یک تیر و چند نشان دانشگاه فنی وحرفه ای برای مهارت آموزی ، از برند ملی تا پیوند با صنعت

به گزارش بانه مارکت، دانشگاه فنی و حرفه ای با راه اندازی طرح و قراردادی تازه در راستای ارتباط با صنعت سعی نموده است ضمن تجهیز کارگاه ها و آزمایشگاه ها، زمینه اشتغال دانشجویانش را فراهم کند.

یک تیر و چند نشان دانشگاه فنی وحرفه ای برای مهارت آموزی ، از برند ملی تا پیوند با صنعت

گروه دانشگاه بانه مارکت، محیا معصومی - نه صنعت زیر بار می رود و نه دانشگاه! هرکدام برای ارتباط با یکدیگر ساز خودشان را می زنند و تقصیر ها را مثل یک توپ در زمین دیگری می اندازند. دانشگاه هایی که در این عرصه توان و حرف بیشتری برای گفتن دارند کم و بیش با صنعت رابطه بهتری دارند؛ اما در کل کشور سهم دانشگاه های مختلف از این ارتباط بسیار ناچیز است. اما هرچه پیش تر می رویم و صحبت از نسل نو دانشگاه ها می گردد، شرایط فرق می نماید به گونه ای که امروزه دانشگاه ها دغدغه بیشتری برای ارتباط گرفتن با صنایع دارند تا دانشجویان شان آینده بهتری داشته باشند.

البته که تا به امروز در جهت اشتغالزایی و فراهم سازی بستری برای آینده شغلی دانشجویان، دانشگاه ها خودشان را آنچنان دخیل نمی دانستند و معتقد بودند آن ها فقط باید آموزش دهند؛ اما حال شرایط به روزتر شده و آن ها می دانند که باید مهارت آموزی نمایند.

ظرفیت هایی که خالی می ماند و آموزش هایی که باید به روز گردد

مهارت آموزی دانشگاه ها یک تیر و چند نشان است. رشد دانشجویان مطابق با احتیاج های روز جامعه و آماده کردن آن ها برای ورود به بازارکار، پیوند بیشتر دانشگاه ها با صنایع به جهت پرورش نیرو های انسانی مورد احتیاج آن ها و از طرفی ترغیب جوانان بیشتر برای تحصیل در دانشگاه ها و رونق دادن فضا های دانشگاه های مهارتی که این روزها متاسفانه ظرفیت های پذیرش بسیاری از آن ها خالی می ماند.

یکی از این دانشگاه های مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای است که با وجود 3 هزار و 400 آزمایشگاه و کارگاه یکی از بزرگترین دانشگاه های مهارتی در کشور محسوب می گردد. دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه تا زمان فارغ التحصیلی شان به انجام کار در کارگاه ها و آزمایشگاه ها می پردازند. بر همین اساس به روزرسانی برنامه های درسی با توجه به احتیاج های جامعه و تجهیز کامل این آزمایشگاه ها و کارگاه ها در جهت رفع احتیاج ها و آموزش دانشجویان به صورت مهارتی برای داشتن آینده ای روشن بسیار اهمیت دارد.

دانشگاه فنی وحرفه ای به سمت صنعت گام برداشت

اما دانشگاه فنی و حرفه ای به جای آنکه برای ارتباط گرفتن با صنعت دست روی دست بگذارد و بخواهد تنها ارائه نماینده مسائل و پیشنهاد دهنده ایرادات و راه حل ها باشد، دست به کار شده و از چندماه گذشته با طرحی به نام برند ملی قراردادی را با تعدادی از شرکت ها منعقد نموده است که به واسطه آن دانشجویان فرصتی برای اشتغالزایی و آمادگی ورود به بازارکار خواهند داشت. در این خصوص با ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه ای به مصاحبه پرداختیم.

ابراهیم صالحی عمران، رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه بانه مارکت اعلام کرد: ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند نقش معین نماینده در رشد مالی و توسعه همه جانبه آن داشته باشد. در این خصوص آموزش دانشجویان با تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی به روز و متناسب با احتیاج صنعت و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار و شناخت و رفع کردن احتیاج های تحقیقاتی بخش صنعت از برنامه های اصلی خواهد بود.

70 درصد فارغ التحصیلان فنی و حرفه ای در شغل مرتبط با رشته شان جذب می شوند

وی با بیان اینکه ماهیت آموزش در دانشگاه فنی و حرفه ای به صورت عملی است و حدود 70 درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه به علت برخورداری از مهارت و تخصص لازم بلافاصله جذب بازار کار در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی می شوند، درباره طرح برند ملی که طی دو سال اخیر در این دانشگاه به جریان افتاده است، عنوان نمود: در طرح برند ملی تاکید روی فراوری داخلی است و از این طریق می خواهیم ارتباطی بین فراوری، آموزشی، بازاریابی و اشتغال ایجاد کنیم.

صالحی عمران با بیان اینکه در طرح برند ملی دانشگاه فنی و حرفه ای به سراغ بخش های خصوصی رفته است، ادامه داد: در این دانشگاه بیش از 3400 کارگاه وجود دارد و می توان گفت که حدود 30 تا 40 درصد درس های دانشجویان فنی به صورت عملی است لذا اصرار داریم که دانشجویان بخشی از دروس عملی خود را در محیط های بیرون از دانشگاه بگذرانند. در این خصوص با بخش های متعددی صنعتی کوچک و بزرگ صحبت کردیم تا کارگاه های ما را تجهیز نمایند تا هم نیروی انسانی مورد احتیاج خودشان را آموزش دهیم و هم دانشجویان با کار بیرون از دانشگاه به صورت کاملا مهارتی و عملی آشنا شوند.

تجهیز کارگاه ها به شرط تامین و تربیت نیروی انسانی مورد احتیاج صنایع

به گفته وی، بنگاه های مالی، صاحبان صنایع، فراورینمایندگان، واحد های خدماتی و حامیان فناوری با انتخاب خود مسئولیت تجهیز یک یا چند کارگاه داخلی با نام تجاری خود را بر عهده می گیرند. این شرکت ها می توانند محصول خود را در داخل کارگاه های دانشگاه فنی و حرفه ای فراوری نمایند و تبلیغ خود را در پایگاه خبری دانشگاه و فضای فیزیکی دانشکده ها داشته باشند. امکان استفاده از فضای آموزشی، کارگاهی، آزمایشگاهی، اجرای پروژه مشترک تحقیق و توسعه در راستای ارتقای محصولات خود و معافیت های قانونی برای فراورینمایندگان در نظر گرفته شده است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور گفت: براین اساس طی 4 ماه اخیر با گروه صنعتی انتخاب وارد صحبت شدیم که محصولات ایرانی فراوری می نمایند. این گروه صنعتی کارگاه های ما را تجهیز کردند تا دانشجویان بتوانند با محصولات ملی آشنا شوند. با به جریان افتادن طرح بند ملی، فرصت های شغلی برای دانشجویان فراهم می گردد چرا که برخی از این بخش ها و صنایع طی تفاهم نامه ای با دانشگاه فنی و حرفه ای متعهد شدند که فارغ التحصیلان ما را جذب نمایند.

طرح برند ملی، حرکتی که در آینده نتیجه بخش است

صالحی عمران اعلام کرد: صنایع و بخش های متعدد دریافتند که دانشگاه فنی و حرفه ای تکنسین های مهارتی را تربیت می نماید که در آینده برای سیستم های مختلف بسیار کارآمد هستند. دانشگاه فنی و حرفه ای در این اقدام وارد بحث اشتغال دانشجویان شده است و در قبال آینده کاری دانشجویانش مسئولیت پذیرفته است لذا این حرکت در آینده نتیجه خوبی را به همراه خواهد داشت.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: تا زمانی که دانشجویان شناختی از کارفرما و صنعت نداشته باشند ارتباط و آینده کاری شکل نمی گیرد. از تمامی اساتید حتی حق التدریسی های دانشگاه درخواست کردم که ملاک تدریس خود را این بدانند که دانشجو محیط کار بیرون را بشناسد.

وی عنوان نمود: طرح برند ملی می تواند حرکت خوبی به سمت شکل گیری بهتر ارتباط دو جانبه بین دانشگاه و صنعت باشد و نتایج خوبی را برای دانشجویان و رشد مالی کشور به همراه بیاورد. اینگونه است که می توانیم حتی دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی کارآفرین و اشتغالزا خواهد بود.

فیلم این مصاحبه را می توانید در زیر مشاهده کنید:

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "یک تیر و چند نشان دانشگاه فنی وحرفه ای برای مهارت آموزی ، از برند ملی تا پیوند با صنعت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک تیر و چند نشان دانشگاه فنی وحرفه ای برای مهارت آموزی ، از برند ملی تا پیوند با صنعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید