اعلام کشف محل دروازه پارسه در نزدیکی تل آجری

به گزارش بانه مارکت، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، کشف محل دروازه پارسه در نزدیکی تل آجری صورت گرفت.

اعلام کشف محل دروازه پارسه در نزدیکی تل آجری

معین شدن محل دروازه پارسه تخت جمشید

علیرضا عسکری چاوردی گفت: آخرین فصل کاوش های باستان شناسی هیئت مشترک ایرانی ایتالیائی پس از 10 سال در حالی رو به اتمام است که باستان شناسان پیروز شدند اثبات نمایند که احتمالا کوروش عظیم فرمان ساخت دروازه پردیس پارسه را صادر نموده و این دروازه باشکوه در دوره فزرندش کمبوجیه به بهره برداری رسیده است.

این باستان شناس اعلام نمود که دروازه مکشوفه در محوطه تل آجری واقع در 3 کیلومتری شمال غرب تختگاه تخت جمشید واقع شده است.

عسکری چاوردی در رابطه با ویژگی های این میراث منحصر به فرد دنیای گفت: این دروازه بنائی به ابعاد 30 در 40 متر به ارتفاع تقریبی 12 متر و دارای کریدوری در مرکز بوده که بخش مرکزی آن را اتاقی مستطیل به ابعاد 8 در 12 متر تشکیل می داده و در دورن این اتاق مرکزی 4 جایگاه نشیمن وجود داشته است. راهروی مرکزی از دو طرف به سوی پردیس هخامنشی باز می شده است.

سرپرست ایرانی این پروژه باستان شناسی و عضو هئیت علمی دانشگاه شیراز در رابطه با ویژگی های دیگر این محدوده در حال کاوش بیان نمود: این دروازه از مواد و مصالح خشت و آجر بنا شده و سرتاسر نمای داخلی و بیرونی آن مزین به آجرهای رنگین بوده است. بخش پائین و ازاره دیوارها مزیّن به گل های لوتوس، بدنه و نمای دیوارها مزین به انواع پنل های رنگین از حیوانات اسطوره ای نمادها و سمبل های اعتقادی ایران باستان، هخامنشی، عیلام و بین النهرین بوده و مهمتر اینکه در اتاق مرکزی کتیبه هایی به خط و نگارش بابلی و عیلامی وجود داشته است.

این باستان شناس اضافه نمود: مجموع اسناد نگارشی، مواد و مصالح ساخت بنا، موتیف های به کار رفته در تزئین نمای بنا، تاریخ گذاری کربن 14 و جنبه های تقدس و تشرف به این دروازه نشان می دهد این بنا پس از سال 539 قبل از میلاد و به افتخار فتح بابل به دستور کوروش عظیم ساخته شده است.

این استاد دانشگاه شیراز اعلام نمود: فرزند کوروش عظیم همزمان با حکومت پدر در شهر بابل به مدت 8 سال فرمانروا بود و در سال 529 قبل از میلاد به پادشاهی ایران رسید.

عسکری چاوردی در رابطه با اهمیت این دروازه در شهر پارسه گفت: کوروش هخامنشی به دلیل اهمیت مذهبی و فتح مهمترین شهر دنیای باستان، بابل، دستور ساخت این دروازه را صادر کرد و کمبوجیه فرزندش به دلیل علاقه به شهر بابل، آشنایی دیرینه با بابلی ها و پیوند فرهنگی دنیا باستان کار ساخت مجموعه عظیم معماری شهر پارسه به سبک معماری بابلی را ادامه داد و در دوره سلطنت او دروازه پردیس شهر پارسه در بخش فیروزی این شهر به بهره برداری رسید.

مدیر پایگاه میراث دنیای تخت جمشید نیز از انجام مراحل مختلف کاوش های باستان شناسی توسط هیئت مشترک ایرانی ایتالیایی در تل آجری اطلاع داد و در این باره مطرح نمود: فصل دهم کاوش در محوطه تل آجری در آذر امسال کلید خورد و در تکمیل کاوش های فصول پیشین، با هدف ساماندهی و آماده سازی محوطه و عرضه شواهد ارزشمند تاریخی آن به بازدیدنمایندگان مجموعه تا به امروز نیز ادامه دارد.

حمید فدایی این کاوش را اقدامی مشترک با همکاران بین المللی در حوزه باستان شناسی با هدف بهره برداری و معرفی این محوطه، بناها و آثار تاریخی منحصربفرد دوران هخامنشی به گردشگران و شهروندان دانست و اضافه نمود: با توجه به پیشرفت همزمان عملیات اجرای سقف حفاظتی بر روی این محوطه تاریخی امید می رود که در آینده نزدیک این محوطه به عنوان یک سایت موزه مهم بتواند به عموم بازدیدنمایندگان پارسه عرضه گردد.

مدیر پایگاه میراث دنیای تخت جمشید با تاکید بر اینکه حفاظت و توسعه مراحل مختلف بهره برداری از این محدوده تاریخی گامی مهم در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری کشور محسوب می گردد، بیان نمود: این محوطه تاریخی در نزدیکی تخت جمشید شواهد مهمی و ارزشمندی از شهر پارسه را در خود جای داده و به جهت ارائه درکی ملموس از گستره پایتخت هخامنشیان می تواند در توسعه گردشگری منطقه گام مهمی تلقی گردد.

منبع: همگردی

به "اعلام کشف محل دروازه پارسه در نزدیکی تل آجری" امتیاز دهید

1 کاربر به "اعلام کشف محل دروازه پارسه در نزدیکی تل آجری" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام کشف محل دروازه پارسه در نزدیکی تل آجری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید