فرار رو به جلو با ابزار کرونا

به گزارش بانه مارکت، گوترش: اکنون زمان همبستگی است نه قطع منابع دیگری!در بحبوحه بحران دنیای کرونا و در حالی که سازمان بهداشت دنیای برای یاری به مردم دنیا نیازمند یاری است، دونالد ترامپ با تصمیم جنجال برانگیز خود برای قطع یاری 500 میلیون دلاری به سازمان بهداشت دنیای، بار دیگر خود را در معرض سیل نقدها قرار داد و از جمله سازمان ملل تأکید کرد که الان وقت اینگونه تصمیمات نیست.

فرار رو به جلو با ابزار کرونا

به نوشته شبکه خبری الجزیره، در حالی که آمارهای دنیای از ابتلای بیش از 2 میلیون نفر و مرگ بیش از 120 هزار نفر در سراسر دنیا بر اثر کرونا حکایت دارد، شرایط امریکا با بیش از 600 هزار مبتلا و بالای 27 هزار کشته که سه برابر بیشتر از کشورهای دیگر است، وخیم تر از دیگر آسیب دیدگان از کووید19 به نظر می رسد. به باور ناظران، اهمال و واکنش های غیراصولی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده علت اصلی نابسامانی ها در این کشور است.

اما دونالد ترامپ برای فرار از این موقعیت نابسامان، تنها یک روز پس از درگیری با فرمانداران 7 ایالت امریکا بر سر شکستن قرنطینه و شروع کار مشاغل، صبح سه شنبه در نشست خبری روزانه اش با اشاره به تصمیم قطع یاری به سازمان بهداشت دنیای گفت: سازمان بهداشت دنیای از عهده مسئولیت هایش برنیامده و باید عملکردش آنالیز گردد. انسان های زیادی جانشان را از دست دادند، در حالی که اگر سازمان بهداشت دنیای، در زمان بحران چین آنالیز های بیشتر و دقیق تری روی این ویروس انجام می داد، این فاجعه ایجاد نمی شد. ارتباطمان را با کشورهای دیگر حفظ می کنیم تا این بودجه در جاهایی که احتیاج هست خرج گردد. ارزیابی ما از عملکرد سازمان بین 60 تا 90 روز طول می کشد.

اینکه این تصمیم دونالد ترامپ، یاری های امریکا به سازمان بهداشت دنیای(بالاترین یاری دنیای) را که معادل 15 درصد بودجه این سازمان است، موقت یا دائم قطع خواهد نمود مشخص نیست اما به نوشته یورو نیوز، مارگارت هریس سخنگوی سازمان بهداشت دنیای، ساعاتی پیش از انتشار خبر قطع این یاری ها، از تداوم فعالیت های این سازمان حتی پس از قطع یاری امریکا خبر داده بود.

حمایت دنیای از سازمان بهداشت دنیای

از آنجا که امریکا بزرگترین سرمایه گذار سازمان بهداشت دنیای به شمار می رود بدون شک این تصمیم عملکرد این سازمان را در کشورهای مختلف تحت تأثیر قرار خواهد داد.

به گزارش رویترز، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این باره گفت: اکنون زمان مناسب برای کاهش منابع مالی سازمان بهداشت دنیای و یا هر سازمان دیگری نیست که در مقابله با ویروس کرونا فعالیت می نماید. اکنون زمان وحدت و همبستگی است و سازمان بهداشت دنیای هم در خط مقدم مبارزه و تأمین تجهیزات، مشخص الگوها و روش های درمانی برای کشورهاست. زمانی که این بحران به انتها رسید می توانیم به گذشته برگشته و اشتباهات یا اهمال ها و واکنش های صحیح و ناصحیح را آنالیز کنیم. حالا وقت این کار نیست. نخست وزیر نیوزیلند در واکنش به این تصمیم گفت: در این زمان که کشورها احتیاجمند تبادل اطلاعات و اعتماد بیشتر هستند سازمان بهداشت دنیای این وظیفه را برعهده گرفته و ما همچنان حمایت خود از این سازمان را حفظ می کنیم.

آوار نقدها داخلی بر سر ترامپ

به نظر می رسد سوا از واکنش های دنیای تصمیم ترامپ در داخل کشورش هم به ضرر او تمام گردد. زیرا سیاست وی برای سرپوش گذاشتن بر تصمیمات دیرهنگام و سوء مدیریت بحران کرونا در امریکا، در شرایطی که درصد بالایی از امریکایی ها بیکار شده اند و اقتصاد به حالت منفعل درآمده، او را چند ماه مانده به انتخابات،از راستا پیروزی دور نموده است.

به گزارش ان بی سی، دموکرات ها که بارها نارضایتی خود را از سیاست های ترامپ اعلام نموده بودند، این بار نیز به این تصمیم شتابزده واکنش نشان دادند. به طوری که نیتا لووی، رئیس دموکرات بخش تخصیص بودجه مجلس نمایندگان امریکا گفت: بدون شک اگر این ویروس در سراسر دنیا تمام نگردد، امریکا نیز در خطر خواهد ماند. در این جنگ ترامپ نباید این منبع ارزشمند را قطع کند. امیدوارم رئیس جمهوری از هر ظرفیتی برای مقابله با کرونا استفاده کند. در غیرصورت کنگره این کار را خواهد نمود.

ایوان هولاندر، سخنگوی کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت: این تصمیم تنها برای پنهان کردن اشتباهات است. اما رئیس جمهوری اختیار تام برای قطع بودجه سازمان بهداشت دنیای را ندارد. دکتر پاتریک هریس، رئیس اتحادیه درمانی امریکا نیز با نقد ترامپ گفت: قطع یاری به جای تمرکز بر یافتن راه چاره، خطرناک ترین واکنش در این بحران دنیای است. رئیس سابق کمیته بودجه امریکا نیز تصمیم اخیر ترامپ را به ممانعت از یاری نظامی به کشور هم پیمان در بحبوحه جنگ تشبیه کرد. دکتر امش آندالیا، رئیس موسسه امنیت بهداشت جان هاپکینز نیز گفت: حالا زمان آنالیز اشتباهات سازمان دنیای بهداشت نیست و این تصمیم در میانه این بحران پیغام اشتباهی را دارد. الیوت انجل، نماینده کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان امریکا نیز گفت: در اوج این بحران رئیس جمهوری، سیاست جدیدی را رو کرد و با نقد سازمان بهداشت دنیای، چین، منتقدانش و اسلاف خود تمام توانش را برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت خود در بحران کرونا به کار گرفت.این اظهارات در حالی مطرح است که امریکا علاوه بر بودجه 500 میلیون دلاری سالانه به سازمان بهداشت دنیای، اوایل امسال نیز 57.8 میلیون دلار مازاد بر این بودجه به این سازمان یاری نموده است.

سیاست یک بام و دو هوای ترامپ

دونالد ترامپ که صبح سه شنبه ناکارآمدی سازمان بهداشت دنیای در کنترل بحران چین را دستاویزی برای قطع یاری کلان به این سازمان قرار داد، اوایل ژانویه و در اوج بحران چین در توئیتی از مقامات این کشور به دلیل سیاست های سختگیرانه آن تمجید کرد. به نظر می رسید او حتی تصور این بحران در کشورش و زمینگیر شدن اقتصاد را نیز نداشت. حتی در روزهای اول بحران کرونا در امریکا نیز شرایط را جدی نمی گرفت اما دست آخر مجبور به تسلیم شد.

او حتی برای فرار از این شرایط اسفناک روز دوشنبه اعلام شروع به کار مشاغل و چرخه مالی امریکا را داد و با واکنش تند فرمانداران ایالات مهم امریکا مجبور به عقب نشینی شد. به طوری که به نوشته گلوبال نیوز، در بیانیه ای گفت: من برای مشخص زمان شروع به کار مالی با 50 فرماندار مشورت می کنم و بهترین زمان را مشخص خواهیم کرد اما بدون شک این زمان چندان دور نخواهد بود.

رئیس جمهوری امریکا این روزها با بحرانی سیاسی روبه رو شده است. به گزارش تلگراف، او در سه سال گذشته برنامه ریزی دقیقی برای پیروزی در انتخابات کرد و آرام آرام در این راستا پیش رفت اما کووید19 همه معادلات او را به هم ریخت. در زمانی نه چندان دور دونالد ترامپ با تکان دادن اقتصاد امریکا صندلی پیروز انتخابات را از آن خود کرد اما بحران کرونا 15 میلیون امریکایی را خانه نشین نموده و بازارهای امریکا بدترین زمان خود از سال 2017 را تجربه می نمایند. شاید این مسائل، بخشی از دلایل سردرگمی ترامپ و تصمیمات جنجالی اخیرش باشد.

از سوی دیگر تصمیم اخیر ترامپ را می توان سیاستی برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات نادرست رئیس جمهوری در بحران کرونا مطرح نمود.

به نوشته سایت روزنامه گاردین، دونالد ترامپ در بحبوحه بحران همه گیری کرونا از قطع یاری چند صد میلیونی خبر داده است. تعبیری که می توان از این تصمیم داشت این است که او به دنبال یک قربانی برای سوء مدیریت خود در بحران فعلی است. گرچه قطع این یاری باید با تأیید سنای امریکا انجام گردد اما الکساندر فیلان، استادیار مرکز تحقیقات و امنیت بهداشت دنیای در دانشگاه جورج تاون معتقد است: این تصمیم به هر شکل و با تأیید هر مقامی، در هر زمانی غیر از این بحران نیز کوته نظرانه و خطرناک است. این شرایط که جای خود را دارد.

منبع: ایران آنلاین

به "فرار رو به جلو با ابزار کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرار رو به جلو با ابزار کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید