نوروزگردی تهرانی؛ سفرهایی یک روزه برای تهرانی ها!

به گزارش بانه مارکت، همانطور که می دانید تهران در قدیم منطقه ای خوش آب و هوا بوده. خب امروز چیز زیادی از این خوش آب و هوایی در خود شهر باقی نماند اما در اطراف تهران منطقه ها دیدنی و سر سبزی وجود دارند که گذشته با صفای خود را حفظ نموده اند و از برترین مقاصد سفرهای نوروزی یک روزه برای تهرانی ها هستند.

نوروزگردی تهرانی؛ سفرهایی یک روزه برای تهرانی ها!

بازدید از مکان هایی که در این مطلب به شما معرفی می کنیم بیشتر از یک روز وقت تان را نمی گیرند، یعنی شب را در خانه خودتان هستند! البته به شرط داشتن وسایل کمپ مناسب می توانید بیشتر از یک روز هم در آنها بمانید. تمام نقاطی که برای تان در نظر گرفته ایم طبیعتی عالی دارند که در فصل بهار جلوه گرتر هم می شود!

مقصد اول: روستای وردیج و واریش

دو روستای وردیج و واریش در نزدیکی تهران قرار دارند. این منطقه به نام روستای ارواح سنگی هم شناخته می شود که نامش را به خاطر کو ه های عجیب و غریبش گرفته است. در کوه های این منطقه حفره هایی به وجود آمده که ظاهری نامعمول به کوه داده و انگار صورت انسان هایی سنگی در کوه به وجود آمده است! روستای وردیج حدود 500 نفر جمعیت دارد. واریش به لحاظ موقعیتی کمی از وردیج بالا تر و سرسبز تر است. روستای وردیج باغستان های سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور دارد که می توانند سفرتان را خوشمزه تر هم نمایند! از دیگر جادبه های این روستا می توان به آبشار لت مال، راهی پلکانی به نام قله لیچه که به بالای قله های پهنه حصار ختم می شود و رودخانه ای پر آبی اشاره نمود. برای رسیدن به این دو روستای دیدنی باید به اتوبان همت برویدو آن را تا خاتمه ادامه دهید. بعد از رسیدن به بلوار پژوهش در شهرک دانشگاه شریف، وارد خیابان شهید اردستانی شوید. در خاتمهی شمالی این خیابان تابلوی روستای وردیج - روستای واریش را می بینید. صخره های ارواح سنگی در 6-7 کیلومتری جاده وردیج واقع شده است. فاصله روستای واریش از وردیج 3 الی 4 کیلومتر است.

مقصد دوم: لواسان

لواسان و سد لتیانش هم یکی دیگر از دیدنی های عالی اطراف تهران هستند. لواسان در دامنه رشته کوه البرز واقع شده است. این منطقه به عنوان نزدیکترین منطقه خوش آب و هوای ییلاقی به شهر تهران به شمار میرود. فاصله این شهر نسبت به تهران حدود 7 کیلومتر می باشد که در کمتر از 15 دقیقه می توان به این شهر دسترسی داشت. لواسان دیدنی زیاد دارد از آبشارها، روستاها، مکان های تاریخی و غار تا خانه های زیبای ویلایی! شهر لواسان در 11 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است و برای رسیدن به آن هم می توانید از اتوبان بابایی برید و هم از جاده لشگرک.

مقصد سوم: کردان

کردان روستایی خوش آب و هوا در شهر هشتگرد است که به خاطر طبیعت بی نظیر و رودخانه هایی که دارد مقصد گردشگری محبوب تهرانی ها است. از دیدنی های کردان می توان به برج آرامگاهی کردان، پل قدیمی بانو صحرای کردان، امامزاده شاهزاده حسین و بی بی شهربانو اشاره نمود. برای رفتن به کردان از تهران به کرج بروید، وارد آزاد راه قزوین شوید و بعد از 20 کیلومتر در خروجی روستای کردان بپیچید.

مقصد چهارم: الموت

این منطقه زیبا هم برای چشم ها و هم برای شکم تان جذابیت دارد! از جاذبه های منطقه الموت می توان به قلعه الموت، دریاچه اوان (که می توان در آن ماهی گیری، آب تنی و قایقرانی انجام داد)، کوه های منطقه (مناسب برای کوهنوردی چند روزه)، قلعه لمبسر (که قدمت آن به دوران ساسانیان باز می شود و در دوره سلجوقیان مورد استفاده گسترده نهاده شد)، چشمه ها و در آخر باغ های گیلاس اشاره نمود. این منطقه خوش آب و هوا در بهار بی نهایت سرسبز است. برای رفتن به این منطقه از اتوبان تهران کرج به سمت قزوین بروید، از خروجی قزوین به سمت داخل شهر بچیپید تا به میدان بسیار بزرگ مینودر برسید. جاده الموت در سمت شمال این میدان واقع شده است.

مقصد پنجم: قزوین

قزوین در فاصله چند کیلومتری از تهران واقع شده است و اگر دلتان می خواهد در نوروز شهر گردی کنید قزوین یکی از گزینه های خوب و نزدیک است. این شهر قدیمی و اصیل دیدنی کم ندارد. از دیدنی های قزوین می توان به بازار قدیم قزوین، کلیسا، دره گرماگلو، دریاچه اوان، آب انبار، پارک جنگلی، قلعه الموت اشاره نمود. برای رفتن به قزوین به کرج بروید و از آنجا با رسیدن به آزاد راه کرج قزوین به قزوین برسید.

مقصد ششم: فشم

باغشهر ییلاقی فشم در 30 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده و از توابع شمیرانات است. منطقه فشم را بیشتر به خاطر روستاها و باغ های میوه اش می شناسند. روستاهایی نظیر آهار، شکرآب، ایگل و باغگل که دارای آب و هوایی معتدل و روح افزا به ویژه در بهار و تابستان هستند. این منطقه برای سفر زمستانه هم عالی است چرا که به واسطه کوهپایه ای بودن منطقه، دارای سه پیست اسکی در اطراف است که پیست اسکی شمشک از بقیه معروف تر است. برای رسیدن به فشم از اتوبان لشگرک به سمت فشم بروید.

مقصد هفتم: روستای لالان یا لالون

لالان روستایی بسیار زیبا و دیدنی است با هوای فوق العاده در منطقه ای کوهستانی. این روستا در 45 کیلومتری شمال تهران، بخش رودبارقصران، دهستان رودبار قصران واقع شده است. آب و هوای این روستا بسیار دلچسب است. به خاطر جود گل های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می شود. این روستای زیبا و سر سبز دارای چشمه آب گازدار طبیعی که بومی های روستا به آن چشمه تلخاب می گویند. مردم این روستا به زبان باستانی تاتی صحبت می نمایند. راستا رسیدن به لالان از تهران جاده فشم است. به دو راهی فشم که رسیدید سمت راست به سمت زاگون و گرمابدر ادامه راستا می دهید. در زاگون سمت چپ جاده باریکی واقع شده است که شما را تا لالان راهنمایی می نماید. از مکان های دیدنی لالان می توان به تنگه لالان، چشمه های فراوان به خصوص چشمه آب معدنی تلخ آب، رودخانه لالان، آبشار زیبای خل نو اشاره نمود.

مقصد هشتم: شهرستانک

اگر به سمت کرج برویم و راستا جاده چالوس را در پیش بگیریم پس از گذشتن از آسارا و ماهان و درده به دو راهی ای می رسیم. به سمت شهرستانک بروید تا به ییلاقی زیبا برسید که طبیعتش هوش از سرتان می برد. شهرستانک روستایی بکر و زیبا در شمال کوه توچال است که در هر فصل سال رنگ تازه ای به خود می گیرد. ناصرالدین شاه قاجار که قابلیت زیادی در شناسایی مکان های خوش آب و هوا داشت کاخ ییلاقی خود را در اینجا هم بنا نموده است. کاخ ناصری یا همان کاخ شهرستانک بنایی تاریخی واقع در کنار رودخانه شهرستانک است که به گشت و گذارتان یک مکان تاریخی هم اضافه می نماید. کوهنوردانی هم که راستا توچال را انتخاب می نمایند می توانند از غرب توچال به سمت پایین حرکت نمایند و بعد از ساعتی پیاده روی به شهرستانک برسند.

مقصد نهم: روستای برغان

بله درست حدس زدید، همان روستایی که آلو برغانی از آن می آید! این روستا از دیگر منطقه ها دیدنی و زیبای استان البرز و از توابع ساوجبلاغ است که در فاصله 13 کیلومتری شهر کرج در دره ای زیبا واقع شده و از همان ابتدا با طبیعت بی نظیرش مسحورتان می نماید. دو رودخانه شاهرود و سنج که از کوه های البرز مرکزی سرچشمه می گیرند از کنار این روستا عبور می نمایند. یک پل تاریخی، حمامی قدیمی و بازار برغان از دیگر جاذبه های این روستای دل انگیز هستند. بعلاوه سوییت ها و خانه های محلی نیز در شهر وجود دارند تا اگر قصد کمپینگ در طبیعت را نداشتید بتوانید در آنها اقامت کنید. درختان کهنسال روستا از چیزهایی است که فراموش شان نمی کنید و در واقع یکی از جاذبه های برغان محسوب می شوند. روستای برغان یکی از مقاصد محبوب عکاسان است.

مقصد دهم: تنگه واشی

یکی از معروف ترین دیدنی های اطراف تهران ناحیه ای موسوم به تنگه واشی است که در واقع شامل دو تنگه به نام های واشی و سا می باشد. دشت پهناوری نیز که در میان این دو تنگه نهاده شده به دشت ساواشی معروف است. راستا پیاده روی شما از تنگه واشی به طول 250 متر شروع می شود تا به دشت برسید. سپس طول حدودا 2 کیلومتری دشت را می پیمایید تا وارد تنگه دوم یعنی سا شوید و پایان پس از 800 متر، تنگه سا به یک آبشار منتهی می شود، در اینجا است که می توانید خستگی پیاده روی را از تن تان در کنید و اگر هوا گرم بود تنی به آب بزنید! در طول راستا از میان دیوارهای بلند سنگی عبور می کنید جوری که گاهی آسمان دیگر دیده نمی شود. در مجموع پیمودن این تنگه کار دشواری نیست و بچه ها از حدود هشت نه سالگی نیز می توانند به تنگه واشی بروند. اما برای کسانی که دارای آسیب دیدگی در مچ پا و یا ناتوان از حفظ تعادل در جریان آب هستند این امکان وجود دارد که با کرایه کردن اسب و قاطر از تنگه بگذرند. در طول راستا یکی از سه کتیبه به جا مانده از دوره قاجار را هم خواهید دید. برای رسیدن به تنگه واشی جاده فیروزکوه را در پیش بگیرید. مسافت حدود 140 کیلومتر تا میدان اول شهر فیروزکوه را بپیمایید. سپس دور برگردان را دور زده و در جهت عکس راهی که آمده اید حدود 2 کیلومتر پیش برانید تا به تابلوی جاده تنگه واشی در سمت راست خود برسید. با ورود به جاده واشی و پشت سر گذاشتن 10 کیلومتر به روستای جلیزجند و 4 کیلومتر بعد به پارکینگ تنگه واشی می رسید.

منبع: فوت و فن / فوت و فن

به "نوروزگردی تهرانی؛ سفرهایی یک روزه برای تهرانی ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوروزگردی تهرانی؛ سفرهایی یک روزه برای تهرانی ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید