سود عرضه اولیه های سال 99 چقدر شده است؟

به گزارش بانه مارکت، صاحبان نقدینگی دنبال افزایش انتظارات تورمی این روزها سراسیمه به دنبال راهکاری برای حفظ ارزش سرمایه خود هستند و در این میان بازار سرمایه به مامنی برای این پول های سرگردان تبدیل شده است. در این میان عرضه های اولیه همیشه از جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران برخوردار بوده و هست، حتی عرضه های اولیه کوچک که از منظر مقداری، سود دندان گیری ندارند.

سود عرضه اولیه های سال 99 چقدر شده است؟

به گزارش بانه مارکت، در این میان آنالیز ها نشان می دهد بازار سهام در مجموع بورس و فرابورس تا به اینجای کار در سال 99 میزبان 17 شرکت تازه وارد شرکت بودند، اما این عرضه های اولیه چه میزان نقدینگی جذب کردند؟ چه بازدهی از شرکت های تازه وارد نصیب سهامداران شد؟

کدام عرضه ها سود بیشتری دادند؟

اشتیاق به خرید سهام شرکت هایی که برای اولین بار وارد بازار سرمایه می شوند، حتی درخصوص عرضه های کوچک و بعضا گران بازار نیز مشاهده می گردد.

سرمایه گذارانی که معتقدند عرضه اولیه هر چه که باشد، برای چند روز، چند هفته و حتی چند ماه در محدوده سبز تابلو نوسان نموده و به هر حال بازده مثبتی را نصیب سهامداران خود خواهد نمود. آنالیز عرضه های اولیه با بیشترین بازدهی از سال 99 تا به امروز نشان می دهد که سرمایه گذاری پویا توانست طی 36 روز متوالی بعد از عرضه اولیه، با روندی مثبت همراه گردد و در نهایت بازده 327 درصدی را در موج اول ثبت کند (منظور از موج اول بازده یعنی مرحله ای که یک نماد بعد از عرضه اولیه تا رسیدن به نخستین افت قیمتی سپری می نماید). نماد پیزد در آخرین روز اردیبهشت 99 با قیمت هر سهم 4035 تومان کشف قیمت شد و بازدهی 244 درصدی از آن سهامداران خود کرد. نماد معاملاتی شرکت صنایع لاستیک یزد برای 66 روز بی وقفه صعودی بود.

شرکت پلیمر آریاساسول نیز در حالی خردادماه امسال شاهد عرضه اولیه سهام خود در فرابورس ایران بود که در موج اول که 48 روز به درازا کشید، به بازدهی 203 درصدی دست یافت. سرمایه گذاری صباتامین اولین تازه وارد سال 99 در بازار سهام بود که 17 روز متوالی با رشد قیمت همراه شد و در این مدت سود 122 درصدی را نصیب سهامداران خود کرد. در این میان 9 نماد بورس و فرابورس از روز عرضه تا به امروز بی وقفه با رشد قیمت همراه شده اند. قدیمی ترین نماد این گروه ولپارس است که با وجود اینکه هر روز در سقف قیمتی دادوستد شد اما با توجه به پرنکردن حجم مبنا، در 29 روز کاری سپری شده به رشد 10 درصدی بسنده نموده است. رافزا دیگر نمادی است که 25 تیرماه عرضه شد اما این سهم نیز تنها سودی 6 درصدی از آن سهامداران خود نموده است.

بیشترین نقدینگی جذب شده

از 17 شرکتی از در امسال به گردونه معاملات سهام اضافه شدند، نماد شستا بیشترین جذب نقدینگی در بازار سهام را به نام خود ثبت نموده و توانست 688 میلیارد تومان پول جذب کند. شستا 27 فروردین ماه بورسی شد و در موج اول خود رشدی 90 درصدی را تجربه کرد. این سهم برای چند روزی توانست با سبقت دریافت از فارس و فولاد صندلی عظیم ترین بنگاه بورسی را به خود اختصاص دهد. سیتا یکی از دیگر از عرضه های اولیه سال 99 بود که با کشف قیمت 3250 تومانی روانه بازار شد و با جذب 260 میلیارد تومان پول از این منظر در رده دوم ایستاد. دو نماد صبا و وپویا نیز که هر دو در سال 99 و در فرابورس ایران عرضه اولیه شدند نیز در این فهرست قرار دریافتد. به طوری که جذب نقدینگی 180 میلیارد تومانی توسط صبا و 164 میلیارد تومانی توسط وپویا را شاهد بودیم. سرمایه گذاری صبا تامین در موج اول توانست سود 122 درصدی را نصیب سهامداران کند.

آریا در رتبه پنجم این رده بندی ایستاد و پیروز به جذب 119 میلیارد تومان نقدینگی در روز عرضه اولیه شد. در مجموع 17 نماد تازه وارد سال 99، یک هزار و 982 میلیارد تومان نقدینگی را جمع کردند که چندان قابل توجه نیست.

سیگنال رکوردشکنی ها در عرضه های اولیه

اولین عرضه اولیه امسال با استقبال یک میلیون و 930 هزار و 838 نفری معامله گران همراه شد. مشارکتی که با هر عرضه اولیه ارتقا پیدا کرد و در عرضه سهام کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، با رشد 187 درصدی به 5 میلیون و 454 هزار نفر ارتقا پیدا کرد. هر چند گدنا نتوانست این رکورد را ارتقا دهد اما در مجموع پیغام افزایش قابل توجه مشارکت در عرضه های اولیه سهام به سیاست گذار این است که نقدینگی تازه وارد عطش سرمایه گذاری در بورس را دارد و با ایجاد فضای مناسب و تعمیق بازار می توان از نقدینگی سرگردان در اقتصاد برای رونق بخشی به بورس بهره جست.

منبع: دنیای اقتصاد

منبع: تجارت نیوز

به "سود عرضه اولیه های سال 99 چقدر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سود عرضه اولیه های سال 99 چقدر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید