فلوتر توالت چیست؟

به گزارش بانه مارکت، اگر سطح آب در مخزن توالت فرنگی مناسب نباشد، توالت مانند همواره کار نمی کند. البته لازم نیست نگران باشید! چون راهکار این مشکل ساده است. کافی است برای تنظیم فلوتر توالت فرنگی منزل خود دست به کار شوید. تنظیم فلوتر کار آسانی است، حتی اگر تجربه ای در لوله کشی نداشته باشید. کل فرایند بیش از 5 دقیقه از وقت شما را نمی گیرد. در ادامه مراحل تنظیم فلوتر توالت فرنگی دو زمانه را مرحله به مرحله آنالیز خواهیم کرد.

فلوتر توالت چیست؟

فلوتر توالت چیست؟

فلوتر توالت فرنگی قسمتی از مخزن توالت است که به شیر پرکن متصل می گردد. فلوتر توالت فرنگی باز و بسته شدن شیر پرنماینده و سطح آب در مخزن را تنظیم می نماید.

شیر پرکن قسمتی از توالت است که وظیفه پر کردن مخزن را پس از هر بار شستشو برعهده دارد. زمانی که شیر فلوتر به درستی تنظیم نگردد، سطح آب در مخزن یا خیلی زیاد یا خیلی کم خواهد شد.

مطلب پیشنهادی: آموزش نحوه استفاده از توالت فرنگی

اگر سطح آب در مخزن بیش از حد بالا باشد، به وسیله لوله سرریز به سمت کاسه جریان می یابد. در نتیجه توالت در حال آبگیری خواهد بود. سطح پایین آب در مخزن منجر به عملکرد ضعیف سیفون می گردد؛ زیرا توالت نیروی لازم را ندارد.

در حالت ایده آل، سطح آب در مخزن باید حدود 2 سانتی متر زیر لوله سرریز باشد. اگر سطح آب کمتر یا بالاتر از این سطح باشد، باید فلوتر توالت را تنظیم کنید.

انواع فلوتر توالت فرنگی

فلوتر در انواع توالت فرنگی مشابه نیست. قبل از تنظیم فلوتر توالت فرنگی باید مدل فلوتر موجود در مخزن توالت فرنگی خود را شناسایی کنید. در ادامه 4 نوع فلوتر توالت فرنگی را مورد آنالیز قرار می دهیم.

نوع 1: فلوتر توپ و اهرم

فلوتر توپ و اهرم رایج ترین نوع بکار رفته در توالت فرنگی بوده و به توپ شناور یا توپک هم معروف است. این نوع فلوتر دارای اهرم بلندی است که توپ پلاستیکی خالی و بزرگی به آن متصل است. توپ روی آب قرار می گیرد.

وقتی سیفون توالت را می کشید، توپ به سمت پایین حرکت می نماید و آب به بیرون می ریزد. سپس مخزن دوباره پر شده و فلوتر، اندازه آبی که وارد مخزن می گردد را مشخص می نماید.

نوع 2: فلوتر فنجانی

این نوع فلوتر توالت فرنگی دارای فلوتر فنجانی شکل است و به صورت عمودی در کنار شیر پرکن تعبیه می گردد. به همین علت به آن فلوتر استوانه ای هم می گویند. فنجان روی سطح آب شناور می گردد و ارتفاع آن را مشخص می نماید. هرچه بالاتر می رود سطح آب در مخزن بیشتر می گردد.

این قانون برعکس هم عمل می نماید. اگر فنجان فلوتر را پایین بیاورید، سطح آب به همان نسبت کاهش می یابد.

نوع 3: فلوتر داخلی

نوع سوم، نسخه پیشرفته شناور استوانه ای است. فلوترهای داخلی می توانند سطح آب را با دقت بیشتری تنظیم نمایند. امروزه در مخازن توالت تازه از این نوع فلوتر استفاده می گردد. این سیستم شبیه به فلوتر فنجانی است اما تفاوت هایی جزئی میان آن ها وجود دارد.

نوع 4. فلوتر دو زمانه

فلوتر دو زمانه دارای 2 دکمه کوچک و بزرگ برای تخلیه آب است. وقتی دکمه کوچک تر را فشار دهید آب کمتری از مخزن آب تخلیه می گردد. برعکس هر زمان دکمه بزرگ تر را فشار دهید، اندازه آب بیشتری تخلیه می گردد.

اگر هر 2 دکمه با هم فشار داده شوند، در زمان های مختلف، شستشوی توالت فرنگی انجام می گردد. فلوتر دو زمانه تازهترین نوع فلوتر توالت فرنگی است که اخیرا فراوری شده است.

چگونه فلوتر توالت فرنگی را تنظیم کنیم؟

حالا که انواع مختلف فلوتر توالت فرنگی را شناختیم، زمان آن رسیده که نحوه تنظیم آن ها را یاد بگیریم. به یاد داشته باشید که اولین مرحله برای همه نوع فلوتر مخزن توالت یکسان است. برای آغاز تنظیم فلوتر توالت فرنگی دو زمانه باید ابتدا شیر اصلی آب را ببندید.

این کار لازم است؛ زیرا باید سطح آب را بدون رطوبت اضافی آنالیز کنید. چگونه شیر آب توالت را ببندیم؟ شیر آب کنار توالت یا پشت آن واقع شده است. این شیر اغلب دارای دستگیره کوچکی است که می توانید آن را در جهت یا خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.

دستگیره را با انگشتان خود بگیرید و آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شیر آب بسته گردد. اگر شیر آب بسته نمی گردد، از روغن بهره ببرید. روغن یاری می نماید که شیر را بچرخانید و آب را قطع کنید. حالا که آب قطع شده می توانید تنظیم فلوتر توالت فرنگی را آغاز کنید.

مطلب پیشنهادی: فاصله استاندارد توالت فرنگی با دیوار کناری

چگونه توالت فرنگی دو زمانه را تنظیم کنیم؟

با رایج ترین نوع فلوتر مخزن توالت آغاز می کنیم:

مرحله 1: سطح آب در مخزن را چک کنید

اگر به تازگی شیر آب را بسته اید، قبل از آنالیز سطح آب در مخزن، توالت را نشویید. درب مخزن را باز کنید و مطمئن شوید که آب تقریباً به نوک لوله سرریز می رسد. باید 2 سانتی متر پایین تر از آن باشد.

بعضی از مخازن علامتی دارند که نشان می دهد سطح آب باید کجا باشد. این علامت خط باریکی است که ارتفاع ایده آل آب را نشان می دهد. شما می توانید سطح آب را انتخاب کنید. هر سطحی بیشتر یا کمتر از نشانه این است که فلوتر احتیاج به تنظیمات دارد.

مرحله 2: فلوتر را آنالیز کنید

مرحله بعدی آنالیز فلوتر توپ و اهرم است. فلوتر باید در سطح ایده آل آب باشد. یعنی فلوتر باید این امکان را فراهم کند تا آب، مخزن را 2 سانتی متر پایین تر از بالای لوله سرریز پر کند. اگر این اتفاق نیفتاد، باید فلوتر توپی را تنظیم کنید تا سطح آب در مخزن ثابت گردد.

علاوه بر این به شرایط فلوتر هم توجه کنید. فلوتر باید بدون آبگرفتگی و ترک باشد. اگر معیوب شده است، باید آن را با مدل تازهی تعویض کنید.

مرحله 3: ارتفاع فلوتر را تنظیم کنید

حالا زمان تنظیم فلوتر است. اگر ارتفاع آن خیلی بالا باشد آب به بالای لوله سرریز می ریزد. در این حالت باید ارتفاع آن را پایین بیاورید. اگر ارتفاع شناور خیلی کم باشد سطح آب بیش از 2 سانتی متر پایین تر از لوله سرریز خواهد بود. پس باید ارتفاع آن را افزایش دهید.

در هر صورت کاری که باید انجام دهید این است که از پیچ گوشتی دوسو برای باز کردن یا سفت کردن پیچ نگهدارنده سیفون بهره ببرید. چرخاندن پیچ در جهت عقربه های ساعت، سطح فلوتر را پایین می آورد. در حالی که در خلاف جهت عقربه های ساعت، سطح فلوتر را افزایش می دهد.

مرحله 4: سطح آب را آنالیز کنید

درنهایت می توانید سطح آب مخزن را آنالیز کنید. با وصل کردن شیر آب آغاز کنید؛ زیرا می توانید پس از کشیدن سیفون، توالت را دوباره پر از آب کنید. شیر را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید و توالت را بشویید.

پس از آن مخزن دوباره پر از آب می گردد. صبر کنید تا چرخه پر شدن مجدد کامل گردد و سپس سطح آب در مخزن را آنالیز کنید. اگر فلوتر را به درستی تنظیم نموده باشید، آب باید به سطح دلخواه شما برسد؛ یعنی درست زیر لوله سرریز.

چگونه بفهمیم فلوتر در موقعیت مناسبی قرار ندارد؟

نکته مهم دیگر این است که بتوانیم فلوتر توالتی که در موقعیت اشتباه قرار گرفته است را شناسایی کنیم. وقتی متوجه شدید که توالت به خوبی کار نمی نماید، باید به جزئیات دیگر نیز توجه کنید. در ادامه به ذکر این نکات می پردازیم:

  • سیفون توالت فرنگی شما مثل همواره قوی کار نمی نماید.
  • سطح آب در مخزن کمتر از قبل است.
  • سطح آب در کاسه کم است.
  • آبگیری مداوم مخزن

این نشانه ها به بسیاری از مسائل دیگر هم مربوط می شوند. اما باید اول تنظیم فلوتر را آزمایش کنید؛ زیرا تعمیر آن آسان تر است.

چگونه مشکل کم بودن سطح آب در مخزن توالت فرنگی را حل کنیم؟

می توانید با بلند کردن فلوتر، سطح آب کم توالت را برطرف کنید. برای افزایش سطح آب، باید پیچ نگهدارنده توپ را باز کنید. سپس توپ را یک سانتی متر بالا ببرید.

نتیجه گیری

یادگیری نحوه تنظیم فلوتر توالت فرنگی از نوع دو زمانه به شما یاری می نماید تا از مسائل سیفون و آبگرفتگی فضای توالت در آینده جلوگیری کنید. بعلاوه می تواند در هزینه های تعمیر هم صرفه جویی کنید.

با این حال در حالی که تنظیم فلوتر توالت بسیار آسان است، باید نوع فلوتر توالت فرنگی خود را بدانید. این آگاهی به شما یاری می نماید تا روش صحیح را دنبال کنید و تنظیم درستی را انجام دهید.

منبع: آچاره

به "فلوتر توالت چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فلوتر توالت چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید