شناسایی یک پروتئین در مغز برای تشخیص اوتیسم و صرع

به گزارش بانه مارکت، دانشمندان یک پروتئین را در مایع مغزی نخاعی شناسایی کردند که به تشخیص اوتیسم و درمان صرع یاری می نماید.

شناسایی یک پروتئین در مغز برای تشخیص اوتیسم و صرع

به گزارش بانه مارکت به نقل از النهضه نیوز؛ دانشمندان پروتئین مغزی مهمی را کشف نموده اند که سلول های مغزی بیش فعال را در سطوح پایین غیرطبیعی در بچه ها مبتلا به اوتیسم آرام می نماید.

این پروتئین را می توان در مایع مغزی نخاعی شناسایی کرد و آن را به یک نشانگر امیدوارنماینده برای تشخیص اوتیسم و احتمالاً درمان صرع تبدیل کرد. وقتی این ژن جهش پیدا می نماید، باعث اوتیسم همراه با صرع می شود.

حدود 30 تا 50 درصد بچه ها مبتلا به اوتیسم به صرع مبتلا می شوند. اوتیسم 90 درصد یک بیماری ژنتیکی است؛ طبق تحقیقات از هر 58 کودک در ایالات متحده یک نفر را مبتلا می نماید.

پروتئین CNTNAP2 با نام مستعار catnap2 به وسیله سلول های مغزی زمانی که بیش از حد فعال می شوند، فراوری و باعث تشنج می شود.

بینز و همکارانش مایع مغزی نخاعی را در افراد مبتلا به اوتیسم و صرع و در مدل های موش مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این یک نشانگر زیستی مهم در اوتیسم است.

کشف تازه در خصوص نقش CNTNAP2 در آرام کردن مغز در اوتیسم و صرع ممکن است منجر به درمان های تازهی شود.

پیتر بنزس سرپرست تیم تحقیق و مدیر مرکز اوتیسم دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن آمریکا گفت: ما می توانیم CNTNAP2 را جایگزین کنیم، می توانیم آن را در یک لوله آزمایش بسازیم و به مایع مغزی نخاعی بچه ها که به مغز بر می شود، تزریق کنیم.

هنگامی که سلول های مغز به علت تحریک بیش از حد بیش فعال هستند، CNTNAP2 بیشتری فراوری می نمایند که شناور می شود و به سایر سلول های مغز متصل می شود تا آن ها را آرام کند. این پروتئین بعلاوه به مایع مغزی نخاعی نشت می نماید، جایی که دانشمندان توانستند آن را مقدار گیری نمایند. بنابراین، به آن ها ایده ای از مقدار فراوری در مغز داد.

بیشتر بخوانید

بانه مارکت علمی پزشکی کلینیک

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شناسایی یک پروتئین در مغز برای تشخیص اوتیسم و صرع" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی یک پروتئین در مغز برای تشخیص اوتیسم و صرع"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید