دومین عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا

به گزارش بانه مارکت، شنیده ها حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ایجاد رقابت عادلانه در زنجیره فولاد این اجازه را صادر نموده است که محصولاتی از جمله کنسانتره سنگ آهن که در بورس کالا عرضه می گردد و خریدار مناسبی ندارد، این امکان را پیدا نمایند که از بن بست صادراتی خارج شده و به بازارهای جهانی عرضه شوند.

دومین عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا

اولین عرضه یکی از باکیفیت ترین محصولات کنسانتره در کشور در حالی یکشنبه هفته گذشته از سوی شرکت فکور صنعت تهران به بورس کالا انجام شد که هیچ یک از فولادسازان حاضر نشدند برای خرید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی که به مراتب دارای کیفیت بالاتری نسبت به کنسانتره مگنتیتی است، اقدام نمایند و یا اینکه قیمت مناسبی را پیشنهاد دهند.

عدم استقبال خریداران از این محصول عرضه شده در بورس کالا در شرایطی رقم خورد که طبق برآوردها تا 6 ماه آینده، با کمبود 10 میلیون تنی کنسانتره در کشور روبه رو خواهیم شد؛ موضوعی که فولادسازان را ناچار خواهد نمود تا به جای خرید هر تن کنسانتره با کیفیت داخلی با قیمت یک میلیون و 783 هزار تومان، برای تامین احتیاج خود به واردات هر تن کنسانتره با قیمت 160 دلار که تقریبا معادل چهار میلیون تومان تمام می گردد، اقدام نمایند.

البته در فرآیند استخراج سنگ آهن تا فراوری محصول نهایی هیچ گاه تعادل مناسبی در کشور وجود نداشته است به طوری که از یک سو با صادرات مواد خام، ارزش افزوده و اشتغالزایی کاهش می یابد و از سوی دیگر بعضی فرآورده های سنگ آهن از قبیل کنسانتره و گندله با قیمت چند برابری برای تامین احتیاج کارخانه های فولادسازی وارد می گردد در حالی که آنالیز ها نشان می دهد باکیفیت ترین کنسانتره سنگ آهن با قیمت های به مراتب پایین تر از قیمت های دنیای در ایران فراوری و عرضه می گردد.

اما با این حال فولادسازان قصد دارند تا جایی که امکان دارد خوراک خود را با نازل ترین قیمت تهیه نموده و محصول فراوریی خود را حتی با قیمتی بالاتر از قیمت های دنیای عرضه نمایند.

نکته دیگر اینکه فولادسازان ایران به جای استفاده از سنگ آهن هماتیتی در خط فراوری فولاد از سنگ آهن مگنتیتی استفاده می نمایند در حالی که به باور صاحبنظران معدنی، سنگ آهن هماتیتی از کیفیت بالاتری نسبت به سنگ آهن مگنتیتی برخوردار است و قیمت تمام شده فولاد را پایین می آورد تا جایی که حتی در کشورهایی همچون استرالیا و هندوستان به طور کلی برای فراوری فولاد از سنگ آهن هماتیت استفاده می گردد.

اما در ایران این باور به اشتباه جا افتاده است که سنگ آهن مگنتیتی جای کار بیشتری در فراوری فولاد خواهد داشت. این موضوع نیز یکی از مواردی است که باعث شد اولین عرضه سنگ آهن هماتیتی در بورس کالا با استقبال خریداران روبه رو نگردد. در حالی که به نظر می رسد در صورت عدم استقبال مجدد از سوی خریداران، این محصول باکیفیت داخلی با قیمت هایی به مراتب بالاتر از قیمت پیشنهادی در بورس کالا به دست فولادسازان خارجی برسد.

در واقع پرهیز شرکت های فولادی از خرید کنسانتره سنگ آهن هماتیتی در بورس کالا این امکان را برای فراورینمایندگان کنسانتره به وجود خواهد آورد که از بن بست صادراتی خارج شده و محصولات خود را با قیمت هایی مناسب به بازار دنیای عرضه نمایند. با این حال این شرایط برای خریداران و فراورینمایندگان فولاد فراهم شده است که تا ساعت 11 صبح یکشنبه 14 دی ماه، قیمت پیشنهادی خود را در سایت بورس کالا برای خرید این محصول باکیفیت ثبت نمایند.

معاون اقتصادی و اقتصادی شرکت فکور صنعت تهران به عنوان مجری پروژه های معدنی و صنعتی به روش طرح و ساخت، گفت: شرکت فکور صنعت به عنوان اولین شرکت پیشگام در زمینه عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا میخواهد فردا 14 دی ماه بار دیگر به عرضه 25 هزار تن کنسانتره سنگ آهن هماتیتی با قیمت پایه قبلی یعنی 16 درصد شمش فولاد خوزستان اقدام کند چرا که معتقد است عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس نه تنها به شفاف سازی و آزادسای قیمت ها یاری می نماید بلکه می تواند به کشمکش فعالان بخش معدن و فراورینمایندگان فولاد سرانجام دهد.

سیدمجتبی قائم مقامی بیان نمود: این در حالی است که به نظر می رسد فولادسازان به شفاف سازی قیمت ها و توزیع سود عادلانه میان فعالان زنجیره فولاد چندان تمایلی ندارند. آن هم در زمانی که برآوردها نشان می دهد تا چند ماه آینده با کمبود کنسانتره در داخل کشور روبه رو خواهیم شد.

منبع: دنیا صنعت

منبع: تجارت نیوز

به "دومین عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دومین عرضه کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید