داستان مگان، محبوب ایرانیان!

به گزارش بانه مارکت، ما پیش از ورود و فراوری انبوه رنو مگان به وسیله شرکت پارس خودرو، نخستین تجربه حضور آن با وارد کردن قوای محرکه و سیستم تعلیق و اکسل هایش، به وسیله شرکت کیش خودرو، برای استفاده در خودروهای سیناد آشنایی پیدا نموده بودیم که متاسفانه به دلایل مختلف که از حوصله این مطلب خارج است، فراوری آن متوقف شد و شرکت کیش خودرو نیز به خاطره ها پیوست.

داستان مگان، محبوب ایرانیان!

اما بعد از آن، شرکت پارس خودرو اقدام به فراوری دو تیپ 1600 و 2000 سی سی از نسل دوم این خودرو نمود که هم زمان نمونه های هاچبک و کانورتیبل (روباز)، به تعداد معدود وارد سرزمین ما ایران شد که همچنان نمونه های سالم آن، دست به دست می چرخند و هنوز هواداران خاص خود را دارند.

از نظر زیبایی، در زمان خود جزو ده تا ماشین خوشگل! آن به حساب می آمد و در نمای جلو با جلوپنجره ای و چراغ هایی که شبیه پاپیون می ماند، آدم را در اولین نگاه فقط به یک چیز می رساند! شخصیت انیمیشن (Hello Kitty) و بعلاوه گربه گارفیلد. گل سپر پلاستیکی آن هم حالتی لبخند وار داشت که با برش های اریب الماس گونه بر روی لبه های قطعه، به خوبی بر روی بدنه نشسته بود و در کل، استایل متمایزی نسبت به خودروهای زمانه خود را داشت.

یکی از مسائلی که طرح مگان II رو از خودروهای زمانه خودش متمایز و به اصطلاح ایرانی پسند می نماید، ترکیب خطوط اتونموده و صاف و صوف با حجم به اصطلاح پفکی و ورم نموده بدنه است که مورد دومی مطلوب خریداران ایرانی است. اما همچنان بر اساس ترند و گرایش روز در سال 2003، جلوپنجره و فیس اصلی خودرو دارای شیب ملایمی به سمت عقب است.

ترکیب فرم های هندسی چراغ های جلو با برش ها و کات لاین های خاص، به علاوه برجستگی گلگیرهای جانبی، سقف گنبدی شکل که در سرانجام به ستون های آخری پهن منتهی می شدند، فرم خاص و متفاوتی را به این خودروی خانوادگی ارائه نموده است.

در نمای عقب چراغ های مثلثی در دو طرف صندوق بار، شیشه عقبی که در سرانجام جمع شده است و با یک خم از بدنه اصلی متفاوت شده است و در نهایت برش های الماسی شکل بر روی درب صندوق که در وسط به لوگوی رنو و نوشته برجسته مگان مزین شده است، زیبایی این خودرو را همچنان تا امروز نیز تازه و دیدنی نموده است.

اما نسل سوم این خودرو به وسیله یک واردکننده داخلی در سال 2014 به ایران وارد شد که عمده آن ها در گونه هاچ بک بودند که این بار نه با نام مگان، بلکه با نام Scala اسکالا وارد مملکت مان شد. این خودرو هم در دو گونه 1600 و 2000 سی سی وارد شده است که بخاطر کم تعداد بودن و به خاطر تغییر نام و تغییر فرم، مجذوب کنندهیت و عمومیت نسل قبلی را نداشت، اما همچنان جزو هاچبک های مجذوب کننده و فول سایز خانوادگی به حساب می آمد و فقط در زمان عرضه، خودروی هیوندای I30 در ابعاد این خودرو به عنوان رقیب اصلی ارائه شده بود.

عکس از علیرضا بهپور

عکس از علیرضا بهپور

عکس از علیرضا بهپور

عکس از علیرضا بهپور

قبلی 1 از 4 بعدی

در نمای جلو زبان طراحی رنو تغییر نموده بود و از زبان مشترک خود با خودروهای نیسان دورتر شده بود و فرم ابداعی جلو پنجره عینکی شکل (همچون چیزی که در خودروهای ساب سوئدی در قدیم شاهد بودیم) را ارائه کرد که در وسط لوگوی رنو در ابعاد بزرگتر خودنمایی میکرد. ترکیب پوزه خودرو بیننده را خواسته و ناخواسته به یاد پژو 306 می انداخت و علت آن هم برجسته شدن میانه درپوش موتور نسبت به خط شولدر لاین و یا خط شانه های خودرو بود. یک قوس ملایم بالای گلگیرهای جلو، حس پویایی و حرکت خاصی به این خودرو می داد که ترکیب آن با برجستگی گلگیرهای عقب، ترکیب اسپورت و مجذوب کنندهی را به این خودروی زیبا می داد.

قطعات تریم درب ها نیز از میانه پنل کناری، به منتها الیه پایین درب ها انتقال پیدا نموده بود و حجم برجسته تری داشت. ترکیب گریل پایینی نصب شده بر روی سپر جلو و چراغ های دی لایت و مه شکن در طرفین، همچنان فرم لبخند را دارند، اما این ترکیب بندی کمی به روزتر شده و ترکیبی از فرم های مختلف در کنار همدیگر، با تریم مشکی براق و قطعات کرومی هستند.

در نمای عقب، هرچند باید با گونه هاچ بک نسل قبلی مقایسه گردد، اما به طور کل خطوط و حجم ها با قوس های ملایم به همدیگر می رسند و ما دیگر شاهد برخورد صفحات مختلف در فضا نیستیم. چراغ های عقب فرم کشیده تری به قسمت میانه و کناره ها دارند و زیبایی برجستگی گلگیرهای عقب، هیجان خاصی به آنها داده است. شیشه عقب هم با دو قوس ملایم در بالا، و شدید در پایین با حجم کرو مانند برجسته این هیجان را دوبرابر نموده است.

در سرانجامی این مقاله بد نیست که نیم نگاهی هم به آخرین ورژن خودروی مگان 2022 بیاندازیم. شرکت رنو با ارائه رنو تالیسمان و کولئوس، به زبان طراحی قبلی خود یک آیتم را افزود که یک فرم ال مانند در سرانجامی چراغهای جلو و عقب خودرو بود. این حرکت باعث تشخیص بهتر محصولات رنو نسبت به سایر رقبا به حساب می آمد که در خصوص پسند شدن یا نشدن این فرم، سلیقه خریدار رابطه مستقیم با آن دارد.

گریل پایینی واقع در زیر سپر از حالت لبخند به حالت خشم تبدیل شد و خطوط برجسته روی درپوش موتور هم به این حس یاری بسزایی نموده است. با حذف تریم روی درب و قرار دادن یک قطعه کرومی در جای گیل (آبشش) در نمای کناری، فرم کناره خودرو کمی ساده تر شد.

در نهایت ستون عقب نیز در امتداد شیشه های جانبی، مزین به یک فرورفتگی شد که ادامه شیشه های جانبی را تداعی می نماید. در نمای عقب نیز چراغ ها کاملاً به وسط خودرو کشیده شده اند و لوگوی رنو، تنها فاصله ای است که باعث شده این چراغ ها دست به دست هم دیگر ندهند.

بعلاوه مانند نسل های قبلی پلاک خودرو بر روی سپر قرار گرفته شده که در سرانجام ناحیه دفیوزر، مزین به دو خروجی کرومی اگزوز و دو چراغ مه شکن است. اصلی ترین آیتمی که در این خودرو خودنمایی می نماید، همان ترکیب چراغ های متفاوت و سنجاقی شکل جلو و عقب آن است.

آگهی های خرید و فروش رنو مگان

منبع: بلاگ دیوار

به "داستان مگان، محبوب ایرانیان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داستان مگان، محبوب ایرانیان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید