انحصار در کارگزاری های بورس شکسته شد

به گزارش بانه مارکت، روز گذشته علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به مصوبات هیات مقررات زدایی از لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری اطلاع داد.

انحصار در کارگزاری های بورس شکسته شد

به گزارش دنیای اقتصاد، این هیات، سازمان بورس و اوراق بهادار را مکلف نموده است دستور العمل جدیدی درخصوص مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس تنظیم کند. بر این اساس امکان صدور مجوز برای متقاضیانی که شرایط و اهلیت لازم را دارند، فراهم می گردد. براساس این دستور انحصار کارگزاری ها که پیش از این در اختیار 108 کارگزاری بود، شکسته می گردد.

با افزایش استقبال سهامداران از بازار سرمایه، موج تازه ای از نقدینگی به این بازار روانه شده است. این در شرایطی است که بازار سرمایه مدت هاست که دچار انحصار شده است. تا به امروز تمام معاملات اجرا شده در بازار سرمایه در 108 کارگزاری محدود شده است.

بسیاری معتقدند درآمد های کارگزاری های بسیار بالا است و افزایش معاملات فرصت مناسبی است که کارگزاری های تازه ای به میدان وارد شوند. ضمن اینکه این انحصار باعث شده خدمات این کارگزاری ها به سهامداران تناسبی با درآمد های آن ها نداشته باشد. روز گذشته علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد با اشاره به مصوبات هیات مقررات زدایی از لغو شدن انحصار مجوز تاسیس کارگزاری اطلاع داد.

او در تبادل نظر با خبرگزاری فارس در خصوص آنالیز مجوز تاسیس کارگزاری بورس به آنالیز های صورت گرفته توسط هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار اشاره نمود و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف است تا تاریخ 31/ 5/ 1399 دستورالعمل جدیدی درخصوص مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس را با رعایت مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار به نحوی تنظیم کند که در آن تمامی شرایط تخصصی و حرفه ای مربوط به کسب و کار تاسیس کارگزاری در بورس و حتی محدودیت های زیرساختی، فنی و نظارتی موجود لحاظ گردد.

این مقام مسوول در وزارت اقتصاد توضیح داد برای همه متقاضیانی که دارای شرایط و اهلیت لازم هستند، مطابق دستورالعمل مذکور امکان صدور مجوز فراهم گردد. در صورت عدم تنظیم و تصویب دستورالعمل جدید، دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در بورس به شماره 121/ 20130 مصوب 31/ 6/ 1386 هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ملغی الاثر می گردد.

حالا به نظر می رسد انحصار کارگزاری ها در حال شکسته شدن است. موضوعی که تصمیم سازی در خصوصش چنان به تعویق افتاد که سرنوشت آن خارج از ارکان بازار سرمایه رقم خورد.

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای بورس در تبادل نظر با دنیای اقتصاد درخصوص این مصوبه می گوید: من با برداشته شدن انحصار در بازار سرمایه موافق هستم، اما باید شرایط واگذاری و تاسیس کارگزاری ها را در نظر داشت. او در ادامه می گوید: شرایط صدور مجوز باید سخت تر گردد تا کارگزاری های استخوان دار به بازار سرمایه وارد شوند. این کارشناس بازار سرمایه می گوید: نباید کارگزاری های بی کیفیت به میدان بیایند؛ به عنوان مثال زیر ساخت های فناوری و مسائل فنی یکی از مهم ترین موضوعات است؛ در غیر این صورت حضور کارگزاری های تازه نمی تواند کمکی به بازار کند.

او می افزاید: در2 سال اخیر کد های فعال در بازار سهام از کمتر از 2 میلیون به 15 میلیون رسیده است و با اجرای کامل واگذاری سهام عدالت، حجم و تعداد معاملات بیشتر می گردد.

اسلامی بیدگلی با اشاره به این موضوع که کارگزاری های تازه وارد باید از میانگین کارگزاری های موجود، کیفیت بیشتری داشته باشند می گوید: باید کارگزاری های مجوزدار مورد ارزیابی های جدی، فنی و دقیق قرار گیرند و موضوع همیشگی بودن مجوز فعالیت های آن ها از میان برداشته گردد. او در پاسخ به این سوال که در حال حاضر 56 کارگزاری سهمی صفر درصدی از معاملات در بازار سرمایه دارند و کارگزاری ها جدید چه تاثیری می توانند داشته باشند؛ تاکید می نماید: این موضوع باعث می گردد مدیران کارگزاری ها در فضایی رقابتی قرار بگیرند و تنها داشتن مجوز، کارگزاری را واجد ارزش نکند، ضمن اینکه باید توجه داشت اجرایی شدن این مصوبه زمان بر است و اجرا شدن آن حداقل چند ماه طول می کشد.

حمیدرضا مهرآور، نایب رئیس کانون کارگزاران، اما با این تصمیم سازی مخالف است. او در تبادل نظر با دنیای اقتصاد می گوید: رونق معاملات در بازار سرمایه تنها در دو سال اخیر رخ داده است و نمی توان این شرایط را به تمام زمان ها تعمیم داد. او در ادامه می گوید: در گذشته مواقع بسیاری بوده که بعضی از کارگزاری ها حتی برای پرداخت حقوق پرسنل خود مجبور به دریافت وام می شدند.

او با اشاره به رسانه ای شدن این موضوع می افزاید: بحث مجوز کارگزاری ها در مجلس و صدا و سیما نیز مطرح شده است! اما باید به این نکته توجه داشت که در بسیاری از کشور های توسعه یافته با وجود معاملات بیشتر در بازار سرمایه؛ کارگزاری های فعال آن ها کمتر است و تعداد کارگزاری های آنهاگاه به نصف تعداد کارگزاری های فعال در بازار سرمایه ما می رسد. او در ادامه می گوید: یک سال رونق بورس را نمی توان به مجموعه معاملات تعمیم داد و بر این اساس باید در نظر داشت که همین تعداد کارگزاری نیز زیاد است.

دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار نیز با اظهار بی اطلاعی از لغو انحصار مجوز تاسیس کارگزاری به دنیای اقتصاد می گوید: سازمان بورس پیگیر موضوعاتی است مبنی بر اینکه بعضی از کارگزاران اکنون به شرایطی رسیده اند که لغو مجوز شوند یا خیر.

روح الله میرصانعی با بیان استراتژی های تازه سازمان بورس می گوید: سازمان بورس با توجه به رشد بازار سهام در حال مطالعاتی درباره صدور مجوز یا عدم صدور مجوز تاسیس شرکت های کارگزاری است. این نهاد تا به امروز به جمع بندی مشخصی که منجر به یک مصوبه گردد، نرسیده است. او ادامه می دهد: مطالعات بر روی این طرح در حال اجرا است که پس از آنالیز های لازم در هیات مدیره سازمان بورس مطرح خواهد شد. دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار صدور مجوز تاسیس کارگزاری را در حد یک طرح در سازمان بورس دانست و بیان کرد: طرح کلی این مهم در حال آنالیز بوده و مقدمات آن نیز در حال فراهم شدن است، بنابراین چنین طرحی به معنی صدور یا لغو مجوز شرکت های کارگزاری نیست.

منبع: فرارو

به "انحصار در کارگزاری های بورس شکسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انحصار در کارگزاری های بورس شکسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید