گزارش رسانه خارجی از کاروانسرای سعدالسطنه قزوین

به گزارش بانه مارکت، خبرگزاری آناتولی ترکیه در گزارشی از کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه در استان قزوین ایران نوشت: کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه همچنان با ساختار معماری سنتی و شکوه خود سرزندگی خود را حفظ کرده است.

گزارش رسانه خارجی از کاروانسرای سعدالسطنه قزوین

به گزارش بانه مارکت، در ادامه این گزارش آمده است: این بنا که بازدیدکنندگان را با ویژگی های معماری خود به سفری تاریخی می برد، در زمان محمد باقر سعدالسلطنه که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار والی قزوین بود، ساخته شد.

این کاروانسرا که در زمینی به مساحت تقریبی 26 هزار متر مربع با 400 اتاق ساخته شده است، یکی از ارزشمندترین آثار دوران قاجار به شمار می رود.

کاروانسرای تاریخی سعدالسلطنه که بیشتر آن با 20 سال کار بازسازی شده است، با در های چوبی، کف سنگی، گنبد های بزرگ و کاشی کاری هایش جلب توجه می کند.

این بنا که بازدیدکنندگان خود را با ویژگی های معماری خود به سفری تاریخی می برد، در زمان محمد باکر سعدالسلطنه که در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه کاچار والی قزوین بود، ساخته شد.

این کاروانسرا که در زمینی به مساحت تقریبی 26 هزار متر مربع با 400 اتاق ساخته شده است، یکی از ارزشمندترین آثار دوران قاجار به شمار می رود.

این مکان تاریخی با در های چوبی، کف سنگی، گنبد های بزرگ و کاشی کاری هایش جلب توجه می کند.

امروزه نزدیک به 200 کسب و کار زیر یک سقف در کاروانسرا کار می کنند. کاروانسرای صدالسلطنه که از آن به عنوان بزرگترین مرکز تجاری بسته شهری ایران یاد می شود، همچنان میزبان تولیدکنندگان صنایع دستی سنتی و مدرن است. همچنین رستوران ها، کافه ها، مغازه های مختلفی برای فروش لباس های سنتی و شیرینی در این کاروانسرا وجود دارد.

این مکان با راهرو های طولانی و حیاط های عریض خود پناهگاهی خنک برای کسانی است که می خواهند از گرمای سوزان تابستان فرار کنند.

در دوره هایی که این مکان تاریخی به عنوان کاروانسرا فعالیت می کرد، بخش هایی برای میهمانان یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته می شد. کناره کاروانسرا که به صورت اصطبل شتر و اسب ساخته شده بود و اکنون مختص صنعتگران است.

بخشی از کاروانسرا به عنوان موزه شاهنامه فردوسی است که در آن داستان هایی از شاهنامه به تصویر کشیده شده و آثاری که با سنگ تراشی و گچ بری تولید شده اند.

گردانندگان مغازه های این مکان تاریخی فکر می کنند که کاروانسرا و شهر به اندازه کافی رونق ندارد. کاسبان با این استدلال که قزوین میزبان بیشترین بنا های تاریخی ایران است، خواستار حمایت تبلیغاتی بیشتر مسئولان هستند. آنان بیان می کنند که در صورت انجام این حمایت، این شهرستان می تواند به قطب گردشگری تبدیل شود.

گردآوری: سید محمد تفرشی

منبع: فرارو

به "گزارش رسانه خارجی از کاروانسرای سعدالسطنه قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش رسانه خارجی از کاروانسرای سعدالسطنه قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید