فراوری، محور حیات کشور

به گزارش بانه مارکت، برای موفقیت در اجرای برنامه های مالی، ابتدا باید علت مسائل را پیدا کرد.برای حل مسائل به جای پرداختن به علت نباید دنبال معلول باشیم. اگر مسائل مالی علت یابی گردد راهکار ها جواب می دهد. در جهان علم اقتصاد بسیار کاربرد دارد. نظریه های مالی وقتی راهگشا است که فضا و محیط برای اجرای نظریه ها مناسب باشد. تا فضای مناسب ایجاد نگردد سیاست های مالی جواب نمی دهد. عمده مسائل مالی در ایران به خاطر نپرداختن به علت ها است.

فراوری، محور حیات کشور

برای مثال مسائل زیادی در بخش فراوری داریم. اگر بخواهیم علت یابی کنیم مهم ترین آن کمبود نقدینگی و سرمایه در بخش فراوری است. بانک ها نگاه مالی به فراوری ندارند، بیشتر تسهیلات بانکی در بخش هایی غیر از فراوری پرداخت می گردد. کمتراز 30 درصد وام های بانکی به بخش فراوری پرداخت شده است. میزان نقدینگی خیلی بالا است اما این نقدینگی در خدمت فراوری نیست. در جهان نظریه علمی این است که بانک باید در خدمت فراوری باشد، بانک برای این هدف ایجاد شده تا فعالیت های مالی درست حرکت کند.در ایران بانکداری عامل و مانع پیشرفت توسعه شده است. منابع بانکی به سمت فراوری سرازیر نمی گردد. بیشتر شرکت های سرمایه گذاری وابسته به بانک ها تسهیلات بانکی را می گیرند. عملکرد بانک ها به نحوی نیست که فراوری، رشد کند.

برای رشد مستمر و پایدار باید بانک ها در رسیدن بخش فراوری به هدف شان یاری نمایند. بانک مانع فراوری شده است، تا این علت برطرف نگردد بخش مهمی از مسائل مالی به راهکار ها جواب نمی دهد. حالا شعار بانکداری بدون ربا بدهیم چاره ساز نیست. بنابراین وقتی فضای رانت خواری یا فضای فساد وجود داشته باشد نباید انتظار داشته باشیم برنامه های مالی درست اجرا گردد یا مسائل را حل نماید. چرا فراوری نماینده دائم دنبال مجوزها و حل موانع باشد. تجربه کشورهایی را که توسعه پیدا نموده اند باید اجرا کنیم.

وقتی محیط شفاف نیست راهکار ها هم جواب نمی دهد. قوه قضائیه باید در خدمت فراوری به دنبال حل ریشه ای فساد بر سر راه فراوری باشد. مشکل چرخه فراوری با دستور و به صورت موردی حل نمی گردد. اساس اقتصاد باید فراوری محوری باشد اما حاکمیت و هیچ دولتی نتوانسته راهکار دائمی برای حل مسائل فراوری داشته باشد.

محور و اساس حیات یک کشور فراوری است. چرا بیکاری کم نمی گردد چون نقدینگی به جای فراوری صرف واردات می گردد. بدون جذب سرمایه و بویژه سرمایه خارجی رشد و توسعه مالی به دست نمی آید. در ایران نیز با تأکید بر نقش سرمایه خارجی در رشد مالی، اشتغالزایی و رونق فراوری در برنامه های کلان، برنامه های توسعه، قوانین بودجه، باید برای رشد مالی و حل مسائل فضای مناسب را ایجاد کنیم. چرا تورم کم نمی گردد؟چون دولت ها کسری بودجه را با چاپ پول برطرف می نمایند.

بنابراین نگاه دولت ها به توسعه و فراوری، فضای اجرای برنامه های مالی را تشکیل می دهد. دولت ها باید فضاسازی نمایند، سیاست ها زمانی مناسب است که فضای مناسب ایجاد گردد. فضا باید شفاف باشد و فساد کم گردد تا برنامه ها فضای مناسب برای اجرا داشته باشند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "فراوری، محور حیات کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری، محور حیات کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید