نخستین آزمایش مداری موشک بزرگ استارشیپ 2 ماه دیگر انجام می شود

به گزارش بانه مارکت، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، موشک غول پیکر استارشیپ اسپیس ایکس که برای سفرهای احتمالی به ماه و مریخ آماده می شود، تنها دو ماه بعد می تواند نخستین پرواز مداری را انجام دهد.

نخستین آزمایش مداری موشک بزرگ استارشیپ 2 ماه دیگر انجام می شود

اسپیس ایکس در حال توسعه استارشیپ است تا افراد و محموله ها را به ماه، مریخ و فراسوی آن ببرد. این وسیله نقلیه از دو بخش تشکیل شده است: یک بوستر مرحله اول به نام سوپر هوی (Super Heavy) و یک فضاپیما در مرحله بالایی که با نام استارشیپ (Starship) شناخته می شود.

استارشیپ و سوپر هوی، هر دو به گونه ای طراحی شده اند که به طور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشند. همچنین هر دو از طریق موتور تازه رپتور (33 موتور برای سوپر هوی و 6 موتور برای استارشیپ) نیرو خواهند گرفت.

ایلان ماسک مؤسس و مدیرعامل شرکت گفت: ساخت این تعداد موتور چالش برانگیز است اما اسپیس ایکس در مسیری قرار گرفته است که به زودی برای نخستین پرواز آزمایشی مداری استارشیپ، تعداد کافی را در اختیار داشته باشد.

او روز دوشنبه 21 مارس (1 فروردین) در توییتی نوشت: ما 39 موتور پروازی را تا ماه آینده آماده خواهیم کرد و سپس یک ماه دیگر برای یکپارچه سازی آن ها با موشک ها زمان می گذاریم. بنابراین امیدواریم آزمایش پرواز مداری ماه می (خرداد) انجام شود.

این هدف گذاری اما همچنان به سرانجام به موقع بررسی های زیست محیطی بستگی دارد. هم اکنون اداره هوانوردی فدرال (FAA) در حال بررسی سازوکار پرتاب استارشیپ در استاربیس (Starbase)، تأسیسات اسپیس ایکس در جنوب تگزاس است. به گفته مقامات FAA قرار است این بررسی تا 28 مارس (8 فروردین) به سرانجام برسد.

اسپیس ایکس تا کنون شماری پرتاب آزمایشی را با استارشیپ انجام داده است اما نمونه اولیه این وسیله نقلیه ی، تنها شامل فضاپیمای استارشیپ با حداکثر 3 موتور رپتور بوده است که فقط حدود 10 کیلومتر پرواز کرده اند. پرواز مداری آزمایشی آینده، نخستین پرتاب یک تقویت کننده سوپر هوی و همچنین نخستین پرتاب یک فضاپیمای استارشیپ با شش موتور خواهد بود.

بوستر سوپر هوی اندکی پس از برخاستن، در خلیج مکزیک فرود خواهد آمد. در همین حال مرحله بالایی استارشیپ راه خود را برای رسیدن به مدار و یک بار چرخش دور سیاره ما پیش می گیرد و سپس اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، در اقیانوس آرام و نزدیک جزیره کائوآی در هاوایی در آب فرود می آید.

زمان برنامه ریزی شده برای نخستین پرواز مداری استارشیپ، جندین بار در بازه حدود یک سال گذشته تغییر کرده است زیرا کوپک ترین اتفاق غیرمنتظره در توسعه یک وسیله نقلیه پرتاب تازه، به ویژه وسیله ای که هنوز فرآیند نظارتی را کامل اجرا نکرده، اثرگذار است.

عکس کاور: استارشیپ در تأسیسات استاربیس اسپیس ایکس در بوکا چیکا جنوب تگزاس

Credit: SpaceX

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ

به "نخستین آزمایش مداری موشک بزرگ استارشیپ 2 ماه دیگر انجام می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخستین آزمایش مداری موشک بزرگ استارشیپ 2 ماه دیگر انجام می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید