12 روش درمان جوش سر سفید صورت، بینی، بدن و سر در خانه

به گزارش بانه مارکت، چطور جوش سر سفید را بدون ایجاد لک روی صورت درمان کنیم؟ جوش های سرسفید یکی از آزاردهنده ترین مسائل پوستی هستند که معمولاً در اثر تجمع چرک، ظاهری برجسته و آزار دهنده دارند. اما آیا می دانید برترین روش های درمان جوش سرسفید چیست؟ آیا باید جوش های سر سفید را ترکاند یا درمان این جوش های روش دیگری دارد؟ دلیل جوش سرسفید صورت چیست و سریع ترین روش برای رفع کردن جوش سرسفید چیست؟ در این مقاله از در می توانید با روش های درمان جوش سر سفید صورت آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص درمان سریع و راحت جوش های سرسفید پاسخ خواهیم داد.

12 روش درمان جوش سر سفید صورت، بینی، بدن و سر در خانه

جوش سر سفید چیست؟

جوش سرسفید صورت نوعی جوش است که در اثر بسته شدن منافذ پوستی به خاطر فولیکول های مو، سلول های مرده، سبوم و بعلاوه تجمع باکتری ها ایجاد می گردد. در بسیاری از مواقع مصرف غذاهای تحریک نماینده و بعلاوه سبک زندگی نامناسب می تواند موجب تشدید این جوش ها گردد. مصرف بی رویه شکر، لبنیات، غذاهای فرآوری شده و شیرین نقش مهمی بر چرب شدن پوست و ایجاد آکنه های پوستی می گردد.

جوش سر سفید معمولاً در نواحی از پوست ایجاد می گردد که غدد چربی پوست فعال هستند. بینی، چانه، پیشانی و بعلاوه قفسه سینه و پشت معمولاً بیشتر از هر بخش دیگری درگیر جوش سر سفید می گردد. درواقع باکتری های روی لایه بیرونی پوست، به سمت منافذ پوستی جذب می شوند و آغاز به رشد می نمایند. این امر موجب ایجاد التهاب و چرک در این نواحی می گردد و یک برجستگی با سر سفید روی پوست ایجاد می نماید.

چه کسانی جوش سرسفید می زنند؟

هر چند که جوش سرسفید بین عموم مردم تا حدودی رایج است، اما به هر حال نوجوانان بیشتر با این مشکل روبرو می شوند. به طور کلی 10 تا 20 درصد از بزرگسالان به جوش سر سفید مبتلا می شوند. این جوش ها بیشتر در سنین 20 تا 30 سالگی ایجاد می گردد و بسیار از افراد نیز ممکن است بعد از این سن نیز با این مشکل روبرو شوند.

آیا باید جوش های سرسفید را ترکاند؟

تخلیه جوش های سرسفید یکی از روش های درمانی این نوع جوش ها است. اما باید بدانید که این کار باید با مهارت و دقت زیادی انجام گردد. زمانی که سر سفید روی جوش کاملاً در یک نقطه جمع شده و حالتی برجسته پیدا نموده، می توانید به آرامی کناره های آن را فشار دهید تا چرک داخل جوش تخلیه گردد. توجه داشته باشید که اگر اطراف جوش قرمز و ملتهب است، فشار دادن جوش می تواند این التهاب را چند برابر کند.

برترین روش برای ترکاندن جوش های سر سفید این است که ابتدا با استفاده از یک لایه برداری ملایم مانند اسید سالیسیلیک ناحیه مورد نظر را تمیز کنید. سپس یک کمپرس گرم روی جوش قرار دهید. حال دستمال کاغذی تمیز را دور انگشت خود بپیچید و به آرامی تنها کناره های جوش را فشار دهید تا چرک از داخل جوش خارج گردد.

به یاد داشته باشید که تنها زمانی مجاز به ترکاندن جوش سر سفید هستند که چرک کاملاً در نقطه میانی آن جمع شده و با یک حرکت کوچک خارج می گردد. به هیچ عنوان نباید جوش را با فشار بترکانید، زیرا این کار موجب بزرگ تر شدن جوش و چند برابر شدن چرک آن می گردد.

بیشتر بخوانید: برترین روش های درمان قطعی جوش سر سیاه در خانه

علت جوش سرسفید چیست؟

معمولاً ایجاد جوش های سر سفید علل متفاوتی دارد. در بیشتر مواقع بسته شدن منافذ پوست در کنار فراوری چربی بیش از حد موجب ایجاد جوش های سر سفید می گردد. در ادامه می توانید با چند مورد از رایج ترین دلایل جوش سر سفید آشنا شوید.

  • استرس و اضطراب
  • سابقه خانوادگی
  • رسیدن به سن بلوغ و نوجوانی
  • علائم یائسگی
  • خشک بودن بیش از جد پوست
  • چرب بودن بیش از حد پوست
  • استفاده از محصولات آرایشی نامناسب
  • عدم رعایت بهداشت پوست

برترین روش های درمان جوش سرسفید

برای سر سفید روش های مختلفی وجود دارد. در بسیاری از مواقع شما می توانید بدون هیچ ماده شیمیایی و یا تنها با استفاده از داروهای بدون ضرر موضعی به سادگی از شر این جوش ها خلاص گردد. اما برترین روش های درمان جوش سرسفید چیست و کدام راه چارهها مؤثرتر هستند. در ادامه می توانید با درمان سریع و راحت جوش های سر سفید آشنا شوید.

1- برای درمان جوش سر سفید صورت بخور دهید

قرار گرفتن پوست صورت در معرض بخار آب موجب باز شدن منافذ بسته پوست می گردد و آلودگی ها و باکتری هایی که در منافذ بسته پوستی به دام افتاده اند را آزاد می نماید. اگر روی پوستتان جوش سر سفید دارید و یا پوستتان مستعد جوش است، بهتر است مقداری آب را بجوشانید و سپس پوستتان را در معرض بخار آب جوش قرار دهید. می توانید از دستگاه بخور صورت نیز برای این کار بهره ببرید، تنها باید مراقب باشید که بیش از حد پوستتان را به بخار نزدیک نکنید.

بیشتر بخوانید: برترین روش های درمان منافذ باز پوست

2- از سرکه سیب بهره ببرید

مطالعات نشان می دهد که دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی و ضد میکروبی است و اسید سیتریک موجود در سرکه سیب باکتری های روی پوست را کاهش می دهد و به تنظیم چربی پوست یاری می نماید. برای این کار باید مقداری سرکه سیب طبیعی را روی یک تکه پنبه بریزید و پنبه را به آرامی روی محل آسیب دیده قرار دهید. استفاده از سرکه سیب موجب ایجاد سوزش و کمی تحریک پوستی می گردد.

3- برای درمان جوش سر سفید آبلیمو را امتحان کنید

آب لیمو ترش تازه یک قابض اسیدی است که چربی اضافه پوست را از بین می برد و برای درمان جوش های سر سفید و آکنه مفید است. از برترین روش های درمان جوش سرسفید با آبلیمو این است که آب لیمو ترش تازه را کمی با آب رقیق کنید و سپس با استفاده از یک پنبه یا پد آن را روی محل آسیب دیده بگذارید. اجازه دهید آبلیمو 20 دقیقه روی جوش قرار بگیرد و سپس پوستتان را با آب خنک بشویید.

بعد از استفاده از آبلیمو پوست نسبت به نور آفتاب حساس می گردد، بنابراین سعی کنید از بهره ببرید و کمتر در برابر نور خورشید قرار بگیرید.

4- از روغن درخت چای بهره ببرید

یک ضدعفونی نماینده طبیعی است و باکتری های عامل جوش را از بین می برد. امروزه بسیاری از محصولات پاک نماینده پوست، شوینده ها و تونرهای پوستی حاوی روغن درخت چای هستند. می توانید این روغن را مستقیماً روی جوش قرار دهید و یا کمی از آن را روی پد پنبه ای بریزید و روی پوست قرار دهید.

قبل از استفاده از روغن درخت چای حتماً آن را روی بخش کوچکی از پوست امتحان کنید و در صورتی که پوست به آن حساسیت نداد، از آن برای درمان جوش سر سفید بهره ببرید.

5- عسل را امتحان کنید

یک روش درمان جوش سر سفید در طب اسلامی استفاده از است. عسل دارای خواص ضد باکتریایی قوی است که به علت اسیدیته ملایم و محتوای پراکسید هیدروژن طبیعی که در آن وجود دارد ایجاد می گردد.

مطالعات نشان می دهد که استفاده از عسل می تواند میکروب ها و باکتری های عامل جوش را از بین ببرد. برای استفاده از عسل باید مقداری عسل طبیعی را روی جوش قرار دهید و یا آن را با آب لیمو ترش تازه ترکیب کنید و برای 15 دقیقه روی محل جوش بگذارید تا جوش رفع گردد.

6- از اسید سالیسیلیک بهره ببرید

اسید سالیسیلیک یک بتا هیدروکسی اسید است که دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی می باشد و پوست را به صورت سطحی لایه برداری می نماید. استفاده از اسید سالیسیلیک موجب شکستن پیوندهای بین سلولی پوستی در منافذ می گردد و آن ها را راحت تر پاکسازی می نماید. این ماده فراوری سبوم پوست را کاهش می دهد و در از بین بردن جوش های سر سفید ناشی از چربی پوست بسیار مؤثر است.

برای استفاده از این ماده می توانید از شوینده ها، پدها و پمادهای حاوی اسید سالیسیلیک بهره ببرید. به یاد داشته باشید که اسید سالیسیلیک می تواند پوست را تحریک کند و در بعضی افراد سبب ایجاد سوزش گردد.

7- از پماد بنزوئیل پراکسید بهره ببرید

بنزوئیل پراکسید نام یک پماد برای جوش سر سفید است. دارای خواص ضد باکتریایی است و به کاهش سبوم پوستی و تنظیم چربی پوست یاری می نماید. سازمان غذا و دارو بنزوئیل پراکسید را به عنوان درمان آکنه معرفی می نماید.

برای استفاده از این ماده می توانید از شوینده های حاوی بنزوئیل پراکسید، ، انواع کرم و پمادهای درمانی آن بهره ببرید. توجه داشته باشید که پماد بنزوئیل پراکسید در غلظت های 2/5 درصد، 5 درصد و 10 درصد در بازار یافت می گردد.

8- از کرم های حاوی رتینوئید بهره ببرید

کرم های رتینوئید حاوی ویتامین A هستند که بدون نسخه در داروخانه ها یافت می شوند. آموزشگاه پوست آمریکا رتینوئید را به عنوان یک گزینه درمانی برای جوش های سرسفید و خفیف معرفی می نماید.

افرادی که پوست خشک و حساسی دارند، نباید از رتینوئید استفاده نمایند. توجه داشته باشید که این کرم ها برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند و پوست تیره ای دارند، مناسب نیست.

9- آلفا هیدروکسی اسید را امتحان کنید

آلفا هیدروکسی اسید یکی دیگر از موادی است که با از بین بردن سلول های مرده پوست در دسته برترین روش های درمان جوش سرسفید واقع شده است. این ماده منافذ پوستی را لایه برداری می نماید و جلوی ایجاد جوش را می گیرد و به درمان آن یاری می نماید. افرادی که از آلفا هیدروکسی اسید استفاده می نمایند، باید حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده نمایند.

10- برای درمان جوش سر سفید در خانه یک تکه یخ روی آن قرار دهید

یک راه چاره مؤثر و ساده که در فهرست برترین روش های درمان جوش سرسفید در خانه واقع شده است، استفاده از یخ است. شما می توانید برای از بین بردن جوش سر سفید یک تکه یخ را روی محل جوش قرار دهید. این کار به کاهش قرمزی و التهاب در ناحیه جوش یاری می نماید و ظاهر کوچک تری به آن می بخشد.

11- از ژل آلوئه ورا بهره ببرید

برای درمان جوش سر سفید صورت فوق العاده است. آلوئه ورا موجب تسکین پوست و از بین بردن باکتری ها می گردد و از ایجاد اسکار جلوگیری می نماید. ژل آلوئه ورا طبیعی در درمان آکنه خفیف تا میانه مؤثر است. برای استفاده از ژل آلوئه ورا برای درمان جوش سر سفید در خانه بهتر است از ژل طبیعی گیاه و یا ژل های 100 در صد طبیعی موجود در بازار که بدون رنگ و عطر هستند بهره ببرید.

12- از نارون کوهی بهره ببرید

نارون کوهی یکی از ترکیبات فوق العاده برای رفع کردن عفونت و التهاب است که چربی پوست را تنظیم می نماید. برای درمان جوش سرسفید در خانه می توانید از شوینده ها و تونرهای حاوی نارون کوهی بهره ببرید. این گیاه منافذ باز پوستی را درمان می نماید و از ایجاد جوش جلوگیری می نماید. به یاد داشته باشید که نباید در مصرف نارون کوهی زیاده روی کنید زیرا این کار موجب تحریک و خشکی پوست می گردد.

نکاتی که باید در خصوص درمان جوش سر سفید صورت بدانید

*بعد از ایجاد جوش سر سفید به هیچ عنوان به آن دست نزنید و جوش را تحریک نکنید. این کار موجب بزرگ تر شدن جوش و تاخیر در خوب شدن آن می گردد.

*استفاده از اسکراب های خانگی مثل شکر و لایه بردارهای این چنین به هیچ عنوان برای درمان جوش سر سفید مناسب نیست و موجب خراشیده شدن لایه سطحی پوست می گردد.

*اگر پوستتان مستعد جوش است و یا روی صورتتان یک جوش سر سفید ایجاد شده، بهتر است روزانه پوستتان را با آب ولرم و یک پاک نماینده ملایم بشویید تا پوست چرب نگردد.

*هیچگاه شب ها با آرایش به رختخواب نروید. به جای مانده مواد آرایشی روی پوست موجب مسدود شدن منافذ پوستی می گردد و زمینه ایجاد جوش های سر سفید را فراهم می نماید.

*از ریختن موها روی صورت جلوگیری کنید. زمانی که موها با پوست تماس داشته باشند، چربی موها موجب مسدود شدن منافذ پوستی و ایجاد جوش می گردد.

*از کرم های آرایشی و بهداشتی فاقد چربی برای پوستتان بهره ببرید.

*سعی کنید به صورت مرتب پدها و براش های آرایشی را بشویید و از استفاده لوازم آرایشی نامناسب اجتناب کنید.

*اگر روی پوستتان جوش سرسفید ایجاد شده، به هیچ عنوان از مواد آرایشی و عطر روی آن استفاده نکنید، زیرا این کار موجب تحریک پوست می گردد.

*در بسیاری از مواقع مسائل هورمونی موجب ایجاد جوش های سر سفید می گردد. بنابراین اگر تعداد جوش های سر سفید روی پوست تان زیاد شده و یا دائماً درگیر این مشکل هستید، بهتر است از یک پزشک یاری بگیرید.

*اگر قصد ترکاندن جوش سر سفید را دارید، حتماً دست و صورت خود را بشویید و از یک دستمال تمیز برای این کار بهره ببرید.

*برای درمان جوش سرسفید صورت می توانید از ماسک های خانگی مثل ماسک عسل و دارچین، ماسک سفیده تخم مرغ و آب لیمو ترش و ماسک ژلاتین و آب پرتقال بهره ببرید.

*برای درمان جوش سرسفید می توانید از نیز بهره ببرید. حاوی اسید سالیسیلیک است که به پاکسازی پوست و بعلاوه از بین بردن چربی پوست یاری می نماید.

*در خصوص جوش سرسفید و باید بدانید که اگر کبد چرب باشد و یا وظیفه خود را به درستی انجام ندهد، چربی ها وارد جریان خون می شوند و از همین رو جوش هایی روی پوست ایجاد می گردد.

*هیچگاه جوش سرسفید روی بینی را نترکانید، زیرا این کار موجب تحریک پوست و به جا ماندن اسکار روی بینی می گردد و ظاهری زشت به پوست می بخشد.

سوالات متداول

جوش سر سفید را بترکانیم؟

تخلیه جوش های سر سفید یکی از روش های درمانی این نوع جوش ها است. اما باید بدانید که این کار باید با مهارت و دقت زیادی انجام گردد. زمانی که سر سفید روی جوش کاملاً در یک نقطه جمع شده و حالتی برجسته پیدا نموده، می توانید به آرامی کناره های آن را فشار دهید تا چرک داخل جوش تخلیه گردد.

علت جوش سر سفید در سر چیست؟

در صورت انسداد منافذ پوست یا فولیکول های مو، کف سر جوش سر سفید می زند. این انسداد وقتی رخ می دهد که سلول های مرده پوست، چربی های طبیعی پوست و باکتری ها به منافذ پوستی وارد می شوند. این سلول ها توانایی خروج از منفذ را نداشته و در نتیجه انواعی از جوش ها از جمله جوش سرسفید را به وجود می آورند.

منابع: oprahdaily، medicalnewstoday، medicalnewstoday، mayoclinic

منبع: افق کوروش

به "12 روش درمان جوش سر سفید صورت، بینی، بدن و سر در خانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 روش درمان جوش سر سفید صورت، بینی، بدن و سر در خانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید