راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم زمین، تهیه الگوی تجاری سازی در دانشگاه شهیدبهشتی

به گزارش بانه مارکت، سه مرکز مطالعات ناحیه ای و آمایش،گوهرشناسی و اکتشاف نفت و گاز در دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی راه اندازی شد و علاوه بر آن با تاسیس مرکز نوآوری علوم زمین امکان استفاده مشترک از تجهیزات آزمایشگاهی و پژوهشی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بخش خصوصی فناور در این حوزه فراهم شده است.

راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم زمین، تهیه الگوی تجاری سازی در دانشگاه شهیدبهشتی

به گزارش بانه مارکت، با ایجاد شبکه همکاری های درون دانشگاهی، بین دانشگاه و صنعت و جامعه و توسعه ارتباطات بین الملل، از سال 1396 به طور جدی تدوین برنامه جامع نوآوری، کارآفرینی و اشتغال دانشکده علوم زمین مورد توجه نهاده شده است. یکی از جدیدترین اقدامات این دانشکده ایجاد مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین است که با همکاری مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه تجهیز و در کنار دیگر مراکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی توسط دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شده است.

دکتر فریبرز مسعودی، معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با بانه مارکت ضمن اشاره به اینکه در یک نظام جامع اقدامات متنوعی در دانشکده علوم زمین این دانشگاه صورت گرفته و در حال تکمیل است، گفت: با توجه به نقشه جامع علمی کشور، سیاست های کلان وزارت عتف و دانشگاه و از همه مهمتر احتیاج جامع و توجه به توان و تجربه بیش از پنج دهه فعالیت دانشکده، محورهای اصلی کاربردی در دانشکده گردشگری، مخاطرات، مطالعات ناحیه ای و آمایش در بخش جغرافیا و سنجش از دور و همچنین آب، نفت، کانی ها و سنگ های صنعتی و گوهرشناسی در بخش زمین شناسی تعریف شده اند.

وی با بیان اینکه در راستای محورهای کاربردی معین شده ایجاد مراکز تخصصی در دستور کار نهاده شد، اظهار کرد: با توجه به تجربه پیروز مرکز سنجش از دور در انجام و ارائه خدمات کاملا تخصصی در راستای محورهای کاربردی سه مرکز مطالعات ناحیه ای وآمایش، گوهرشناسی و اکتشاف نفت و گاز، تعریف شدند و از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز فعالیت گرفتند.

مسعودی با بیان اینکه تهیه الگوی تجاری سازی از جمله اهدافی بود که مدنظر نهاده شد، اضافه کرد: به منظور تجاری سازی، همگام با کارآفرینی و ایجاد اشتغال، الگوی تجاری سازی فعالیت های مراکز، تدوین و در مرکز گوهرشناسی به اجرا گذاشته شد. در این برنامه ایجاد شبکه ارتباطات داخلی و بین المللی، انجام تحقیق و توسعه و ارتقای توان علمی کاربردی در راستای محورهای تعریف شده پیش بینی شده است. نتایج مطالعات، هماهنگی و ارتباطات و تحقیق و توسعه توسط شرکت های دانش بنیان برای تجاری سازی و اشتغال زایی مورد استفاده قرار می گیرد. در این راستا یک شرکت دانش بنیان و شرکت توسعه دانش و هنر گوهرشناسی و یکی موسسه فناوری و کیفیت آب نیز به تازگی فعالیت خود را در این زمینه شروع کردند.

به گفته وی ایجاد مرکز نوآوری دانشکده علوم زمین یکی از اقدامات اخیری است که به تازگی در کنار دیگر مراکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی توسط دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری افتتاح شد.

معاون پژوهشی دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی هماهنگی و توسعه فعالیت های شرکت های تازه تاسیس مرکز نوآوری را از اهداف راه اندازی این مرکز نوآوری دانست که با همکاری مسئولان پارک علم و فناوری دانشگاه تجهیز شده است و ادامه داد: ایجاد این مرکز در دانشکده امکان استفاده مشترک امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی توسط دانشجویان تحصیلات تکمیلی و بخش خصوصی فناور را فراهم نموده است.

مسعودی تاکید نمود: لازمه توسعه تجاری، ارتقای شبکه سازی است که در این راستا دانشکده علوم زمین بسیار فعال بوده است. اعضای هیات علمی در مراکز و انجمن های علمی مختلف عضو هستند و حضور فعال تاثیرگذار دارند. در بخش زمین شناسی خانه معدن ایران، انجمن زمین شناسی ایران، انجمن سنگ ایران در زمین شناسی و مطالعات شهری (برنامه ریزی) شهرداری، وزارت کشور و .... در جغرافیا مثال هایی از این حضور است. در سال های اخیر علاوه بر نشست های تخصصی متعدد به طور متوسط یک همایش و نشست تخصصی ملی با حضور محققان بین المللی توسط دانشکده برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم زمین، تهیه الگوی تجاری سازی در دانشگاه شهیدبهشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مرکز نوآوری و کارآفرینی در حوزه علوم زمین، تهیه الگوی تجاری سازی در دانشگاه شهیدبهشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید