9 مورد از برترین سوغاتی های لهستان

به گزارش بانه مارکت، سوغاتی های لهستان

کشور لهستان در اروپای مرکزی قرار گرفته و مرکز آن، شهر ورشو سالانه پذیرای گردشگران زیادی از سرتاسر دنیاست. این کشور در مقایسه با کشورهای غربی اروپا هزینه های سفر پایین تری دارد و به همین علت مقصد محبوبی برای گردشگران به شمار میرود. یکی از دغدغه های مسافران خرید سوغاتی و هدیه برای دوستان و عزیزان است. لهستان و شهر ورشو سوغاتی های زیادی دارد که با قیمت های مختلف وجود دارند و یادگار خوبی از سفر شما به ورشو هستند. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا با برترین سوغاتی های لهستان آشنا شویم.

9 مورد از برترین سوغاتی های لهستان

1- کهربا | Amber Jewelry

کهربای بالتیک که به طلای شمال معروفیت دارد یکی از مشهورترین سوغاتی های لهستان است. این کشور در زمینه جواهرآلات و به ویژه کهربا تخصص زیادی دارد و انواع زیورآلات مثل گردنبند، گوشواره، دستبند و …. را با استفاده از این سنگ گرانبها می سازد. اگرچه در ورشو، مرکز لهستان می توانید جواهرفروشی های متعددی را پیدا کنید، اما خاستگاه اصلی این سنگ شهر Gdańsk است.

جالب است بدانید که کهربا در واقع صمغ سفت شده درخت است که در طول میلیون سال به صورت یک سنگ گرانبها و شفاف و باارزش درآمده است. از گذشته های دور کهرباهای به دست آمده از این منطقه به وسیله دریای بالتیک به نقاط دیگر جهان مثل یونان و رم باستان و حتی مصر منتقل می شد.

2- محصولات کتانی | Linen Product

لهستان یکی از برترین فراوریکننده های پارچه کتان در جهان به شمار میرود. رومیزی، روتختی و ملحفه، پرده، دستمال سفره و سایر محصولات کتانی با گلدوزی های سنتی و زیبا در این کشور فراوری می شوند. بنابراین اگر در پی یکی از برترین سوغاتی های لهستان هستید می توانید در فروشگاه های ورشو این محصولات را بخرید. کتان هزاران سال است که به علت استحکام و دوام بالایی که دارد در مصارف مختلف استفاده می شده است. امروزه نیز اگرچه محصولات مصنوعی و ترکیبی مختلفی به بازار آمده، اما همچنان پارچه کتان به علت طبیعی بودنش هواداران زیادی دارد. در ورشو فروشگاه های متعددی در خیابان های توریستی شهر مثل کراکوفسکی (Krakowskie)، Przedmieście یا Marszałkowska انواع محصولات کتانی را در معرض فروش قرار می دهند.

3- محصولات سرامیکی

یکی دیگر از برترین سوغاتی های لهستان محصولات سرامیکی است. لهستان محصولات سرامیکی بسیار باکیفیتی فراوری می نماید که در سرتاسر اروپا و جهان مشهور است. در تمام خانه های مردم لهستان ظرف و ظروف مختلف سرامیکی با نقش و نگارهای زیبا وجود دارند و استفاده می شوند. ما ایرانی ها خودمان هم با ظروف سفالی و ظرف و ظروف زیبا غریبه نیستیم و خوب می دانیم که زیبایی و کیفیت ظاهری ظرف به میزان چیزی که می خورید اهمیت دارد. ظروف سرامیکی لهستان با طرح ها و نقش و نگارهای زیبا و هنرمندانه حقیقتا جزء برترین سوغاتی های لهستان هستند و می توانید ظروف مختلف سرامیکی مثل بشقاب های تزیینی، فنجان، کاسه و حتی مگنت های سرامیکی آشپزخانه و … را بخرید.

4- بیسکوییت زنجبیلی | Gingerbread

در لهستان انواع بیسکوییت و شیرینی سنتی تهیه می گردد، اما بدون شک معروف ترین آن ها بیسکوییت زنجبیلی است. بیسکوییت زنجبیلی یا Pierniczki یکی از برترین سوغاتی های لهستان است که می توانید به عنوان یادگاری به خانه ببرید. امروز این بسکوییت در تمام شهرهای لهستان و به ویژه ورشو وجود دارد. اما جالب است بدانید که روزگاری این بیسکوییت به علت قیمت بالای ادویه جات و زنجبیل که از شرق وارد می شد بسیار گران قیمت و لاکچری بود! در ورشو می توانید بیسکوییت های زنجبیلی را در بسته بندی های شکیل و زیبا و کادویی بخرید و به عنوان سوغاتی همراه ببرید. ادویه های معطر مثل زنجبیل، دارچین، وانیل، میخک، هل و جوز هندی با مواد شیرین طبیعی مثل عسل یا شکلات ترکیب می گردد تا این بیسکوییت های خوش عطر و طعم را به وجود بیاورد.

5- جعبه جواهرات | Keepsake Box

همه ما چیزهای ریزه میزه ای مثل نخ و سوزن، جواهرآلات، سیگار و … داریم که همواره گم می شوند و دوست داریم آن ها را در جعبه ای یک جا جمع کنیم. یکی از برترین سوغاتی های لهستان جعبه های کوچک و بزرگ چوبی است که با طرح و نگاره های زیبایی که دارند هواداران زیادی دارند. در فروشگاه های صنایع دستی شهرهای مختلف لهستان مثل ورشو می توانید این جعبه ها را در میزان های مختلف پیدا کنید و جعبه مورد نظرتان را بخرید. روی این جعبه ها معمولا با طرح ها و نقاشی های سنتی و به صورت دستی نقاشی شده که بر زیبایی آن ها اضافه می نماید. این جعبه ها جزء برترین سوغاتی های لهستان هستند و تقریبا برای هرکسی، از کوچک و بزرگ گرفته می توان این سوغاتی ها را خریداری کرد. در منطقه قدیم ورشو می توانید فروشگاه های سوغاتی فروشی متعددی ببینید که زیباترین جعبه ها را در معرض فروش قرار می دهند.

6- کالباس | Kielbasa

جالب است بدانید که کالباس که در ایران هم محبوبیت زیادی دارد در حقیقت نوعی سوسیس سنتی در کشور لهستان و همین طور کشورهای اروپای شرقی است. کالباس در طعم ها و شکل های مختلفی تهیه می گردد و از گوشت های مختلف مثل گاو، بره، اسب و … تهیه می گردد. انواع سوسیس دودی که به صورت خشک شده هستند قابلیت ماندگاری بالایی دارند و برای خرید به عنوان سوغاتی بسیار مناسب هستند. سال هاست که این نوع سوسیس درآشپزی لهستانی جایگاه ویژه ای دارد و در غذاهای مختلف، از سوپ گرفته تا ساندویچ و .. استفاده می گردد.

7- فرشته | Angels

همه به یک فرشته نگهبان احتیاج دارند، قبول دارید؟ یکی از معروف ترین سوغاتی های لهستان مجسمه های فرشته هستند که در شکل ها و میزان ها و جنس های مختلف به فروش می رسند. این فرشته ها از جنس های مختلف مثل شیشه، چوب، کاغذ و مقوا یا خمیر تهیه می گردد. با این حال فرشته های چوبی تصویری سنتی تر از فرهنگ لهستانی در فکر تداعی می نماید. جالب است بدانید که مجسمه های حیوانات و ابعاد مختلف طبیعت از گذشته های در در فرهنگ فولکلور لهستانی جایگاه ویژه ای داشته اند. بعد از ورود مسیحیت به این منطقه، فرشته جایگزین این اشکال شد و از آن پس مجسمه های فرشته به یکی از جنبه های مهم فرهنگ لهستانی تبدیل شدند. اگر خودتان یا یکی از عزیزانتان به مجسمه های دکوری علاقه دارید این فرشته ها می توانند جزء برترین سوغاتی های لهستان به حساب بیایند.

8- شکلات گاوی | Krowki

همواره شیرینی و شکلات انتخاب خوبی برای سوغاتی هستند و همه آن را دوست خواهند داشت. یکی دیگر از سوغاتی های لهستان نوعی شکلات به نام Krowki یا گاو کوچولو است که تقریبا مشابه همان شکلات گاوی های قدیم خودمان است. این شکلات ها در لهستان بسیار محبوب هستند و به طور سنتی از شیر، شکر و کره تهیه می شوند. بافت این شکلات های خوشمزه از بیرون سفت و از داخل نرم و کره ای است. هر کشوری یک یا چند شیرینی و شکلات سنتی دارد و در لهستان هم شکلات گاوی از محبوبیت زیادی برخوردار است. در سفر به لهستان می توانی این شکلات های خوشمزه و شیرین را در تمام شهرها و به ویژه ورشو پیدا کنید. قنادی ها، فروشگاه های سوغاتی و … این شکلات ها را در بسته بندی های مختلف در معرض فروش قرار می دهند. شکلات گاوی لهستانی قیمت چندان بالایی هم ندارد و به همین علت به عنوان سوغاتی برترین گزینه هستند.

9- عروسک های سنتی

اگر دوست دارید یک سوغاتی خاص و منحصربفرد برای یک کودک بخرید که کاملا یادآور سفر شما به لهستان باشد عروسک های سنتی لهستان را بخرید. این عروسک ها با لباس های سنتی و محلی یکی از برترین سوغاتی های لهستان هستند و حتی برای بزرگترها هم سوغاتی و دکور مناسبی هستند. جالب است بدانید که هر منطقه از لهستان عروسک مخصوص خود را دارد که با لباس های رنگارنگ محلی نماینده آن شهر و دیار است. در ورشو، مرکز لهستان می توانید انواع مختلفی از این عروسک ها را متعلق به منطقه ها متفاوت کشور پیدا کنید.

منبع: gpsmycity.com

منبع: الی گشت

به "9 مورد از برترین سوغاتی های لهستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 مورد از برترین سوغاتی های لهستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید