لایروبی کانال آشوراده، خطری در کمین میانکاله

به گزارش بانه مارکت، کارشناسان محیط زیست می گویند: در صورت لایروبی کانال آشوراده در تالاب میانکاله، جریان قوی آب دریا که از غرب به شرق در جریان است، میتواند رسوب بیشتری را وارد تالاب میانکاله کند و این تالاب را خشک کند.

لایروبی کانال آشوراده، خطری در کمین میانکاله

به گزارش باشگاه بانه مارکت، تالاب میانکاله در سال 1354 به عنوان یکی از تالاب های بین المللی ایران در کنوانسیون رامسر ثبت و در همان سال درجه حفاظتی آن به پناهگاه حیات وحش میانکاله ارتقاء یافت. این تالاب که در سال 1355 به عنوان ذخیره گاه زیست کره با بالاترین درجه حفاظتی در یونسکو ثبت شده، به علت مسائل فراوان مانند سایر تالاب های ایران در شرایط مناسبی قرار ندارد.

طی سال های گذشته بر اساس مطالعات فراوان، پیشنهادات مختلفی برای احیای تالاب میانکاله اجرا شده، روش هایی مانند، انتقال و پمپاژ آب دریا، احداث کانال ارتباطی تازه با دریای خزر و لایروبی ورودی های تالاب که اجرای این پروژه در منطقه ها حفاظت شده ممنوع است، اما در نهایت به وسیله مسئولین استان گلستان تصمیم به لایروبی کانال چپاقلی گرفته شده است.

به گفته حر منصوری کارشناس محیط زیست، 86 درصد آب دریای خزر از کانال ولگا روسیه تامین می گردد. در سال های گذشته تراز سطح آب دریای خزر به علت کشاورزی در روسیه کاهش داشته و بسیاری از اسکله های استان گلستان، مازندران و گیلان کارایی خود را از دست داده اند. این کاهش سطح آب دریا به صورت مستقیم در فرایند احیا یا نابودی خلیج گرگان یا تالاب میانکاله تاثیر گذار است. این تالاب 3 کانال متصل به دریا با نام های چپاقلی، خزینی و آشوراده دارد، که پس از کم آب شدن کانال های آشوراده و خزینی فقط کانال چپاقلی سالم مانده است.

این کارشناس محیط زیست گفت: در صورت لایروبی کانال آشوراده، جریان قوی آب دریا که از غرب به شرق در جریان است، می تواند رسوب بیشتری را وارد تالاب میانکاله کند و این کانال برای همواره نیازمند لایروبی خواهد شد. در ابتدا دستگاه های لایروب برای فعالیت لایروبی در این کانال نیازمند تخریب و برداشت پوشش گیاهی هستند، که همین امر خود باعث ورود حجم زیادی از آب با رسوب فراوان به داخل کانال می گردد و این حجم انباشت رسوب، علاوه بر مسدود کردن کانال چپاقلی و بالا آمدن کف تالاب، در نهایت منجر به خشک شدن تالاب میانکاله خواهد شد.

از سال 864 تا 913 میلادی روس ها بیش از 500 کشتی به تالاب میانکاله ارسال کردند که به علت عمق کم آب، کانال های طبیعی چپاقلی و خزینی را لایروبی نموده و در کنار آن پایگاه های نظامی احداث کردند.

سربازخانه و محل استقرار ارتش سرخ برای تامین امنیت کشتی های روس در کانال خزینی واقع شده است.

منبع: فرارو

به "لایروبی کانال آشوراده، خطری در کمین میانکاله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لایروبی کانال آشوراده، خطری در کمین میانکاله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید