آیا هنوز رابط کاربری اندروید بی کیفیت وجود دارد؟

به گزارش بانه مارکت، تا همین چند سال قبل انواع رابط کاربری اندروید مورد نقدها زیادی قرار می گرفتند. به نظر می رسید از هواوی و اوپو گرفته تا حتی مهم ترین شرکت اکوسیستم اندروید یعنی سامسونگ نمی توانند در برابر تبدیل اندروید خام به یک رابط کاربری غیر جذاب و دچار مسائل متعدد مقاومت کنند.

آیا هنوز رابط کاربری اندروید بی کیفیت وجود دارد؟

البته می دانیم بسیاری از این رابط های کاربری اندروید ویژگی های جدیدی را معرفی کرده اند که حالا در تمام گوشی ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما در هر صورت این واقعیت را تغییر نمی داد که آن ها رابط های کاربری زشتی بودند و بخش زیادی از منابع سیستم را مصرف می کردند.

با این وجود، چنین وضعیتی مربوط به مدت ها قبل بود و حالا تمام شرکت های بزرگ توجه ویژه ای به این حوزه نشان می دهند. در واقع برای این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم آیا هنوز رابط کاربری اندروید بی کیفیت وجود دارد؟

چه چیزهایی منجر به کاهش جذابیت رابط کاربری اندروید می شود؟

اول از همه باید یک رابط کاربری اندروید بد و بی کیفیت را تعریف کنیم. در این زمینه می توان ساعت ها استدلال های مختلفی را عنوان نمود اما در هر صورت به نظر می رسد موضوع جذابیت بصری، تعداد و کیفیت ویژگی های مختلف، تغییرات اعمال شده بر روی سیستم اصلی و اینکه فقط بخش اندکی از منابع سیستم درگیر شوند، برای کاربران اهمیت بیشتری دارد.

هنگام قضاوت در مورد این معیارها، چندین نمونه از رابط های کاربری اندروید قدیمی وجود دارند که می توانند به عنوان موارد بی کیفیت یا حداقل ناامیدکننده در نظر گرفته شوند.

رابط کاربری TouchWiz سامسونگ به دلیل موفقیت گسترده گوشی هایی مانند گلکسی اس 3 تا مدت ها مشهورترین رابط کاربری اندروید محسوب می شد. سامسونگ مشخصه های متعددی در این رابط کاربری تعبیه کرده بود و ظاهر منحصر به فردی داشت اما در نهایت بسیاری از این ویژگی ها مورد استفاده قرار نمی گرفتند و این رابط کاربری تاثیر منفی در عملکرد گوشی داشت. سپس این شرکت با گلکسی اس 7 از رابط کاربری Samsung Experience رونمایی کرد و با این کار اوضاع بهتر شد.

رابط کاربری EMUI هواوی هم تا اواسط دهه 2010 در موقعیت مشابهی قرار داشت زیرا ویژگی های زیادی را ارائه می کرد ولی هواوی به بحث عملکرد گوشی توجه زیادی نشان نمی داد. هواوی همچنین مدیریت حافظه را برای بهبود مصرف انرژی دستکاری می کرد که این رویکرد برای نوتیفیکیشن ها و قابلیت های چندوظیفگی تأثیر منفی داشت. همانند TouchWiz، بسیاری از گوشی های مبتنی بر نسخه های قدیمی EMUI به مرور زمان دچار مسائل در زمینه عملکرد می شدند.

  • نگاه اولیه به رابط کاربری EMUI 10 هواوی

همان طور که می بینید، ویژگی های نرم افزاری و عملکرد گوشی در اغلب موارد به یکدیگر گره خورده اند. اگر بدون بررسی های دقیق تعداد زیادی ویژگی های متنوع در رابط کاربری تعبیه شود، این موضوع منجر به اشغال شدن بخش زیادی از حافظه رم، حافظه داخلی و دیگر بخش ها خواهد شد.

از دیگر نمونه رابط های کاربری که اندروید خام تا حد زیادی تغییر می کرد، می توانیم به ColorOS گوشی های اوپو اشاره کنیم که مثلا تغییرات مربوط به مدیریت حافظه رم قابلیت های چندوظیفگی را دچار مشکل می کرد.

همچنین نباید نسخه های اولیه MIUI را از قلم بیندازیم. رابط کاربری گوشی های شیائومی در ابتدا شباهت بسیار زیادی به iOS داشت و این کپی برداری به حدی بود که مثلا منوی تنظیمات این رابط کاربری تا حد زیادی همان منوی تنظیمات iOS محسوب می شد. در ادامه می توانید تبلت می پد مبتنی بر MIUI 7.5 را مشاهده کنید که بدون شک یادآور آیپد است.

البته قضاوت در مورد ظاهر هر چیزی تا حد زیادی یک موضوع سلیقه ای به حساب می آید و رابط کاربری اندروید هم از این قاعده مستثنا نیست. برخی کاربران مسئله ای با کپی برداری از iOS ندارند اما در هر صورت هیچ مزیتی در ارائه کپی نصفه و نیمه از یک سیستم عامل محبوب وجود ندارد.

بسیاری از رابط های کاربری اندروید در اوایل دهه 2010 به وضوح بر ارائه ویژگی های متنوع، قابلیت های گسترده در زمینه شخصی سازی و اولویت دادن ظاهر بر بحث عملکرد متمرکز شدند؛ البته در آن دوران اندروید خام نشان داد که رویکرد کاملا متضاد هم لزوما بهترین راهکار نیست.

نسخه های اولیه اندروید خام فاقد ویژگی هایی مانند پشتیبانی از دو سیم کارت، بررسی میزان حجم اینترنت مصرف شده، حالت ذخیره باتری و بسیاری از دیگر قابلیت های مفید بود. باید یادآوری کنیم بسیاری از این مشخصه ها از همین رابط کاربری اندروید شرکت های مختلف روانه اندروید خام شده اند.

بهبود قابل توجه رابط های کاربری اندروید

خوشبختانه طی چند سال گذشته، شاهد بهبود قابل توجه رابط کاربری اندروید گوشی های مختلف در زمینه های مختلف هستیم. اگرچه شرکت ها دیگر در زمینه ارائه ویژگی های نرم افزاری زیاده روی نمی کنند، اما در این میان همچنان به نوآوری ادامه می دهند.

روی هم رفته، این شرکت ها بهتر از گذشته نیازهای اساسی کاربران را در نظر می گیرند و همچنین رقابت سالم بین آن ها تاثیر زیادی در بهبود این رابط های کاربری داشته است. به عنوان مثال می توانیم به شرکت هایی مانند هواوی، سامسونگ و شیائومی اشاره کنیم که برای آموختن نحوه استفاده کاربر از گوشی، از الگوریتم های یادگیری ماشینی بهره می برند و این موضوع منجر به بهبود عملکرد گوشی های موردنظر شده است.

همچنین نقش اندروید خام در بهبود این رابط های کاربری را نمی توان کتمان کرد زیرا حالا اندروید خام به تنهایی جذابیت زیادی دارد و از هویت متمایز و ویژگی های جذابی بهره می برد. به همین خاطر شرکت ها برای توسعه رابط های کاربری می توانند بدون دردسر این ویژگی های جذاب را برای گوشی های خود ارائه کنند. باید خاطرنشان کنیم برای گوگل بحث عملکرد اهمیت زیادی دارد و این ویژگی ها عملکرد گوشی را قربانی نمی کنند.

از جمله بهترین رابط های کاربری اندروید می توانیم به One UI سامسونگ، EMUI 10 هواوی، OxygenOS وان پلاس و ColorOS 7 اوپو اشاره کنیم. پایه و اساس این رابط های کاربری اگرچه اندروید خام است، اما هرکدام از آن ها تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند.

  • مقایسه همه جانبه رابط کاربری One UI سامسونگ و اندروید خام

در این میان شرکتی مانند HMD که سازنده گوشی های نوکیا است، رویکرد متفاوتی را اتخاذ کرده و رابط کاربری گوشی های این شرکت تقریبا همان اندروید خام محسوب می شود. به همین خاطر برای آپدیت گوشی های خود می تواند بهتر و سریع تر عمل کند و در ضمنً هزینه کمتری برای این کار صرف می شود.

روی هم رفته، پیدا کردن نمونه های بی کیفیت در بین رابط های کاربری اندروید به کار بسیار سختی بدل شده است. البته شاید از بین برندهای معروف، رابط کاربری FunTouchOS شرکت ویوو را می توان به عنوان بدترین رابط کاربری انتخاب کرد. در کل این رابط کاربری ویوو هنوز فاصله زیادی با دیگر رقبای خود دارد.

در نهایت به نظر می رسد فقط گوشی های اندرویدی ساخت شرکت های ناشناخته از رابط های کاربری بی کیفیت بهره می برند. بنابراین اگر گوشی های اندرویدی ساخت شرکت های مشهور را خریداری می کنید، پس از لحاظ نرم افزاری با تجربه کاربری مناسبی روبرو خواهید شد.

شما در مورد رابط کاربری گوشی های اندرویدی چه فکر می کنید؟ آیا در کل از آن ها راضی هستید یا اینکه به نظرتان همچنان مسائل زیادی دارند؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

10 ویژگی جذاب کاستوم رام ها و رابط کاربری گوشی های اندرویدی

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "آیا هنوز رابط کاربری اندروید بی کیفیت وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هنوز رابط کاربری اندروید بی کیفیت وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید