بازار اجاره همچنان چشم انتظار وعده ها!

به گزارش بانه مارکت، سال جاری وعده کنترل بازار اجاره به وسیله بسته حمایتی داده شده اما با اتمام فصل تابستان هنوز بسیاری از مستاجران مشکلاتی در حوزه دریافت وام ودیعه و سقف اجاره بها دارند.

بازار اجاره همچنان چشم انتظار وعده ها!

فصل تابستان، فصل داغ جابه جایی مستاجران به اتمام رسیده اما هنوز بسیاری از افراد به علت قیمت های بالای اجاره نتوانسته اند مورد مناسبی برای اجاره نشینی پیدا نمایند. حتی بعضی از متقاضیان که سال جاری قصد خرید خانه ای نقلی را داشتند با تماشا نرخ های بالای خرید همان اجاره نشینی را به مالک شدن ترجیح دادند.

این در حالی است که سال جاری دولت در ابتدای سال وعده های بسیاری برای کنترل بازار اجاره و مسکن داده بود اما با اتمام نیمه اول سال هنوز بسیاری از مستاجران چشم انتظار اثر گذاری بسته حمایتی اجاره دولت هستند؛ بسته ای که قرار بود مشخص سقف اجاره بها داشته باشد و از سوی دیگر بتواند با پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان بخشی از بار گرانی اجاره ها را کاهش دهد.

مشاهدات میدانی حاکی از آن است که بازار اجاره سال جاری در مقایسه با سال گذشته با رشد حدود 40 درصدی روبرو بوده و با وجود آنکه دولت بسته های حمایتی و کنترل و نظارت خود را در بخش های مختلف تقویت نموده بود، اما این بسته ها اثرگذاری چندانی در بازار اجاره نداشته اند.

قنبری یکی از مستاجران در محدوده خیابان جیحون تهران گفت: متاسفانه این بسته حمایتی اجاره دولت اثرگذاری در بازار مسکن به ویژه اجاره نداشته است. نه تنها در محله ما بلکه در بسیاری از منطقه ها اطراف هیچ یک از مالکان، سقف 25 درصدی افزایش اجاره بها را رعایت ننموده اند و نرخ های اجاره در این حوزه 30 تا 40درصد افزاش یافته است.

او در ادامه گفت: مشاوران املاک در این بخش هیچ همکاری ننموده اند و نرخ های اجاره را به بهانه حق الزحمه بیشتر، افزایش داده اند.

بعلاوه نظری یکی دیگر از مستاجران با گله مندی از عدم دریافت وام ودیعه مسکن و سخت گیری های بانک ها در این بخش گفت: هیچ بانکی وام ودیعه پرداخت نمی کند و به هر بانکی مراجعه می کنیم از چندین ضامن تا سند خانه برای پرداخت یک وام 100 میلیون تومانی از متقاضی درخواست می نمایند.

او گفت: من یک راننده تاکسی اینترنتی هستم 2 ضامن رسمی و سند خانه از کجا بیاورم و به بانک بدهم.

مقنی یک خریدار خانه درباره وام خرید مسکن گفت: سعی داشتیم با خرید اوراق مسکن وام 600 میلیون تومانی دریافت کنیم اما متاسفانه برای دریافت این وام باید بیش از 100 میلیون تومان تنها برای اوراق پرداخت کنیم.

بعلاوه محسنی یکی دیگر از متقاضیانی که قصد خرید ملک را داشت گفت: سال جاری با تمامی پس انداز و وام خرید مسکنی که دریافت نموده بودیم قصد داشتیم یک واحد کوچک 40 متری بخریم اما متاسفانه تا زمان دریافت وام مسکن، قیمت واحد 40 متری از 700 میلیون تومان به 800 میلیون تومان افزایش یافت.

بر خلاف گزارش های میدانی محبت خواه مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران اعلام نموده است روند پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.

او می گوید: سال جاری نظارت ها بر روند پرداخت تسهیلات بیشتر شده و همین امر خود زمینه ساز بهبود روند پرداختی ها شده است.

محبت خواه گفت: در 6 ماه ابتدای سال جاری 117 هزار و 393 نفر برای وام ودیعه ثبت نام نموده اند که از این تعداد 9 هزار و 756 نفر وام گرفته اند.

طبق این آمار ها تا به امروز کمتر از 10 درصد در این مدت در استان تهران پیروز به دریافت وام شده اند که البته به گفته بعضی از مسئولان بخش زیادی از این دریافت نمایندگان به وسیله قرارداد های صوری اقدام به دریافت این تسهیلات نموده اند.

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس هم اعلام نموده که برای کنترل بازار اجاره قرار است بسته تازهی تهیه گردد و مجلس اقدامات لازم برای کنترل بیشتر را در دستور کار خود قرار می دهد.

اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس گفت : تنها برای کنترل بازار اجاره باید عرضه و تقاضا برابری کند و تا زمانی که تعادل در این بازار ایجاد نگردد و بسته تازه برای کنترل به تصویب دولت و مجلس نرسد بازار آرام نخواهد شد .

او گفت : به صورت مداوم جلساتی با مسئولان و مدیران وزارت راه وشهرسازی برای ارزیابی و برنامه های کنترل بازار داریم که امیدوار هستیم به نتیجه برسد.

به گفته بسیاری از کارشناسان تنها راه چاره برای کنترل بازار اجاره ساخت مسکن استیجاری است که در چند سال گذشته این طرح تنها در حد حرف به جای مانده است.

بانه مارکت مالی راه و شهرسازی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "بازار اجاره همچنان چشم انتظار وعده ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار اجاره همچنان چشم انتظار وعده ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید