مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار بچه ها و زنان ، گفت و گو با دکترسلیمی

به گزارش بانه مارکت، مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار در افراد مختلف از جمله زنان و بچه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. تا جایی که اگر بیماران اقدامات و مراقبتهای لازم را با دقت انجام ندهند و سهل انگاری نمایند، متاسفانه فرایند بهبودی در آنها با تاخیر بیشتری روبرو خواهد شد.

مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار بچه ها و زنان ، گفت و گو با دکترسلیمی

پس سعی کنید علائم تنگی مجرای ادرار در زنان را جدی گرفته و اگر تصمیم به عمل تنگی مجرای ادرار در بچه هاتان را گرفتید، حتما مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار را در آنها بصورت بهداشتی و درست رعایت کنید. در ادامه به آنالیز هر یک از این موارد بصورت مختصر می پردازیم.

چه زمانی عمل تنگی مجرای ادرار در بچه ها انجام می گردد؟

متاسفانه وقتی ادرار کودک دچار مشکل شده و عمل دفع ادرار برایش بسیار سخت و دردناک می گردد، دچار بیماری تنگی مجرای ادرار است و باید برای رهایی از آسیب به دستگاه ادراری، عمل گردد. البته سعی کنید پس از آن نیز مراقبتهای بعد از عمل مجرای ادرار را به درستی اجرا کنید.

در واقع وقتی فرزندتان از علائم شایعی مانند پرتاب ادرار با سرعت خیلی زیاد، شب ادراری و سوزش مجرا، خروج ادرار به صورت دو شاخه و برگشت آن به سمت صورتش و غیره روبرو شد، باید به فکر راهکار باشید.

گاهی والدین در مشاهدات خود در نحوه ادرار کودک، از تماشا قطره ای خون در لحظه خاتمهی ادرار شکایت می نمایند و این امر باعث نگرانی آنها می گردد. بنابراین همین علائم باعث می گردد که پزشک متخصص، عمل تنگی مجرای ادراری در بچه ها را به والدین پیشنهاد دهد.

بنابراین انجام جراحی و بدنبال آن، مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار می تواند مشکل را تا مقدار چشمگیری برای کودک برطرف کند. پس حتما با تحقیق آگاهانه و مشاهده دقیق علائم در بچه ها باید اقدامات به موقع را انجام داد، تا از دردسرها و آسیب های احتمالی پس از آن جلوگیری کرد. کانال آپارات دکتر : https://www.aparat.com/playlist/689006

چگونگی عمل تنگی مجرا برای بچه ها

عمل تنگی مجرای ادرار در بچه ها، دارای مراحل مخصوص به خود است و چون بیمار مورد نظر در سنین کودکی قرار گرفته، پس باید حساسیت های لازم را در مورد او انجام داد.

مثلا برای کودک در ابتدا از مواد بی حسی در نوک مجرای ادراری استفاده می نمایند. بعد ازانجام مه آتوپلاستی، اولوژیست بچه ها اقدام به باز کردن مجرا در کمترین زمان ممکن نموده و کودک را از شر تنگی و ادرارهای شبانه ای که پیش می آید رها می نماید. البته باید گفت که برطرف این مسائل بیشتر در بچه های است که از زیادشدن دیواره مثانه خود رنج می برند.

در حال حاظر روش هایی که در گذشته برای این بچه ها انجام می شد مثل دیلاتاسیون، به خاطر بعضی عوارض شدید رد شده و دیگر پزشکان از این متد استفاده نمی نمایند.

یکی از نکات طلایی برای جلوگیری از مسائل شایع تنگی مجرای ادراری در خردسالان این است که ختنه در کودک باید به وسیله یک متخصص اولوژی با تجربه صورت بگیرد.

چون متخصصان این شاخه از پزشکی، به خوبی با مجرای ادراری آشنا هستند و این جراحی را می توانند دقیق تر و با حساسیت بیشتری انجام دهند.

برترین زمان برای انجام جراحی تنگی مجرا، بالای یک سال یا زیر 5 سالگی است. زیرا می توان هم در زمان کوتاهی کودک را بیهوش کرد و بعلاوه سریع جراحی را به خاتمه رساند. همانطور که بارها اشاره کردیم نباید مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار فراموش گردد.

پیشگیری و مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای بچه ها

کاملا واضح است که اگر ختنه در نوزادی یا خردسالی به وسیله متخصصی زبده و کاربلد انجام گردد، کودک در آینده از دردسرهای تنگی در مجرا رنج نخواهد برد و این نکته ای است که قبلا هم به آن اشاره کردیم.

یکی از اقدامات لازم به عنوان مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار در بچه ها، این است که از چسپندگی آن ناحیه جلوگیری کنیم. یعنی وقتی جراحی ختنه به وسیله اولوژیست مخصوص کودک انجام شد، باید بصورت مداوم نوک مجرا را بوسیله پماد چرب کرد تا از خشکی ناحیه مورد نظر نیز پیشگیری گردد.

پماد تتراساکلین گزینه ای استاندارد برای رساندن چربی مناسب به نوک مجرای ادرار کودک یا نوزاد است. حرکت مراقبتی بعدی تامین شیر کافی برای نوزادان و استفاده از مایعات بسیاربرای بچه ها خردسال است که حتی باید تا چند روز بعد از عمل نیز ادامه داشته باشد.

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان نیز باید جدی گرفته گردد

هر چند بصورت طبیعی، زنان کمتر با تنگی مجرای ادراری روبرو هستند که علت این موضوع هم کوتاهی سیستم مجرای ادرار و مراقبت از این دستگاه، به وسیله استخوان لگن است.

ولی با این حال در صورت بروز مشکل، باید علائم تنگی مجرای ادرار در زنان نیز جدی گرفته گردد. اگر شرایط بیمار طوری بود که منجر به جراحی شد، باید به مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار نیز دقت لازم را داشته باشید. بعضی از این علائم عبارتند از:

  • بیمار از عهده نگهداری ادرار برای چند دقیقه برخوردار نباشد و بخواهد که سریع تر آن راتخلیه کند.
  • وقتی بیمار بیش از حد برای تخلیه ادرار اقدام کند، مثلا تا 8 مرتبه به دستشویی مراجعه کند که در اینصورت فرد دچار تکرر ادرار شده است.
  • سوزش یا معطلی در آغاز و خروج ادرار را داشته باشد.
  • عفونت، بی اختیاری و قطره ای آمدن ادرار هم از دیگر علائم تنگی مجرای ادرار در زنان محسوب می گردد.
  • گاهی بعضی از دستکاری های نادرست به وسیله کادر درمان، از قبیل غیر استاندارد بودن روش سوند گذاری و بیش از حد استفاده کردن از آن نیز مشکل ایجاد می نماید.
  • ایجاد پولیپ در مجرای ادرار و انجام زایمان های سخت بصورت طبیعی، انواع تومورها در ناحیه دستگاه ادرار، شکسته شدن لگن بر اثر حوادث و غیره، می توانند در ایجاد علائم تنگی مجرای ادراری در زنان نقش زیادی داشته باشند.

چند مورد از مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار

برای رسیدن به نتیجه ای مطلوب پس از جراحی، باید بیماران مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادراری را به برترین شکل پیش ببرند. چند نمونه از این مراقبتها شامل موارد زیر هستند.

  • همانطور که می دانید مصرف مایعات فراوان نقش مهمی در جلوگیری از انواع عفونت های احتمالی بعد از جراحی تنگی مجرا دارد. بنابراین تا میزان ای آب و مایعات بنوشید که رنگ ادرارتان به سمت بی رنگی و محو شدن زردی آن برود.
  • حتما به زمان مصرف داروهایی که اولوژیست شما تجویز نموده، دقت لازم داشته باشید و آنتی بیوتیک ها را در ساعت های تعین شده بهره ببرید.
  • انجام فعالیت های بسیار ساده و حتی یک قدم زدن معمولی، تا حد زیادی یاری نماینده است. توجه کنید انجام فعالیتهای معمولی، به معنی پرهیز از انجام ورزش سنگین یا بلند کردن اجسامی که وزن زیادی دارند است.
  • سعی کنید با توجه به توصیه های پزشک معالج خود، پاکیزگی منطقه عمل شده را رعایت کنید و اگر قصد استفاده از سوند را دارید، باید سوندها کاملا استریل باشند.

نتیجه گیری

امیدواریم از این مطلب که منبع علمی و پزشکی آن دکتر حجت سلیمی، متخصص اورولوژی است، اطلاعات کافی را به دست آورده باشید. اگر در مورد تنگی مجرا سوالی دارید به سایت drhsalimi.com مراجعه کنید.

منبع: یک پزشک

به "مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار بچه ها و زنان ، گفت و گو با دکترسلیمی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبتهای بعد از عمل تنگی مجرای ادرار بچه ها و زنان ، گفت و گو با دکترسلیمی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید