این ابرکامپیوتر برای خنک شدن به 22,700 لیتر آب در هر دقیقه احتیاج دارد

به گزارش بانه مارکت، گزارشی تازه می گوید سریع ترین ابرکامپیوتر جهان که با نام Frontier در آمریکا قرار گرفته است، به گردش 22,700 لیتر آب در دقیقه نیازمند است.

این ابرکامپیوتر برای خنک شدن به 22,700 لیتر آب در هر دقیقه احتیاج دارد

دانشمندان در ماه مه 2022 در استان تنسی آمریکا از ابرکامپیوتری رونمایی کردند که رکورد یک کوینتیلیون محاسبه در ثانیه را شکست. این سیستم با نام فرانتیر (Frontier) در حال حاضر سریع ترین ابرکامپیوتر جهانست، اما خنک سازی آن به حجم عظیمی آب و عملکرد ماهرانه متخصصان احتیاج دارد.

به گزارش بلومبرگ، خنک نگه داشتن ابرکامپیوتر فرانتیر احتیاجمند زیرساختی بزرگ در یک مرکز تقریباً 700 متر مربعی است. این ابرکامپیوتر برای خنک ماندن به حدود 22,700 لیتر آب در دقیقه احتیاج دارد که باید درون این سیستم جریان پیدا کند و از بیش از 9000 گره بگذرد. البته این آب لازم نیست از قبل خنک شده باشد، بنابراین مصرف انرژی در این سیستم تا حد ممکن بهینه است.

سیستم خنک نماینده ابرکامپیوتر فرانتیر از پمپی با توان 350 اسب بخار استفاده می نماید که می تواند استخری در ابعاد مسابقات المپیک را در کمتر از یک ساعت پر از آب کند.

سریع ترین ابرکامپیوتر جهان واقعاً چقدر قدرت دارد؟

فرانتیر به فاصله کوتاهی بعد از راه اندازی در سال 2022، توانست عنوان سریع ترین ابرکامپیوترین جهان را از آن خود کند. این ابرکامپیوتر پیروز شد مانعی موسوم به مانع مقیاس اگزا را بشکند؛ یعنی بتواند بیش از 1 کوینتیلیون محاسبه را در یک ثانیه انجام دهد. اگر بخواهیم مقیاسی از این رقم داشته باشیم، باید آن را با انجام 60 محاسبه در هر دقیقه در طول 4 سال، به وسیله تمامی اهالی کره زمین مقایسه کنیم.

لوله های آبی آب خنک تر را به سیستم منتقل می نمایند. لوله های قرمز آب گرم شده را از سیستم بیرون می آورند.

ابرکامپیوتر فرانتیر در آزمایشگاه ملی اوک ریج در تنسی آمریکا در ساختمانی به رنگ قرمز قرار گرفته است. این آزمایشگاه یکی از بزرگ ترین مراکز تحقیق و توسعه در ایالات متحده است. محققان قصد دارند از فرانتیر که هزینه ساخت آن از سوی وزارت انرژی آمریکا تأمین شده، برای مقابله با مشکلاتی مثل مدل سازی اثر تغییرات اقلیمی، کشف منشأ بیماری ها و شناسایی الگو در داده های پزشکی استفاده نمایند. انجام این کار ها با کامپیوتر های عادی تقریباً غیرممکن است یا مدت خیلی زیادی طول می کشد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "این ابرکامپیوتر برای خنک شدن به 22,700 لیتر آب در هر دقیقه احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ابرکامپیوتر برای خنک شدن به 22,700 لیتر آب در هر دقیقه احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید