قانون علیه تغییرات اقلیمی اسپانیا؛ گامی مهم اما ناکافی

به گزارش بانه مارکت، تصویب قانون مقابله با تغییرات اقلیمی در اسپانیا اگر چه گامی مهم در راستای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و حرکت به سمت اقتصاد سبز است اما همچنان با هدف اتحادیه اروپا در کاهش 55 درصدی این گازها تا سال 2030 فاصله دارد.

قانون علیه تغییرات اقلیمی اسپانیا؛ گامی مهم اما ناکافی

روزنامه ال پائیس اسپانیا در گزارشی با اشاره به تصویب (روز پنجشنبه) قانون تغییر اقلیم در اسپانیا پس از یک دهه تاخیر در کنگره و ارسال آن به سنا برای تصویب نهایی نوشت، این قانون بی تردید گامی مهم و ابزاری اساسی در راستای کاهش گازهای گلخانه ای و اجرای مجموعه ای از اقدامات در بخش های حمل ونقل، املاک و مستغلات و یا فراوری انرژی است که فرایند کربن زدایی برگشت ناپذیر و ریشه کن کردن انتشار این گازها تا سال 2050 را تضمین می نماید.

از طرفی باید این نکته را مد نظر قرار داد که اسپانیا بار سنگینی را به دوش می کشد زیرا همسویی دیرینه این کشور با پیشرفته ترین کشورهای اروپایی نیل به این هدف را سخت می نماید. اسپانیا در حالی در نظر دارد تا سال 2030، انتشار گازهای گلخانه ای را 23 درصد کاهش دهد که این امر از هدف اتحادیه اروپا در کاهش حداقل 55 درصدی فاصله دارد.

همچنین در این قانون به رغم احتیاج مبرم به سرمایه گزاری های هنگفت و تحول الگوهای اقتصادی، تدابیر اقتصادی به منظور کاهش فعالیت های اقتصادی آلاینده که از سال ها پیش به عنوان اصلاحات اقتصادی سبز از مطالبات اصلی کمیسیون اروپا از اسپانیا بوده است نیز وجود ندارد.

کاهش 23 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای تا سال 2030 نسبت به سال 1990، توقف فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی، دیزلی یا بنزینی برای اهداف غیر تجاری، تجهیز پمپ بنزین ها و ساختمان های با ظرفیت بیش از 20 محل پارک خودرو به ایستگاه های شارژ برقی به منظور توسعه موتورهای الکتریکی، از اهداف اسپانیا در طرح جدید مقابله با تغییرات آب وهوایی است.

به بیان دقیق تر بر اساس مقررات جدید از این پس، همه برنامه ریزی های شهری اسپانیا طبق تغییرات اقلیمی طراحی خواهند شد.

به نوشته ال پائیس تا کنون شمار معدودی از کشورها برنامه های عملیاتی خود در راستای اهداف توافق پاریس برای یک دهه آینده را اعلام نموده اند در حالی که این یک شرط لازم است که کشورها تا سال آینده برنامه های بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت خود را ارائه دهند. در غیر اینصورت صرف اعلام آمادگی، کافی نبوده و اهداف مشخص شده تا سال 2050 قابل دسترسی نخواهد بود. برنامه ریزی ها از همین حالا باید آغاز گردد.

اتحادیه اروپا در سال 2014 روی این هدف توافق نموده بود که تا سال 2030 میلادی میزان فراوری گاز های گلخانه ای نسبت به سال 1990 دست کم 40 درصد کاهش داده گردد حال آنکه شورای اروپا اخیرا (دسامبر 2020) اظهار داشت که تا سال 2030 میلادی باید دست کم 55 درصد فراوری گاز های گلخانه ای کاهش داده شوند.

سازمان جهانی هواشناسی (WMO) در گزارشی پیرامون شرایط آب وهوا، سال 2020 را یکی از سه مورد گرم ترین سال ها از زمان ثبت دمای هوا در اواسط سده نوزدهم میلادی در قاره اروپا دانست.

اتحادیه اروپا در نظر دارد تا سال 2050 انتشار گازهای گلخانه ای را به صفر برساند که این به معنی کنار گذاشتن زغال سنگ، نفت و گاز، تغییر سریع در سامانه های فراوری انرژی (اصطلاحا انرژی سبز)، فراوری وسایل نقلیه بدون انتشار گازهای گلخانه ای و بازسازی میلیون ها خانه است. این اقدامات مستلزم هزینه کرد و سرمایه گذاری میلیاردها یورویی است.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "قانون علیه تغییرات اقلیمی اسپانیا؛ گامی مهم اما ناکافی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قانون علیه تغییرات اقلیمی اسپانیا؛ گامی مهم اما ناکافی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید