بردسیر شهری به وسعت تاریخ و طبیعت است

به گزارش بانه مارکت، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای منتشر شده و گزارش های بدست رسیده، بردسیر شهری به وسعت تاریخ و طبیعت است.

بردسیر شهری به وسعت تاریخ و طبیعت است

شهرستان بردسیر در فاصله 61 کیلومتری جنوب غربی مرکز استان کرمان واقع شده و به لحاظ سابقه باستانی از شهرهای معروف ایران بشمار می رود. این شهرستان جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری را در دل خود جای داده است.

ارگ بردسیر

ارگ بردسیر این اثر در مرکز شهر بردسیر واقع شده است. مساحت آن بیش از 2300 مترمربع است که بطور میانگین 8 متر بالاتر از سطح خیابان است. قدمت این ارگ به بیش از 300 سال قبل برمی شود. فضاهای بیرون آمده در کاوش های مختلف از جمله یک حیاط با چهار ایوان قرینه که دارای هشت ورودی است و نیز سایر امکانات سکونتی از قبیل آشپزخانه و سیستم آبرسانی بیانگر این واقعیت است که ارگ بردسیر روزگاری مکان مناسبی برای سکونت حاکمان بشمار می رفته و به عنوان یک قلعه نظامی مطرح بوده است. در سفال دهانه یکی از حلقه های چاه با خط نستعلیق این عبارت نوشته شد محمد قلی سنه 1123 که تاریخ ساخت بنا را نشان می دهد. مصالح بکار رفته در ساخت این بنا خشت خام است و در مواردی مانند فرش حیاط و ساخت حوض از آجر استفاده شده است.

مناره مسجد نگار

مناره نگار نزدیک بردسیر و در راستا بافت - بزنجان قرار گرفته است. این برج یکی از برج های برجا مانده از دوره سلجوقی است. مناره نگار آجرچینی بسیار زیبایی دارد و کتیبه ای به خط کوفی از کاشی فیروزه ای بر روی آن نصب شده است.

بقعه پیربرحق (جارسوز)

بقعه پیربرحق یادگاری از قرن هفتم هجری است که نقشه آن از داخل هشت گوش و از خارج چهارگوش است. تزیینات گچبری، مقرنس کاری خطوط کوفی و کاشی کاری شکوه و جلال خاصی به گنبد داده است.

خانه بهادر الملک

این خانه که بازمانده یکی از چهره های سیاسی و متمکنین بردسیر عبدالمظفرخان معروف به بهادرالملک متوفی به سال 1329 شمسی است، در حاشیه خیابان دکتر شریعتی واقع است. مصالح ساختمانی خشت خام و در بعضی از قسمت های آن آجرهای چهارگوش بکار رفت. بنای مذکور زیبایی خاصی دارد. این بنای زیبا بازسازی و بازسازی شده و در حال حاضر دفتر نمایندگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان در بردسیر و پایگاه حفاظتی آن در این محل مستقر است.

لاله زار بردسیر

لاله زار بردسیر در 75 کیلومتری جنوب شرقی بردسیر واقع شده است. آب و هوای کوهستانی منطقه، باغستان های زیبا و متعدد، تنوع شگفت انگیز پوشش گیاهی و بعلاوه همجواری با آب گرم معدنی بخش لاله زار را به یکی از جاذبه های مهم گردشگری برای مردم استان تبدیل کرد. در گذشته نام این محل کارزار بود که محمد اسماعیل خان وکیل الملک با الهام از جلوه های کوهستان بلند و سرشار از لاله و طبیعت زیبا آن را لاله زار می نامند.

بیدخوان بردسیر

منطقه بیدخوان در 42 کیلومتری جنوب بردسیر واقع شده است. آب و هوای منطقه معتدل کوهستانی است و از رودخانه های فصلی مهمی برخوردار است.

منبع: همگردی

به "بردسیر شهری به وسعت تاریخ و طبیعت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بردسیر شهری به وسعت تاریخ و طبیعت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید