بیش از 1.6 میلیارد دلار دارو با ارز ترجیحی وارد کشور شد

به گزارش بانه مارکت، با وجود محدود شدن فهرست دریافت کنندگان ارز ترجیحی در چند سال گذشته، همچنان بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی مشمول دریافت این ارز است تا آنجا که از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر 1.6 میلیارد دلار دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی وارد کشور شده است.

بیش از 1.6 میلیارد دلار دارو با ارز ترجیحی وارد کشور شد

تا امروز در کنار گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، دانه های روغنی و روغن خام، بخشی از دارو نیز با ارز 4200 تومانی وارد شده است هرچند متناسب با لایحه بودجه 1401 پیش بینی می گردد سال آینده شاهد توقف اختصاص این ارز به بخش دارو و تجهیزات پزشکی باشیم.

آنالیز آمارهای گمرک ایران در رابطه با واردات کالاهای اساسی نشان می دهد در 9 ماهه سال جاری، 20.1 میلیون تن به ارزش بیش از 11.1 میلیارد دلار با ارز ترجیحی وارد کشور شده است. از واردات انجام شده 16 هزار و 274 تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد و 676 میلیون و 980 هزار دلار مربوط به دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی است.

مقدار واردات دارو در 9 ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته 42 درصد از لحاظ وزن و 36 درصد از نظر ارزش افزایش دارد.

در جریان حذف ارز 4200 تومانی بارها بحث تداوم پرداخت به دارو مطرح بوده؛ اما آنچه سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده است، از این حکایت دارد که حتی به دارو هم در سال آینده ارز ترجیحی اختصاص پیدا نمی کند و قرار است این حمایت به نوعی دیگر و به وسیله بیمه ها در دسترس مردم قرار بگیرد، البته هنوز جزئیات این برنامه دولت اعلام نشده است.

مسئولان وزارت بهداشت به این نتیجه رسیدند شیوه فعلی اختصاص ارز ترجیحی در راستای حمایت از مردم خرج نمی گردد و مانند سایر بخش ها به جای اینکه موجب کاهش قیمت دارو و یا سایر کالاهای اساسی گردد، نتیجه معکوس می دهد. بنابراین برای حمایت واقعی از مردم باید راهکاری دیگری اتخاذ گردد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "بیش از 1.6 میلیارد دلار دارو با ارز ترجیحی وارد کشور شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 1.6 میلیارد دلار دارو با ارز ترجیحی وارد کشور شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید