صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سود ده شده است

به گزارش بانه مارکت، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سود ده شده است.

صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سود ده شده است

هادی میرزائی (مدیر عامل و رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی) در پی ابلاغ اساسنامه این صندوق که چندی پیش به وسیله محمد مخبر (معاون اول رئیس جمهور) انجام گرفت، در شرح بندهای این اساسنامه گفت: بعد از گذشت حدود سه سال و برگزاری شش جلسه در هیات دولت، اساسنامه صندوق احیا ابلاغ شد. صندوق یک شخصیت حقوقی مستقل و غیر انتفاعی است اما به جهت جنبه حاکمیتی، به عنوان یک مجموعه عمومی خدمات ارائه می دهد.

بدین ترتیب که نهادهای اینچنینی رفتار دولتی بر آنها حاکم نیست تا محدودیت در جذب و مصرف منابع داشته باشند، بعلاوه نمی توانند خصوصی باشند، چرا که نقش حاکمیتی دارند و باید بناهای تاریخی را مدیریت نمایند، چرا که براساس ماده (25)، (26) و (27) قانون مدنی، چنین مجموعه هایی قابلیت تملک خصوصی نیستند و متعلق به عموم مردم هستند و باید وقتی احیا می شوند منتج به آن گردد که عموم مردم امکان استفاده از خدمات آن را داشته باشند. مدیریت بهره برداری این اماکن از آنجا که دولت نباید تصدی گر باشد و نیرو استخدام کند تا خدمات زیرساختی ارائه دهد، از این رو این ماموریت به بخش خصوصی برون سپاری می گردد اما مالکیت و نقش حاکمیت باقی می ماند و صندوق تحت نظر حاکمیت عمل می نماید.

او توضیح داد: هرچند صندوق احیا خصوصی نیست اما ماهیت آن یک موسسه عمومی است. مانند تمام صندوق های موجود در کشور نمی تواند خصوصی باشد و مالکیت آن متعلق به بخش خصوصی گردد.

او در مورد ماده ای که به تامین منابع اقتصادی صندوق احیا به وسیله اختصاص تا سی درصد (30٪) از عایدیهای وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با تشخیص وزیر اشاره دارد و کسب عایدی از بخش دولتی را ذکر می نماید، گفت: صندوق احیا یاری بگیر از دولت است. ما ردیف بودجه نداریم اما در بخش پیوست قانون در بخش یاری بگیرها جای داریم. سازمان برنامه و بودجه به عنوان یاری 20 میلیارد تومان سرمایه در اختیار صندوق احیا قرارخواهد داد. در دوره قبل از ما، 20 میلیارد تومان سرمایه که برای صندوق در نظر گرفته شده بود هزینه شده، درحالی که باید سرمایه گذاری میشد. صندوق احیا را با 22 میلیارد تومان زیان انباشه، حدود 3.3 بدهی حقیقی و حقوقی و بدهی تامین اجتماعی تحویل دادند.

میرزایی تاکید نمود: بودجه ما عایدی هزینه ای است و به هیچ عنوان اتصالی به بودجه عمومی برای مصارف نداریم اما از نظر عملکرد، مکلف هستیم خودگردان باشیم و عایدی هزینه باشیم و هزینه های خودمان را تامین کنیم. اما بخش های حمایتی مانند حمایتی که از صنایع دستی می خواهیم داشته باشیم منابع آن براساس قوانین حمایت از هنرمندان، به وسیله وزارتخانه و دولت تامین می گردد، چرا که یکی از مسائل این وزارتخانه عدم اختصاصی بودن منابع بود. این امر سبب میشد تا گاهی اوقات منابع تا 30 درصد تخصیص یابد که مسائل زیادی را بوجود آورده و مستقیما بر نقش حاکمیتی وزارتخانه تاثیرگذار بود. پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی متولی پژوهش و حفاظت از آثار تاریخی هستند، البته که احتیاجمند منابع حمایتی است که به وسیله صندوق احیا می تواند تامین و یاری گردد.

این امر سبب می گردد تا راه میانبری برای تخصیص منابع به وزارتخانه داشته باشیم و از ظرفیت های آن برای جذب منابع خیرین داخلی و خارجی استفاده کنیم. از آنجا که موسسه غیر انتفاعی هستیم درصدی از این منابع را نزد خود نگه نمی داریم. نه بالاسری بر می داریم و نه اقتصادیات پرداخت می کنیم.

او ادامه داد: یکی از تسهیلاتی که در اختیار داریم بهره گیری از بخشی از تسهیلات صندوق کارآفرینی امید و سایر موسسات اقتصادی و اعتباری مجاز در قالب تفاهم نامه های منعقد شده است. در این راستا صندوق با هماهنگی وزارت صمت، مرکز ملی فرش و معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی سیاست های حمایتی از صنایع دستی را تدوین می نماید.

تراز اقتصادی و بدهی دولت

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی درخصوص شرایط تراز اقتصادی این مجموعه و اینکه چرا طی سالهای گذشته همیشه منفی بود، گفت: یکی از انحرافات این مجموعه قبل از حضور من، صورت های اقتصادی بود. از سال 90 به این سو، صورت اقتصادی تهیه نشده بود. یکی از عواملی که سبب شد تا اساسنامه تصویب و ابلاغ گردد، تهیه صورت و تراز اقتصادی و حسابرسی 10 ساله صندوق بود. یکی از مسائل آن بود که دارایی هایی که تحویل دولت بود برای تشکیل صندوق را نداده بود که به بدهی تبدیل شده بود و اکنون ما از دولت طلبکار هستیم و باید این بدهی را به ما پرداخت کند. امیدواریم این تکلیف تا خاتمه سال 1401 تعیین گردد. طی دو سال گذشته پیروز شدیم سودده شویم و از محل تامین منابع، بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از پرداخت کنیم.

او درخصوص مسائلی که درخصوص پرداخت حقوق کارکنان صندوق احیا مطرح شده گفت: در سال 98 که به عنوان مدیرعامل صندوق معرفی شدم، متوجه شدم که حدود 5 ماه پرسنل حقوق نگرفتند. بیمه تامین اجتماعی آنها باطل شده بود و حدود 10 ماه مزایا دریافت نکرده بودند. حقوق آنها در آن سال بطور میانگین حدود 2 میلیون تومان بود. در اصلاحاتی که انجام شد، میانگین حقوق پرسنل تقریبا 3 برابر شد و کف حقوق تقریبا به 6 میلیون تومان رسید. هرچند اکنون به علت تغییر ذی حساب پرداخت حقوق یک ماه تاخیر شده که از همه همکارانم عذرخواهی می کنم.

ورود دولت به بحث حراج آثار فاخر

میرزایی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا صندوق احیا علاقمند به ورود به بحث حراج آثار فاخر در حوزه صنایع دستی و فرش دستباف شده ، گفت: حراج یکی از موضوعات منوپل شده است و بحث انحصاری شدن حراج در ایران مطرح بود. احتیاج بود تا برای آنکه فرایند صدور مجوزها شفاف و از انحصاری بودن خارج و نظام مند گردد و حراج های ملی در حوزه صنایع دستی برای هنرمندان صاحب امضا اتفاق بیفتد، در قابل ظرفیت های حمایتی از صنایع دستی مورد توجه صندوق احیا نهاده شد. دولت به صورت مستقیم وارد حراج نمی گردد بلکه صندوق احیا به فعالان علاقمند مجوز برگزاری حراج خواهد داد. در طول سال چندین حراج برگزار خواهد شد.

مدیرعامل و رئیس صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی از مطالعه برگزاری چندین حراج در عرصه بین المللی اطلاع داد و گفت: در حال تکمیل و تدوین نظام نامه و روش صدور مجوزهای برگزاری حراج هستیم. در مرحله نخست باید آثار شناسنامه دار شوند. در این میان بحث NFT را مد نظر قرار داده ایم. متناسب با نوع و شرایط محصول، شناسنامه و NFT را مدنظر داریم.

پایگاه های میراث جهانی یا صندوق احیا

میرزایی بعلاوه مطالبی که این روزها درخصوص حضورش به عنوان مدیر اداره کل امور پایگاه های میراث جهانی منتشر می گردد را رد کرد و گفت: تا به امروز کسی در این خصوص با من صحبت نکرده و هیچ بحثی در این خصوص مطرح نیست. به عنوان مدیر عامل و رئیس صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی برای صندوق برنامه دارم و تلاشم را می کنم. قصدی هم برای حضور در اداره کل پایگاه های میراث جهانی ندارم.

منبع: همگردی

به "صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سود ده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی سود ده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید