را پرداخت می نماید و به هیچ عنوان قرار نیست همه خانوار ها بر مبنای سود 18 درصد، اقساط نهضت ملی مسکن را پرداخت نمایند.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی بیان داشت: دولت از ابتدا تصمیم داشت با پایدارسازی منابع بخش مسکن، با توانمندسازی خانوار ها امکان حضور و خانه دار شدن آنان را در طرح های نهضت ملی فراهم کند، بر این اساس با طراحی صندوق ملی مسکن و اختصاص بودجه آن به گروه های هدف طرح های حمایتی اعم از دهک اول تا پنجم، بخش قابل ملاحضه ای از سود تسهیلات را با یاری دولت به نظام بانکی پرداخت می نمایند.

وی ادامه داد: در عین حال مقدار اقساط پرداختی منطبق با توان خانوار است و به زودی مبلغ اقساط اعلام خواهد شد و مقدار منابع صندوق بستگی به قانون بودجه دارد.

لازم به ذکر است نهضت ملی مسکن یکی از سیاست های کلان دولت سیزدهم در حوزه مسکن است که ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در چهار سال را در برنامه دارد. باز پرداخت اقساط وام این طرح که به سه بخش مشارکتی، خود مالکی و حمایتی تقسیم می گردد فرق دارد و قرار است بخشی از بازپرداخت وام گروه های حمایتی، به وسیله دولت پرداخت گردد.

به تازگی بانک مسکن از رقم اقساط هفت میلیون تومانی وام 450 میلیون تومانی نهضت ملی خبر داده بود که وزارت راه و شهرسازی ضمن تکذیب آن، بر یاری دولت برای پرداخت اقساط تاکید دارد.

دولت سیزدهم از ابتدا فقدان منابع اقتصادی لازم برای توانمندسازی مردم به منظور توسعه عرضه مسکن به اقشار مختلف به ویژه بخش محروم جامعه را یکی از چالش های مهم اعلام نموده بود که راه اندازی صندوق ملی مسکن برای پایدارسازی منابع مورد احتیاج بخش مسکن را راهکار اصلی آن دانست.

کوشش دولت تامین منابع مورد احتیاج برای کاهش سود تسهیلات بانکی و بخشی از هزینه های تامین مسکن خانوار های کم عایدی است.

نرخ سود تسهیلات بانکی و مقدار اقساط بالا و خارج از استطاعت بودن تسهیلات مسکن برای خانوار های کم عایدی و میانه، چالش مهمی شناسایی شده است که برنامه چهار سال آینده برای برطرف آن استفاده از ابزار های بازار سرمایه از جمله اوراق رهنی در راستای تامین منابع اقتصادی مورداحتیاج سیستم بانکی برای پرداخت تسهیلات بلندمدت عنوان شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرداخت بخشی از اقساط وام مسکن دهک های پایین به وسیله دولت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت بخشی از اقساط وام مسکن دهک های پایین به وسیله دولت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید