مهارت های مربی ورزش ، هر آنچه که یک مربی ورزش باید بداند

به گزارش بانه مارکت، هنگامی که اصطلاح مربی ورزشی را می شنویم، طبیعتاً به یاد یاری به بازیکنان و تیم های ورزشی برای بهبود عملکرد به وسیله آموزش و تکنیک های مربیگری میفتیم؛ از طرف دیگر، مهارت های مربی ورزش حرفه ای به بچه ها و بزرگ سالان یاری می نمایند تا به وسیله آموزش، مشاوره و تشویق، توانایی های خود را در یک رشته ورزشی پیدا نمایند.

مهارت های مربی ورزش ، هر آنچه که یک مربی ورزش باید بداند

پس وقتی فرد ماهر در یک رشته تعیین ورزشی، طبق قرارداد و در قبال دستمزد تعیین به عنوان حقوق، به آموزش فعالیت ورزشی و نظارت بر چگونگی انجام آن می پردازد، شاغل در حوزه مربی گری ورزش قلمداد می گردد.

شغل های مرتبط با ورزش در ایران پرطرفدار هستند و این طور جا افتاده است که عایدی خوبی دارند. البته که مربی ورزش در سطح حرفه ای عایدی خوبی دارد، اما طی کردن این راه، دشواری هایی هم دارد. افرادی که دوست دارند مربی تیم ورزشی باشند، می توانند مدرک مربی گری ورزشی را از فدراسیون ورزش انتخابی شان بگیرند و آغاز به فعالیت نمایند.

وظایف مربی ورزش

مربیان مسئول برنامه ریزی، سازماندهی و ارائه طیف مناسبی از فعالیت ها و برنامه های ورزشی برای افراد و تیم ها هستند.

مسئولیت های مربی ورزش

  • آموزش مهارت ها، تاکتیک ها و تکنیک های صحیح به شاگردان و ورزشکاران
  • نظارت و بهبود عملکرد با ارائه آموزش، تشویق و بازخورد سازنده
  • شناسایی نقاط قوت و ضعف ورزشکاران و ارائه تمرین با تمرکز بر این نقاط قوت و ضعف
  • مشاوره در خصوص مسائل بهداشتی و سبک زندگی و شیوه های کنترل وزن و تغذیه سالم به ورزشکاران
  • یاری به ترویج و توسعه ورزش

    مربی ورزش هم می تواند به وسیله گرفتن مدرک تربیت بدنی در سطوح مختلف و هم به وسیله شرکت در دوره های مربی گری که به وسیله فدراسیون های مختلف ورزشی برگزار می گردد وارد حرفه مربی گری گردد. این کلاس ها در 4سطح مربی گری ورزشی تدریس می گردد و مدرک هر سطح نمایانگر مقدار مهارت های مربی ورزش است.

مهارت های کلیدی مربی ورزش

  • مهارت های ارتباطی
  • مهارت کار تیمی
  • مهارت آموزش دقیق حرکات و قوانین رشته ورزشی
  • برنامه ریزی و مدیریت زمان
  • تنظیم برنامه ورزشی و غذایی با توجه به ویژگی های فردی شاگردان

بازار کار مربی ورزش در ایران

مربی ورزش در ایران می تواند به چند مدل فعالیت کند:

  • مربی ورزشی خصوصی

    مربی فقط با یک نفر یا یک گروه کوچک 2 یا 3نفره تمرین می نماید. تمرین های ورزشی بر اساس احتیاج و قدرت بدنی شاگردان طراحی می شوند و جلسه تمرین می تواند هر جایی مثل خانه، باشگاه یا پارک برگزار گردد. به طور معمول، هزینه این نوع مربی گری به دلیل شخصی بودن بیشتر از مدل های دیگر مربی گری است.

  • مربی ورزشی گروهیمربی با شاگردان به صورت گروهی تمرین می نماید و تمرینات به صورت کلی برای همه گروه طراحی می شوند.

محیط کاری مربی ورزشی

محیط کاریِ مربیان ورزشی به باشگاه ها، کلوب های ورزشی، دانشگاه ها، مدارس و البته منزل محدود نمی گردد؛ احتیاج به این کارشناسان، از این مراکز هم فراتر رفته و برخی از مربیان ورزشی، به صورت دورکاری و آنلاین با مراکز فیتنس همکاری دارند.

از طرف دیگر، با وجود رسانه های اجتماعی و شبکه های مجازی، بسیاری از افراد دارای درجه مربی گری از راه فراوری محتوای ورزشی در خانه عایدیزایی می نمایند. این روش، منجر به گرفتن شاگرد خصوصی برای آنها هم می گردد.

مربی ورزشی می تواند به استخدام وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم و تحقیقات دربیاید و به عنوان معلم ورزش دانش آموزان یا استاد ورزش دانشجویان به فعالیت بپردازد. در چنین شرایطی، حقوق و بیمه مطابق حقوق نظام استخدامی کشور خواهد بود.

برخی از مربی ها هم ترجیح می دهند به صورت ساعتی و در چند باشگاه مختلف کار نمایند و از چندجا دستمزد دریافت نمایند که البته مطابق ماده 48 قانون وزات کار و بیمه کارگری، ساعتی بودن منافاتی با بیمه شدن ندارد و مربی باید تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

برترین آگهی های استخدام مربی ورزش را ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "مهارت های مربی ورزش ، هر آنچه که یک مربی ورزش باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهارت های مربی ورزش ، هر آنچه که یک مربی ورزش باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید