خبرنگاران 4 مرکز اوتیسم در استان قم فعال است

به گزارش بانه مارکت، قم-خبرنگاران- مدیرکل بهزیستی قم از فعالیت 4 مرکز ارائه خدمات به افراد و بچه ها مبتلا به اوتیسم در استان قم اطلاع داد.

خبرنگاران 4 مرکز اوتیسم در استان قم فعال است

به گزارش روز سه شنبه بانه مارکت، مهدی پهلوانیبا اشاره به نامگذاری دوم آوریل (13 فروردین) بنام روز جهانی آگاهسازی اوتیسم ضمن اعلام این خبر گفت : تا به امروز 500 نفر مبتلا به اوتیسم در استان شناسایی شده اند و در حال حاضر حدود 150 کودک و نوجوان مبتلا به اوتیسم در 4 مرکز غیردولتی و تحت نظارت بهزیستی قم خدمت می گیرند.

پهلوانی در پاسخ به این سوال که خدمات بهزیستی شامل چه فعالیتهایی است اضافه کرد: در حال حاضر ماهانه به ازاء هر کودک اوتیسمی 800هزار تومان یارانه به مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی طیف اوتیسم پرداخت می گردد و بهزیستی علاوه بر یارانه مذکور ، هر فصل برای هزینه ایاب و ذهاب و هزینه بهبود تغذیه نیز برای هر کودک اوتیسمی مبلغی را پرداخت می نماید.

مدیرکل بهزیستی قم اعلام کرد: در مراکز اوتیسم خدماتی شامل کاردرمانی، گفتاردرمانی، خدمات مشاوره و روانشناسی، خدمات ورزشی و اصلاحی توسط کارشناسان ارائه می گردد و آموزش های مرکز محور و خانواده محور هم مدنظر است.

پهلوانی در این بخش از سخنان خود با اشاره به جای خالی مراکز ارائه دهنده خدمات به افراد مبتلا به اوتیسم بالای 15 سال از خیرین و بخش غیردولتی درخواست کرد با ورود به این مقوله یاریگر بهزیستی و خانواده های این نوجوانان باشند.

وی با بیان اینکه بچه ها اوتیسمی تا سن 14 سالگی می توانند از مراکز طیف اوتیسم خدمات دریافت نمایند توضیح داد: این افراد طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی پس از این سن می توانند با مراجعه به مراکز حرفه آموزی مهارت های لازم را کسب نمایند.

گفتنی است اوتیسم یک اختلال عصبی است که منجر به نارسایی های مغزی می گردد و در راستا تحول کودک به وقوع می پیوندد، وجه تعیینه این نارسایی تاخیر یا انحراف در رشد مهارت های اجتماعی، شناختی، ارتباط کلامی و غیر کلامی و رفتارها و علایق خاص و تکراری است، بچه ها مبتلا به اوتیسم مسائل ارتباطی دارند و از درک احساسات یا تفکرات سایرین عاجز هستند.

این اختلال هیچ محدودیت نژادی، قومی یا اجتماعی ندارد، میزان درآمد خانواده، سبک زندگی یا تحصیلات نیز بر بچه ها مبتلا به اوتیسم هیچ تأثیری ندارد.

اوتیسم در هیچ جای جهان درمان قطعی ندارد زیرا هنوز در جهان تعیین نشده است که چرا یک کودک به این اختلال مبتلا می گردد اما روشهای بهبود و جلوگیری از گسترش این اختلال در فرد به وسیله خدمات توانبخشی، مشاوره ای، مددکاری و غیره قابل وصول است.

مدیر کل بهزیستی قم با اشاره به راه اندازی سامانه کشوری غربالگری اوتیسم به آدرس autism.behzisti.net اضافه کرد : علاوه بر این سامانه کشوری، در مورد اختلال طیف اوتیسم در استان قم دو مرکز خانه امید و آسمان پایگاه غربالگری هستند و والدین دارای بچه ها بچه ها 2 تا 5 ساله (سن طلایی تشخیص و آموزش اوتیسم) با مراجعه به این دو پایگاه و با هدایت مربیان و کارشناسان آموزش دیده می توانند کودک خود را از نظر احتمال دارا بودن علایم این اختلال، مورد سنجش و غربال قرار دهند./

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 4 مرکز اوتیسم در استان قم فعال است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 4 مرکز اوتیسم در استان قم فعال است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید