راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت به روش مایکل لگرو

به گزارش بانه مارکت، در این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم به سراغ شناسایی و راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت برویم و همراه شویم با آقای مایکل لگرو (Michael Leggero) که خود از حرفه ای ترین و بعلاوه مشهورترین ها در زمینه عکاسی از طبیعت است و از 20 سال سابقه فعال و مجذوب کننده عکاسی در این حیطه برخوردار می باشد! قطعا او می تواند برای علاقمندان به رشته و هنر عکاسی حرف های تازه داشته باشد و چند تا از برترین و کارآمدترین راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت را نیز برایمان عنوان نماید. پس با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت به روش مایکل لگرو

مایکل لگرو - Michael Leggero

لگرو یک عکاس کاملا پیروز در زمینه تجاری و بعلاوه فوق العاده حرفه ای است که چندی هست که در کنار کار اصلی خود که مسئولیت چند کارگاه عکاسی مشهور را در اقصی نقاط دنیا بر عهده دارد، به سمت گرفتن عکس های هنری که صرفا جنبه های فان و تفریح داشته باشند، روی آورده و می خواهد این بار برای ما کمی در خصوص اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت که معمولا اغلب عکاسان به ویژه عکاسان آماتور با آن روبرو هستند، صحبت نماید. پیش از شروع کردن مایکل لگرو از پرداختن به موضوع، از او پرسیدم که چه مواردی می تواد سبب ایجاد یک عکس خوب برای یک بازه زمانی بسیار طولانی و شاید حتی تا آخر عمر گردد که وی گفت: در خصوص این سوال من می توانم یکسره تا فردا صبح برایتان بصورت پیوسته مواردی را ذکر کنم که قطعا سبب بالا رفتن و مجذوب نماینده تر شدن عکس شما خواهد شد، اما شاید بهتر باشد این سوال را بطور دیگری مطرح کنیم و بگوییم که چه عواملی سبب بد شدن یک عکس در زمان عکاسی از طبیعت خواهد شد؟! او در خصوص این پرسش اینگونه اظهار نموده که هنر زاییده فکر خلاق و پویا بشر است که هر چه جلوتر می رود، دست به خلق آثار شگفت انگیز و دوست داشتنی بیشتری می زند. من در تمام طول سال های فعالیت خود با اشتباهات گوناگونی در خصوص عکاسی از طبیعت روبرو گرددم و از تکرار آنان درس های فراوانی را در حرفه خود آموخته ام. در اینجا هدف ما گرفتن عکس های خوب و مجذوب نماینده از منظره ها و طبیعت می باشد که به نوعی مختصات کاری خاص خود را طلب می نماید و من اینجا هستم تا شما را با تعدادی از اشتباهات رایج در ثبت تصاویر اینچنینی آشنا نمایم و این را هم خوب می دانم که قطعا شما می توانید از اشتباهات من بهره ببرید و پیروز به گرفتن تصاویر هنری فوق العاده بشوید و بالعکس، منتهی بهتر است پیش از وارد شدن به موضوع مربوطه، یادآوری کنم که برای خلق یک اثر ناب در هر زمینه و شاخه ای از هنر، همواره باید شجاعت به خرج داد و به فکر شکستن مرزها بود و تازگی را برای مخاطبان به ارمغان آورد. حال بهتر است دیگر به سراغ شناسایی و برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت برویم.

1-عکسی کامل با تمام عناصر موجود در محیط

اولین اشتباهی که خیلی از عکاسان حتی حرفه ای دنیا نیز انجام می دهند، حذف یکسری عناصر و علائم موجود محیطی در عکس خود می باشد که واقعا سبب از بین رفتن جزئیات زیادی از آن عکس و بعلاوه القای حس بی روحی و کسل نمایندگی آن خواهد شد؛ مثلا شما به عکس های زیر توجه نمایید، در عکس اول تنها دریای منتهی به یک کوه موجود می باشد و هیچ حس خاصی در تصویر دیده نمی گردد و این در حالی است که در عکس دوم که تصویر اصلی و بدون ادیت (ویرایش) نیز می باشد، یک قایق در کادر دیده می گردد که عکاس مربوطه بسته به میل خود آن را از عکس گرفته شده، در زمان عکاسی از طبیعت حذف نموده است.

2-عکاسی از آسمان خالی، ممنوع!

بر روی موضوع عدم عکاسی از آسمان تهی و کاملا صاف بطور جدی تاکید می کنم، چرا که بارها به شخصه از نزدیک با تصاویر متعددی از آسمان روبرو شده ام که واقعا ارزش عکس گرفتن را نداشته است و پرداختن به آن، به نوعی خدشه وارد کردن به هنر عکاسی بوده است! آسمانی که در آن برخلاف وسعت بی کرانش هیچ خبری از ماه، ستاره، ابر و خورشید نیست، اصلا سوژه مناسبی برای تهیه کردن تصاویر حتی بصورت آرشیوی نیز نمی تواند باشد؛ بطور مثال بیاید با هم به تصاویر پایین نگاه کنیم، در عکس اول تنها یک صخره در زیر آسمانی تهی از عناصر موثر و کاملا صاف به چشم می خورد و در عکس دوم، با حضور همان عناصری که در تصویر اول مشاهده می کنید و تنها چند تکه از ابرهای تنیده شده به آن اضافه شده است، یک تصویر فوق العاده طبیعی و قابل دفاع به ثبت رسیده که هم می توان در آن در پی هیجان بود و هم حس حضور در آن محیط را تجربه کرد. برای درک بهتر این موضوع از سوی علاقمندان به هنر عکاسی در زمان عکاسی از طبیعت، لازم نیست حتما بار سفر بسته و راهی منطقه ها طبیعی مختلفی در سراسر دنیا شد و فقط کافی است که یکبار از آسمان صاف محل زندگی خود عکسبرداری نمایید و یکبار هم از همان آسمان در حالت مهتابی و ابری عکس بگیرید تا خود به عینه متوجه صحبت های من و اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت شوید.

3-استفاده از خلاقیت برای عکسبرداری در تاریکی

اینکه شما در روز دوربین خود را بردارید و به سراغ سوژه های طبیعی همانند منظره ها گوناگون و جانوران مختلف بروید، بی تعارف کار اصلا سختی بحساب نمی آید و شما در نهایت حتی اگر برترین عکس دنیا را هم گرفته باشد، اثر شما خیلی هم ممکن است به چشم مخاطبانتان نیاید! گرفتن عکس در محیطی تاریک یک هنر آمیخته شده با خلاقیت عکاسی است که تصمیم می گیرد ریسک کند و از سوژه مورد نظر خود عکاسی کند و یا از خیر آن بگذرد و گرفتن عکس را موکول به زمان دیگری آن هم در روز نماید. اینکه شما بخواهید در تاریکی مورد عکس خود را شکار کنید واقعا قابل تحسین است، اما این را هم باید در بین راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت در نظر داشته باشید که هیچ نور معین نماینده ای در محیط شما وجود ندارد و این شما هستید که باید در لحظه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید و به عکسی معمولی و کاملا کدر رضایت دهید و یا با تنظیم اندازه حساسیت دوربینتان به نور (ISO) لااقل تصاویر قابل فهم تری را خلق نمایید. البته این را هم باید اعتراف کنم که امروزه دوربین های فوق العاده از سوی کمپانی های نامدار دنیای فراوری و برای فروش قرار داده شده که می توانند بطور کاملا اتوماتیک، حساسیت خود را به نسبت اندازه نور موجود در محیط، کم و زیاد نمایند و سبب شوند تا حتی در دل یک تاریکی بی انتها نیز عکاسان پیروز به ثبت تصاویر خوبی از خود شوند. بعلاوه این نکته را در عکاسی از طبیعت نیز به عنوان یک قانون یا شاید یک ترفند کلی عکاسی نیز به فکر خود بسپارید که گرفتن یک عکس هر چند که با ایزوی بالاتری باشد و کاملا خطوط نویز بر آن نیز نمایان شده باشد، باز از نگرفتن عکس و بیخیال شدن عکاس از ثبت سوژه طبیعی خود بهتر است.

4-در خط افقی و کج عکاسی نکنید

اگر می خواهید تصویری که پیروز به ثبت آن شده اید، خراب گردد و به هیچ عنوان قابل دفاع از نظر ارزش های تعریف شده برای یک عکس نباشد، حتما آن را در خط افقی و مج تهیه نمایید! این مورد از جمله رایج ترین اشتباهاتی است که عکاسان زیادی در دنیا خصوصا آن هایی که هنوز در مراحل آماتوری خود به سر می برند، مرتکب انجام آن با این تفکر که در نهایت پیروز به گرفتن عکس هایی کاملا منحصر به فرد خواهند شد، می شوند که البته کاملا دچار اشتباه هستند. برای گرفتن عکس هایی مناسب در زمان عکاسی از طبیعت ابتدا بایستی به یکسری نکات ابتدایی توجه و مطابق آنان عمل کنید که یکی از آنان، صاف نگه داشتن دوربین و عدم گرفتن عکس در خط افق کج می باشد. البته خوشبختانه امروزه روز دوربین های فوق العاده همانطور که گفتیم طراحی و فراوری شده که با ایجاد نموداری شطرنجی در داخل لنزی که چشم عکاس به آن دوخته شده، مانع از گرفتن عکس کج به وسیله او خواهد شد و حتی دوربین های قدیمی تر نیز از امکان کراپ که ممکن است توام با از بین رفتن بخشی از جزئیات تصویر باشد، هم بهره مند می برند.

5-از شرایط جوی منطقه اطلاعاتی بدست آورید

همواره یادتان باشد، شرایط جوی یا بهتر است بگوییم همان شرایط آب و هوایی در گرفتن تصاویری خارق العاده از سوی یک عکاس مبتدی و یا حرفه ای بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد! فرض کنید سوژه مورد نظر شما یک جنگل با پوشش انبوهی از درختان و گیاهان می باشد، حالا تصور شما از چنین سوژه ای در فصول مختلف سال قطعا می تواند، متفاوت باشد! در تابستان سراسر جنگل سبز و با نشاط است، در پایین تمام گونه های درختی و گیاهی چنین سوژه عکسبرداری با رنگ های خدادادی ادغام می گردد، در زمستان پوششی تماشایی از برف تمام جنگل را به زیر خود خواهد برد و در بهار نیز درختان شکوه داده و گیاهان سرزنده تر از قبل به نظر می آیند که می تواند برای هر علاقمندی به ثبت تصاویر طبیعی از چنین منظره های بی نهایت مهم و قابل توجه باشد. پس توصیه می کنیم حتما در خصوص شرایط جوی و محیطی منطقه ای که قصد عکاسی در آن را نموده، کمی پرس و جو نمایید و اطلاعاتی را در خصوص آن در زمان عکاسی از طبیعت بدست آورید.

6-امتناع از به کارگیری لنزهای عریض

هیچ وقت برای گرفتن عکس های خود چه بصورت تجاری و چه بصورت تفریحی از لنزهای عریض و نامناسب که از فاصله کانونی یکتایی برخوردار هستند، استفاده نکنید! بیشتر افراد عادی که با دوربین سر و کار دارند، بدون اینکه درکی از ابعاد عکسبرداری خود داشته باشند به سراغ خرید لنزهای نه چندان ارزانی می روند که حتی طریقه کار با آن ها را نیز بلد نیستند و تنها به علت تازه بودن لنز تازه وارد شده به بازار، آن را تهیه و برای دوربین خود مورد استفاده قرار می دهند! شما این اشتباه را در بین اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت نکنید و سعی کنید با همان لنز اولیه که در دوربینتان تعبیه شده به عکاسی کردن بپردازید و اول از همه چیز، سوژه عکس خود را پیدا نموده و سپس با قابلیت زوم، آن را در کادر مربوطه تنظیم کنید و سپس با فشار دادن دکمه شاتر، عملیات عکسبرداری را شروع نمایید. توجه داشته باشید برای گرفتن عکس در محیطی های گسترده و عریض نظیر عکس زیر، لزوما احتیاجی به گرفتن تصاویر پانوراما نیست و می توانید با کمی خلاقیت و زوم بر روی یکی از عناصر موجود در عکس به یک تصویری هنری ارزشمند و دیدنی دست پیدا نمایید؛ مانند غازهای برفی در عکس ذیل که با اندکی زوم تبدیل شده اند به نقاط قوت عکس!

7-موکول نکردن گرفتن عکس به زمان دیگر

شاید بین تمامی اشاتباهات رایجی که عکاسان و تصویربرداران با آن روبرو می شوند، این مورد از بقیه پر رنگ تر به نظر آید. حقیقتش را بخواهید یک قانون نانوشته در گرامر عکاسی و راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت وجود دارد که آن هم داشتن همیشگی دوربین در طول سفر و شکار لحظه ای سوژه های مورد نظر فرد عکاس می باشد؛ خصوصا که زمینه فعالیتی شما طبیعت و منظره ها پیرامون آن است و شاید اگر بخواهید بعدها به مکان اولیه خود برگردید و به عکسبرداری مشغول شوید، دیگر سوژه ای برای عکاسی نداشته باشید؛ مثلا در دو تصویر زیر به خوبی می توان مصداق این قضیه را درک کرد! در تصویر نخست شما بوفالویی را می بینید که به کنار دریاچه آمده و به درستی از سوی عکاس موجود در ان منطقه نیز عکس این حیوان در لحظه گرفته شده اما در تصویر دوم شما تنها شاهد دو گوزن شمالی در عکس می باشد که به گفته فرد عکاس، در حین رفتن از این منطقه صدها گوزن شمالی وجود داشته که وی بنا به هر علتی ترجیح داده است در مسیر بازگشت خود از آنان عکسبرداری نماید و در واقع، عکاسی را به زمان بعدی موکول نموده و به همین دلیل در حین برگشت خود تنها با دو گوزن شمالی رو به رو شده و در کمال تاسف شخصی خود از آنان عکس گرفته است.

8-از بروز جزئیات مثلثی گونه در عکس های جدی خود، پرهیز کنید

صحبت کلی ما در مطلب اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت اشاره به عکاسی از منظره ها و طبیعت آن هم به عنوان یک هنر سرگرم نماینده دارد که خوب برای عکاسی در چنین زمینه هایی شاید خیلی نگردد به وجود تصاویری ناقص که بصورت مثلثی در گوشه های عکس شما قرار گرفته اند، ایراد گرفت اما باید بدانید که اگر روزی قصد تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای و یا حضور در یک فستیوال رسمی عکاسی را داشته باشید، حتما بایستی از بروز چنین جزئیاتی که در هنر عکاسی به آن بوسه به مرگ می گویند، جلوگیری کنید چرا که حتی اگر برترین عکس دنیا را هم گرفته باشید اما چنین موردی در تصویر شما ایجاد شده باشد، با سرزنش و ملامت جدی سایر همکاران و هم حرفه ای های خود روبرو خواهید شد! وجود چنین جزئیات مثلثی شاید تنها برای یک درصد از روشن فکرهای دنیا قابل قبول باشد، اما شک نکنید برای 99٪ مردم دنیا بی معنا و تهی از مفهوم خواهد بود و کسی از هنر دست و چشم شما لذت نخواهد برد؛ شاید بتوان فیلم هایی با انتهای باز را مثال خوبی برای چنین عکس هایی تلقی کرد.

9-ریسک پذیر باشید

این را از من، یعنی مایکل لگری به عنوان یک توصیه جدی پذیرا باشید که تا نتوانید ریسک پذیری کنید، نمی توانید در هیچ یک از کارهای خود حتی عکاسی نیز پیروز و سربلند شوید! پس بهتر است گاهی اوقات قوانین موجود در عکاسی را دور بزنید و به جای بالا گرفتن دوربین، آن را پایین بگیرید و با توجه به پرسپکتیوهای مختلف، به فکر ثبت تصاویری مجذوب نماینده و خلاقانه باشید! همانند عکس زیر که از امواج پر تلاطم دریا گرفته شده و عکاس آن ریسک بالایی نموده و دوربین خود را تا حد زیادی نزدیک به آب برای عکاسی از طبیعت قرار داده است.

منبع: همگردی

به "راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت به روش مایکل لگرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه های برطرف اشتباهات رایج در عکاسی طبیعت به روش مایکل لگرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید