مقایسه سرعت اینترنت ایران و دنیا

به گزارش بانه مارکت، در دنیای مدرن امروزه، وابستگی ما به اینترنت هر روز بیشتر می گردد. نسل جوان از اینترنت برای انجام تحقیقات درسی، چت و صحبت با دوستان یا تماشای فیلم و ویدئو استفاده می نماید. عظیم ترها، اما علاوه بر این ها، از اینترنت برای انجام امور روزمره مانند پرداخت قبوض و صورت حساب ها، دورکاری یا حتی برگزاری جلسات آنلاین با دوستان و آشنایان استفاده می نمایند. در سال های اخیر سرعت اینترنت به یاری تکنولوژی های جدید افزایش چشمگیری پیدا نموده است.

مقایسه سرعت اینترنت ایران و دنیا

به گزارش جهانی اقتصاد، اینترنت سریع تر امکان تماشای برنامه های تلویزیونی و فیلم ها روی گوشی های موبایل، دانلود فایل های عظیم و حجیم، انجام کار های گروهی به صورت آنلاین یا انجام چند کار به صورت همزمان را برای کاربران فراهم می نماید. در کشور های توسعه یافته و پیشرفته صدای گوشخراش مودم های دیال آپ سال هاست که دیگر خاطره شده است؛ ارتباطی بی کیفیت که با برداشتن گوشی تلفن قطع می شد یا ممکن بود دانلود یک فایل ساعت ها و حتی شاید روز ها طول بکشد.

البته فرایند صعودی افزایش کیفیت و سرعت اینترنت در سال های اخیر طوری بوده است که بسیاری از کشور های درحال توسعه هم ناگزیر با آن همراه شده اند. با این اوصاف احتمالا برای اغلب ما جالب است که بدانیم شرایط اینترنت در کشور های مختلف جهان چگونه است و کاربران هر کشور با چه سرعت و کیفیتی به اینترنت دسترسی دارند.

فاصله معنادار با سرعت اینترنت در جهان

طبق آنالیز های اخیر Ookla که یکی از معتبرترین شرکت های متخصص در زمینه انجام تست کیفیت و سرعت اینترنت است، در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی متوسط سرعت دانلود با اینترنت پرسرعت ثابت در جهان برابر 73/ 85 مگابیت بر ثانیه بوده است. متوسط سرعت دانلود با اینترنت موبایل در همین زمان برابر 96/ 35 مگابیت بر ثانیه بوده است. از آنجا که جهانی تکنولوژی به سرعت پیشرفت می نماید، شبکه ها هم به همان تناسب ارتقا پیدا نموده اند. با ادامه این فرایند انتظار می رود این اعداد و ارقام هم همچنان رشد نمایند.

این آمار و آنالیز ها نشان می دهند که سنگاپور با سرعت دانلود 6/ 226 مگابیت بر ثانیه، سریع ترین اینترنت جهان را در اختیار دارد. بعد از آن هنگ کنگ با 73/ 210 و رومانی با 47/ 193 مگابیت بر ثانیه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند. جالب آنکه کاربران آمریکایی با سرعت دانلود 14/ 161مگابیت بر ثانیه، به دهمین اینترنت پر سرعت ثابت جهان دسترسی دارند. در زمینه اینترنت موبایل، اما شرایط متفاوت است. بیشترین سرعت دانلود با اینترنت موبایل با 121 مگابیت بر ثانیه به کره جنوبی اختصاص دارد. بعد از آن چین با 35/ 113مگابیت بر ثانیه و امارات متحده عربی با 43/ 109 مگابیت بر ثانیه در رتبه های دوم و سوم قرار دارند.

با این همه، اما زمانی که به آنالیز سرعت اینترنت در ایران می رسیم، آمار چندان امیدوارنماینده نیستند. در فهرست کشور های جهان، ایران رتبه صدوهفدهم را از نظر سرعت اینترنت دارد و در این صندلی بعد از بولیوی و قبل از فیجی قرار گرفته است. این آمار نشان می دهد که سرعت اینترنت در ایران حتی در مقایسه با کشور های همسایه خود هم تعریفی ندارد. از میان پانزده کشوری که مرز های مشترک با ایران دارند، ایران سیزدهمین اینترنت پرسرعت را در اختیار دارد و این قطعا نمی تواند برای کاربران راضی نماینده باشد.

یکی از ارزان ­ترین کشور های ارائه دهنده اینترنت

اگر شما هم یکی از میلیون ها فرد جهان باشید که در یک سال اخیر و به دنبال همه گیری ویروس کرونا ناچار به دورکاری یا انجام امور مختلف به وسیله اینترنت بوده اید، احتمالا هزینه های مربوط به اینترنت حالا اهمیت بیشتری برای تان دارد. درست به همین دلیل هم هست که وب سایت Cable که به مقایسه قیمت اینترنت در کشور های جهان اختصاص دارد، در آخرین روز های سال 2020 به مقایسه و رتبه بندی کشور های جهان از نظر قیمت خدمات اینترنت پرداخته است.

این مقایسه براساس قیمت اینترنت پرسرعت ثابت در 211 کشور جهان و در فاصله بیست و نهم اکتبر تا نهم دسامبر سال 2020 صورت گرفته است. در این آنالیز قیمت خدمات اینترنت براساس متوسط قیمت بسته های اینترنت ماهانه یا براساس متوسط قیمت در هر مگابیت در ثانیه ارزیابی و برآورد شده است.

این آنالیز ها نشان می دهند که 10 کشور جهان با ارزان ترین خدمات اینترنت به ترتیب عبارتند از: اوکراین، سوریه، روسیه، بوتان، سریلانکا، ایران، قزاقستان، مولداوی، بلاروس و رومانی. در مقابل، اما 10 کشور جهان با گران ترین خدمات اینترنت عبارتند از: اریتره، موریتانی، جزایر کومور، بفرایندی، ماکائو، غنا، ساموآ، جزایر ویرجین بریتانیا، جزایر کیمن و ترکمنستان.

با نگاه کلی به این کشورها، قیمت و سرعت اینترنت در آن ها به سادگی می توان گفت که ظاهرا قیمت و سرعت اینترنت با یکدیگر رابطه نسبتا معکوسی دارند. به این ترتیب کشور های واقع در جنوب صحرای آفریقا که تعداد آن ها به 37 کشور می رسد، در دسته گران ترین کشور های جهان برای ارائه خدمات اینترنت قرار دارند. در مقابل، اما کشور های عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق در گروه ارزان ترین کشور های جهان در ارائه خدمات اینترنت قرار می گیرند.

از میان این پانزده کشور مستقل، پنج کشور در فهرست 10 کشور جهان با ارزان ترین خدمات اینترنت قرار گرفته اند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از گران ترین کشور های غربی ارائه دهنده خدمات اینترنت، در صندلی صد و سی و یکم جهان قرار گرفته است. ایران، اما اگرچه در میان کشور های آسیایی، سومین کشور ارزان ارائه دهنده خدمات اینترنت است، اما در میان کشور های خاورمیانه همچنان صندلیی ندارد.

جالب آنجاست که برای اولین بار متوسط هزینه بسته های اینترنت در جهان کاهش نیافته است. صرف نظر از اینکه این اتفاق به خاطر همه گیری کووید-19 اتفاق افتاده باشد یا نه، اما بدون شک بی ثباتی و عدم قطعیت در برگزاری رویداد ها از طرفی و افزایش رویداد های آنلاین می تواند موضوع مهم و تاثیرگذاری در این زمینه باشد. علاوه بر اینها، همه گیری و خانه نشینی باعث شد تا بسیاری از کشور ها ناچار به ارتقا و بهبود زیرساخت های اینترنتی خود در طول 12 ماه گذشته بشوند.

کاهش 25 درصدی پهنای باند اینترنت

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با صدور مصوبه ای قیمت پهنای باند اینترنت را 25 درصد کاهش داد. هرچند این کاهش به معنی همین میزان کاهش قیمت برای کاربر نهایی نخواهد بود. حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در توییتر نوشت: با پیشنهاد وزارت ارتباطات، قیمت پهنای باند اینترنت شرکت ارتباطات زیرساخت 25 درصد ارزان شد. وی گفت: این تصمیم در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به تصویب رسیده است. این تغییر قیمت، مربوط به پهنای باندی می گردد که شرکت ارتباطات زیرساخت به اپراتور های ارتباطی و شرکت های اینترنتی می فروشد.

اما هزینه پهنای باند، تنها یکی از فاکتور هایی است که در معین قیمت نهایی اینترنت برای مصرف نمایندگان لحاظ می گردد و عموما شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنت، مبالغ سرباری به این عدد اضافه می نمایند. در نتیجه همان طور که در کاهش قیمت های پیشین اینترنت نیز اتفاق افتاده است، کاهش قیمت نهایی برای مصرف نمایندگان، درصدی کمتر از 25 درصد اعلامی خواهد بود؛ هنوز جزئیات این مصوبه تعیین نیست و گفته نشده که اینترنت مصرفی کاربران چقدر ارزان می گردد. با وجود آنکه ایران در مقایسه با کشور های دیگر ارزان ترین تعرفه های اینترنتی را دارد، اما به دلیل تورم همین اینترنت ارزان برای ایرانیان گران است، از این رو کاهش قیمت اینترنت به مطالبه بسیاری از مقامات سیاست گذار ارتباطی تبدیل شده است.

وزیر ارتباطات به عنوان رئیس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سایر مسوولان وزارت ارتباطات، طی روز های اخیر درحالی بر توسعه پهنای باند تاکید داشته و کاهش قیمت آن را دنبال نموده اند که بعضی مقامات مخالف دولت خواهان کاهش پهنای باند مصرفی اینترنت و محدود کردن شبکه های اجتماعی، چون اینستاگرام شده اند.

رسول جلیلی عضو شورای فضای مجازی در یادداشتی در خبرگزاری مهر با انتقاد از سیاست های دولت در این عرصه نوشت: آیا کوشش غیرمستقیم و مستقیم دولت در سال های اخیر در افزایش پهنای باند سکو های خارجی به ویژه اینستاگرام دستاورد محسوب می گردد؟ جلیلی با انتقاد از اینستاگرام دولت را به دفاع از این شرکت متهم نموده و می نویسد: دفاع از استیلای یک شرکت آمریکایی بر شئونات و داده ها و سبک زندگی مردم در قالب گسترش پهنای باند جای تاسف دارد. این عضو شورای فضای مجازی پالایش و مسدود سازی را یک رکن تنظیم گری در سراسرجهان دانست.

منبع: فرارو

به "مقایسه سرعت اینترنت ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه سرعت اینترنت ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید