محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

به گزارش بانه مارکت، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است.

محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است

نوذر حیدری، سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: محوطه فیض آباد یکی از آثار تاریخی استان قزوین در محدوده شهرستان آبیک است که در کیلومتر 2 جاده زیاران و طالقان در داخل اراضی مجتمع کشت و صنعت زیاران طالقان واقع شده است.

او اظهار داشت: این محوطه در سال 1380 به شماره 5493 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده و هیچگونه برآورد و کاوشی در این مکان به انجام نرسیده است.

این باستان شناس اضافه نمود: با توجه به انجام و تکمیل عملیات عمرانی احداث استخر پرورش ماهی از سوی مجتمع کشت و صنعت در مجاورت محوطه، ضروری بود برای اطمینان از عدم تجاوز به عرصه و حریم اثر برآورد در اطراف محدوده استخر انجام شود که برنامه حاضر به همین منظور انجام شد.

حیدری گفت: پس از بررسی و بازدید میدانی، نقاطی به منظور برآورد با فواصل نزدیک به هم (حداکثر 3 متر) انتخاب شده و در نهایت 26 گمانه در جبهه شمالی و شمال غربی محوطه و در چهار طرف محدوده ساخت استخر حفر شدند.

او با بیان اینکه بستر طبیعی منطقه بیشتر سنگلاخ و صخره ای است، شرح داد: حداکثر عمق گمانه ها 120 سانتیمتر بود و هیچ کدام از گمانه ها به محدوده عرصه برخورد نکردند و با توجه به محدوده عرصه مشهود اثر، میتوان قرار گرفتن استخر را در محدوده حریم درجه 2 قرار داد.

سرپرست هیئت باستان شناسی گفت: شواهد سطحی محوطه که در بخشهای مختلف آن نیز در گذشته کاوش های غیر مجاز زیادی اجرا شده، نشان می دهد محوطه متعلق به دوران تاریخی است و تمام سفال های این محوطه از نوع نخودی با نقوش کنده هندسی هستند.

او اضافه نمود: ساختارهای معماری بیرون افتاده بواسطه کاوش های غیرمجاز سازه های معماری سنگی را نشان می دهد و میتوان گفت این محوطه از نوع استقرارهای فصلی است که از طریق کوچ روهای منطقه در زمان خود مورد استفاده قرار گرفته است.

این باستان شناس گفت: بخشهایی از محوطه به دلیل احداث جاده زیاران و طالقان در گذشته تخریب شده، بخشهایی از آن از سوی کاوشگران غیرمجاز آسیب دیده و بخشهایی نیز بواسطه تفکیک و تقسیم اراضی منطقه حداقل در دو زمین با مالک مجزا واقع شده که با حصار کشی و احداث راه دسترسی فرعی و ساخت و سازهای اجرا شده در گذشته آسیب هایی به آن وارد شده است.

منبع: همگردی

به "محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محوطه فیض آباد آبیک متعلق به دوران تاریخی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید