هشدار وزارت بهداشت؛ مبتلایان اُمیکرون طی دو روز دو برابر می شوند

به گزارش بانه مارکت، تهران (پانا) - رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار سویه اُمیکرون گفت تزریق دز سوم واکسن ایمنی بدن را در برابر کرونا 90 درصد افزایش می دهد

هشدار وزارت بهداشت؛ مبتلایان اُمیکرون طی دو روز دو برابر می شوند

به گزارش وبدا، محمدمهدی گویا اضافه نمود: واکسیناسیون نوبت سوم مکمل واکسیناسیون دو نوبت قبلی است و برای همه مردم کشور الزامی است که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق نمایند. با تزریق نوبت سوم میزان ایمنی در برابر این ویروس در اکثریت قریب به اتفاق موارد به بالاتر از 90 درصد می رسد.

گویا ضمن اعلام مراتب قدردانی خود از مردم بابت همکاری در کنترل بیماری کرونا طی دو سال اخیر ادامه داد: در حقیقت نقش اول را در کنترل این بیماری مردم کشور ایفا کردند، همه می دانیم ویروسی که اکنون با آن روبرویم ویروس سرکش و مرموزی است که به سرعت می تواند تغییر چهره دهد و علایم بالینی مختلفی ایجاد نموده و از دست سیستم ایمنی بدن انسان به انحاء مختلف فرار کند و کار مراقبت و کنترل آن برای همه جهان بسیار سخت و سخت شده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر توضیح داد: جهش های متعددی که این ویروس پیدا می نماید باعث می گردد که قابلیت سرایت آن تغییر نموده و شدت بیماری زایی هم متفاوت شده و گاهی اوقات شدیدتر و گاهی اوقات خفیف تر می گردد. باید شناخت ما از این ویروس روز به روز بیشتر گردد و بتوانیم راه های سرایت آن را کنترل کنیم و بیماری که ایجاد می نماید را به برترین شکل ممکن درمان نموده و قدرت سرکشی آن را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین سلاح های بشر برای مقابله با این ویروس واکسیناسیون سراسری است. تجربه جهان و ایران نشان داده هر قدر پوشش واکسیناسیون بالاتر باشد سرایت بیماری می تواند کمتر شده و مرگ و میر بیماری کاهش می یابد.

تزریق 112 میلیون دز واکسن

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه نمود: تا چهار ماه پیش حدود 14 تا 15 میلیون نفر در ایران یک نوبت واکسن دریافت نموده بودند. اکنون پوشش واکسیناسیون در ایران بسیار بالاتر رفته است و حدود 112 میلیون دز واکسن تزریق شده است که رقمی حدود 9 برابر بیشتر از چهار ماه پیش است.

گویا اظهار کرد: این دستاورد جز با استقبال مردم دست یافتنی نبود که خوشبختانه ثمرات آن را هم داریم مشاهده می کنیم. به طوری که موارد ابتلا به بیماری به همان نسبت کاهش یافته و مرگ ناشی از بیماری به کمتر از 10 درصدِ چهارماه پیش رسیده است.

بیش از 70 درصد مردم دو نوبت واکسن دریافت نموده اند

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه اکنون دو سلاح اصلی برای مبارزه با این بیماری، رعایت دستورالعمل های بهداشتی و واکسیناسیون است، گفت: تا به امروز پوشش بسیار خوبی برای دو نوبت واکسیناسیون در کشور ایجاد نموده ایم و بیش از 70 درصد از مردم دو نوبت را دریافت نموده اند.

وی تاکید نمود: با تزریق سه نوبت واکسن مردم بسیار کمتر به کرونا مبتلا می شوند و تجربه جهانی ثابت نموده است، به طور واضح بیماری شدید و مراجعه به بیمارستان یا بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه (ICU) و از همه چشمگیرتر میزان مرگ با تزریق نوبت سوم به حداقل می رسد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اضافه نمود: نزدیک دو ماه است که واکسیناسیون نوبت سوم در کشور شروع شده ولی متاسفانه اتفاق دیگری که در جهان اتفاق افتاده و احتمال می دهیم به زودی ایران هم با آن روبرو گردد ورود سویه اُمیکرون خواهد بود.

مبتلایان اُمیکرون طی دو روز دو برابر می شوند

گویا ادامه داد: سویه اُمیکرون قابلیت سرایت بسیار بالاتری از سویه های قبلی دارد. وقتی ویروس وارد کشوری می گردد شاخصی را برای قابلیت سرایت آن میزان می گیرند که آن شاخص زمان دو برابر شدن تعداد مبتلایان به ویروس است. این شاخص، یعنی دو برابر شدنِ مبتلایان در سویه اُمیکرون طی دو روز اتفاق می افتد.

وی با تاکید بر اینکه این شاخص نشانه بسیار نگران نماینده ای از سرایت ویروس است، اظهار کرد: با توجه به آنچه تا به امروز در رابطه با این ویروس مشاهده شده و کشورهایی که به سرعت یکی پس از دیگری موارد ابتلای به این ویروس را گزارش می نمایند از جمله کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، پاکستان، امارات و عمان، انتظار داریم مردم پروتکل های بهداشتی را این بار با حساسیت بیشتری رعایت نمایند و از این مهم تر این که واکسیناسیون نوبت سوم را جدی بگیرند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام نمود: دولت و وزارت بهداشت تمام کوشش خود را به کار گرفته است تا با تامین کافی واکسیناسیونِ تمام کسانی که ضروری است نوبت سوم واکسن را دریافت نمایند، تمام گروه های سنی مشخص شده که تا به امروز گروه سنی بالای 40 سال بوده و به تدریج گروه های سنی زیر 40 سال هم به آنها اضافه خواهند شد را تحت پوشش قرار دهد.

وی اضافه نمود: به این ترتیب نگرانی در خصوص ابتلای به سویه اُمیکرون و توسعه موج بعدی بیماری به حداقل می رسد. بنابراین نوبت سوم واکسیناسیون به همان میزان نوبت های اول و دوم اهمیت دارد، تقاضای ما از مردم عزیز این است که فرصت را از دست ندهند و هرچه سریع تر به مراکز ما مراجعه نموده و واکسیناسیون نوبت سوم خود را هم انجام دهند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "هشدار وزارت بهداشت؛ مبتلایان اُمیکرون طی دو روز دو برابر می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار وزارت بهداشت؛ مبتلایان اُمیکرون طی دو روز دو برابر می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید