فکر کنیم تا 10 سال آینده کتاب با چه فناوری هایی فراوری می گردد؟، پیوند هوش مصنوعی با دنیای نشر

به گزارش بانه مارکت، احمد رفیع زاده، مدیر فروشگاه آنلاین شهرکتاب در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره تحولات در حوزه کتاب با توجه به آغاز سده نو بیان نمود: باید توجه داشت، کتاب چاپی همواره جای خود را در فکر مردم به عنوان محصول نوستالژیک حفظ می نماید. مسلما نسل های نو، جهانی کتاب را هم تغییر خواهند داد، این تغییرات در جهان آغاز شده است، هرچند در ایران کمتر تجربه استفاده از آن را داریم؛ اما تغییرات به ایران هم خواهد رسید.

فکر کنیم تا 10 سال آینده کتاب با چه فناوری هایی فراوری می گردد؟، پیوند هوش مصنوعی با دنیای نشر

وی با اشاره به فناوری واقعیت اضافه کرده به عنوان یکی از تغییرات تازه و رو به توسعه در عرصه فراوری کتاب، بیان نمود: فناوری واقعیت اضافه کرده AR - Augmented Reality - یعنی اضافه کردن ارزش مازاد به کتاب. به نظر می رسد، این تکنولوژی در ایران هم رشد خواهد نمود. یکی از نکات قابل توجه آنالیز و پژوهش درباره فناوری های تازه است؛ به عبارت دیگر پیش بینی کنیم تا 10 سال آینده، چه نوع فناوری های تازه می توانند وارد حوزه کتاب شوند.

رفیع زاده با بیان این مطلب که در 5 تا 10 سال آینده، فناوری فراوری کتاب فراتر از کتاب هایی مانند کتاب های الکترویکی که امروز مورد استفاده قرار می گیرد، ارائه خواهد شد، اضافه کرد: ناشران محصولاتی عرضه خواهند کرد که مبتنی بر تکنولوژی AR خواهد بود؛ یعنی چیزی فراتر از آنچه در صفحه اصلی کتاب می بینیم. فرض کنید بتوانیم با ابزارهایی که کتاب در آن ارائه می گردد، مانند گوشی و تبلت، محتوای بیشتری به صورت فراوری شده ببینیم.

محصولات تازهی به وجود خواهد آمد

مدیر فروشگاه آنلاین شهرکتاب درباره امکاناتی که فناوری واقعیت اضافه کرده AR می تواند دردسترس مخاطب کتاب قراردهد، بیان نمود: ممکن است تکنولوژی AR در صفحات کتاب ها با اسکن کردن صفحه های کتاب و با استفاده از اپلیکیشن های گوشی قابل دسترس باشد. در مرحله نخست بیشتر کتاب های آموزشی، کتاب های ویژه بچه ها و عنوان های تخصصی مانند گردشگری می توانند از این فناوری استفاده نمایند؛ اما شاید بتوانیم به مرور در رمان ها هم از آن استفاده کنیم. فرض کنید رمانی مشهور می خوانید و با اسکن کردن صفحه این اثر، اطلاعات بیشتری از آنچه در صفحه می بینید اعم از کلماتی که در صفحه وجود دارد و ارتباط آن با کتاب های دیگر فرد به دست می آورید. به طور خلاصه هوش مصنوعی براساس محتوای کتاب ها می تواند به ما یاری کند تا اطلاعات را پردازش کنیم و براساس آن محتوای تازهی را در اختیار مخاطب قرار بدهیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد، کتاب چاپی و الکترونیکی راه خود را ادامه خواهند داد و بهینه خواهند شد. فرض کنید در سده تازه اقداماتی انجام گردد تا در کتاب چاپی از کاغذ دوستدار محیط زیست استفاده کنیم. بعلاوه اقداماتی برای تسهیل دسترسی به محتوای الکترونیک و ساده شدن مطالعه با ابزار در دسترس، می تواند از اقداماتی باشد که در سده تازه شاهد آن خواهیم بود. از ترکیب هوش مصنوعی و فناوری های نوین، قطعا محصولات تازهی به وجود خواهد آمد.

ممکن است اقتصاد کتاب رشد کند

رفیع زاده درباره این که کتاب الکترونیکی امکان ارتباط مخاطب با ناشر، نویسنده و مترجم را در طول مدت استفاده از کتاب مهیا می نماید و این مساله ممکن است برای مخاطب هزینه هایی همراه داشته باشد اما امکانات خیلی بیشتر از کتاب الکترونیک امروز در اختیار مخاطب قرار خواهد گرفت، شرح داد: ممکن است به این شکل اقتصاد کتاب رشد کند و سرویس های جانبی که ناشر می تواند ارائه بدهد، به صورت خرد و کم کم پرداخت هایی را از مشتری دریافت کند.

وی ادامه داد: ناشر با این روش می تواند به فعالیت خود ادامه بدهد. هرچند هزینه فناوری بالا است و تا زمانی که هزینه آن به صورت منطقی پایین بیاید دشواری هایی خواهد داشت. تنها راه جبران این است که به مرور بخشی از هزینه ها از مشتری تامین گردد. در این شرایط رابطه دو طرفه بین فراوری نماینده محتوای مدرن با کسی که مصرف نماینده آن است به صورت دقیق تعریف گردد.

جست وجوی کتاب می تواند بسیار ساده تر باشد

رفیع زاده درباره تغییراتی که کتاب فروشان آنلاین و فیزیکی در سده تازه خواهند داشت، بیان نمود: اگر به سال های گذشته نگاه کنیم، تعداد عناوین چاپی به میزان عناوینی که در سال های اخیر چاپ می گردد، نبود. در سال های اخیر تعداد عناوینی که از سوی ناشران منتشر می گردد، بسیار زیاد شده است. در کتاب فروشی فیزیکی که کتاب را به صورت مستقیم به مشتری ها می فروشند، یک کتاب فروش نمی تواند تمام آن ها را تهیه کند تا زمانی که مشتری به آنجا رجوع می نماید، بتواند به همه عناوین دسترسی داشته باشد و مهم تر از آن، مخاطب بتواند درون آن کتاب ها جست وجو کند.

مدیر فروشگاه آنلاین شهرکتاب با بیان این مطلب که ممکن است فضای هایی که در آن امکان بیشتری برای آشنایی با کتاب وجود دارد، شکل بگیرد، شرح داد: ساده ترین فضاها برای ملاقات و گفت و گو درباره کتاب، کافه کتاب ها هستند. مخاطب ها در کافه کتاب ها می توانند از رویدادهای مرتبط با کتاب استفاده نمایند و کتاب های تازه را در ویترین آنالیز و تهیه نمایند.

رفیع زاده با اشاره به این که رشد فعالیت برای کتاب فروشان الکترونیک به سمتی می رود که محتوای کتاب ها قابل جست وجو باشند، اضافه کرد: فناوری به سمتی می رود تا فرد در جست وجو بتواند درباره موضوع و قسمت هایی از کتاب که در آن به موضوع اشاره شده است، دسترسی داشته باشد. این اقدامات برای کتاب فروشان الکترونیکی و فروشندگان آنلاین در آینده رخ می دهد و جست وجوی کتاب می تواند بسیار ساده تر باشد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "فکر کنیم تا 10 سال آینده کتاب با چه فناوری هایی فراوری می گردد؟، پیوند هوش مصنوعی با دنیای نشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فکر کنیم تا 10 سال آینده کتاب با چه فناوری هایی فراوری می گردد؟، پیوند هوش مصنوعی با دنیای نشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید